Monsterrecensie Supernatural Boxset Seizoen 1 t/m 12 – Ultiem kerstcadeau voor de donkere dagen

In samenwerking met Erica van den Andel (Fantasize Jeugdredactie)

“We kill the things that go bump in the night” – Dean Winchester, Supernatural

Supernatural is een enorm succesvolle serie en is inmiddels al aan haar 13e seizoen begonnen. Voor de liefhebbers zijn de vorige 12 seizoenen door Warner Bros in een mooie dvd-box verzameld, wat natuurlijk het ultieme kerstcadeau is. Fantasize is ontzettend blij dat wij deze box met seizoen 1 tot en met 12 mogen recenseren. Karen en Erica zijn grote fans van de serie en geven hun mening over deze occulte thrillerserie.

Twaalf seizoen, 264 afleveringen … Waar begin je, in zo’n geval? Het uitvogelen hiervan duurde dan ook wel even en tegelijkertijd komt hiermee ook een hele hoop inspiratie voor onze eigen Verdiepingen bovendrijven.  Supernatural zit namelijk  vol bovennatuurlijke elementen, gebaseerd op mythes uit het ‘echte leven’. Houd de rubriek ‘Verdiepingen’ vooral in de gaten om deze achtergronden te leren kennen.

Supernatural man

Supernatural: terug naar het begin

Maar… terug naar Supernatural, we beginnen gewoon bij het begin.

Sam en Dean Winchester (Jared PadaleckiFriday The 13th, House of Wax en Jensen AcklesSmallville, Dark Angel), twee broers, zijn tegen wil en dank door de vreselijke dood van hun moeder, Mary (Samantha Smith – Transformers ) opgegroeid met diepgaande kennis van het bovennatuurlijke. Hun vader, John (Jeffrey Dean MorganJonah Hex, Watchmen, The Walking Dead), heeft hen meegenomen om wraak te nemen op de demon met gele ogen die Mary’s dood op zijn geweten heeft.

Supernatural Broers 2

Hereniging

De serie begint met de hereniging van Sam en Dean, omdat vader John spoorloos is verdwenen. Sam, de jongste, heeft zich intussen los weten te maken van het zware leven als ‘hunter’ (jager) en is een rechtenstudie begonnen. Dean, de oudste, is altijd met John de jacht op allerhande bovennatuurlijke wezens blijven uitoefenen.

Op het verzoek van Dean zegt de niet al te enthousiaste Sam toe om John te helpen zoeken, niet wetende dat zijn lot onlosmakelijk is verbonden met wat er met Mary is gebeurd en de demon met de gele ogen, al vanaf het moment dat Sam nog een zuigeling was.

Gaandeweg in de serie zien we dat waar de Winchester-broers de ene zaak na de andere, soms met vreselijke verliezen, maar vaak ook met succes weten op te lossen, toch niet uit een groter plan kunnen ontsnappen.

Alle krochten van het occulte

Als kijker maak je kennis met allerhande occulte zaken, zoals hekserij en voodoo, maar ook met verschillende wezens zoals vampiers, weerwolven, boze geesten en succubi. Tevens komen ook mythologische karakters als Odin, Kali en Baron Samedi (aanrader: Hammer of the Gods, seizoen 5 aflevering 19) voorbij, met daarnaast aan de Bijbelse kant onder meer de aartsengelen Michael, Gabriel en Balthazar. De kijker maakt kennis met de ruiters van de Apocalyps en zelfs met Lucifer kan gaandeweg ook een band worden opgebouwd. Soms wil zo’n mythisch of legendarisch wezen niet zijn wat het (geworden) is, wat ook leidt tot enorme diepgang in de serie (aanrader: Heart, seizoen 2 aflevering 17).

Supernatural Hammer of the Gods
Aflevering Hammer of the Gods

Supernatural gebaseerd op research

De research rond al deze gebruikte bovennatuurlijke aspecten in deze serie is, mijns inziens (en ik ben een echte kenner dan wel liefhebber), goed gedaan. We zien links met de Odyssee van Homerus, de –klassieke- mythologie, het paganisme, het Oude Testament en de Thora langskomen. Natuurlijk af en toe met wat vrijheden, maar over het algemeen genomen kun je er veilig van uitgaan dat de serie klopt met het geschrevene.

Hiernaast kan veilig worden gesteld dat Supernatural inmiddels ook haar eigen mythologie op heeft weten te bouwen.

Jared Padalecki als Sam — Credit: Katie Yu/The CW

Evolutie door de seizoenen heen

Door de jaren heen is de show uitgegroeid van ‘elke week een monster’ met wat mindere speciale effecten naar een geloofwaardig verhaal met familie als rode draad. De familiebanden worden in de serie dan ook sterk intact gehouden; alle personages hebben inhoud gekregen en houden dit ook vast.

Als je je bedenkt dat de broers, naast het helpen van gewone mensen, ook een grote rol spelen in het behoud van de wereld, kun je je voorstellen dat zij dit niet altijd alleen kunnen. Hun niet altijd even gemakkelijke relatie met de bewoners van de Hemel en de Hel zorgt ervoor dat de serie enorm veel afwisseling, diepgang en scherpe humor biedt -naast de ‘coming of age’ van de hoofdrolspelers én hun karakters -, al met al in een tempo dat zelfs in seizoen 13 nog steeds weet te boeien.

Supernatural Vampier

Supernatural sterrencast

Verder zie je in de serie onder meer de volgende acteurs:  Mark Sheppard als Crowley, Mark Pellegrino als Lucifer, Misha Collins al Castiel, Jim Beaver als Bobby Singer en Steven Williams als Rufus Turner. Supernatural werd door Eric Kripke bedacht en geschreven en de serie wordt inmiddels door meerdere regisseurs en schrijvers verder ontwikkeld.

Fanmening Karen

Wat de serie voor mij persoonlijk zo aansprekend maakt, is dat het voor veel mensen een gevoel van zekerheid geeft dat er toch over hen gewaakt wordt. Of dit nu in het Supernatural-universum is of in dat van ons. Als het dunne filter van illusie van veiligheid ooit weg zou vallen, zou onze – relatieve – rust een heel stuk minder worden.

Fanmening Erica

Vanaf de eerste aflevering had Suprnatural mijn aandacht. Jared en Jensen (Sam en Dean) zijn leuke acteurs om naar te kijken. De makers van de serie zorgen ervoor dat niet alle gebeurtenissen meteen duidelijk zijn, maar dat je er gaandeweg de afleveringen achter komt wat er allemaal aan de hand is. Een compleet seizoen is als je alle afleveringen gezien hebt één groot doorlopend verhaal; maar elke aflevering op zichzelf heeft ook een eigen verhaal.

Zelf heb ik geen favoriet seizoen, omdat elk seizoen zijn eigen charmes en ontdekkingen met zich meebrengt. Wat het voor mij zo interessant maakt is dat er, zoals al eerder genoemd, gebruik gemaakt wordt van bestaande verhalen. Daarnaast worden er grappen gemaakt over bijvoorbeeld demonen en engelen, die alleen leuk zijn als je de serie kent. Dat is nóg een goede reden om de serie aan te raden: heb je niet per se iets met de bijbel en demonen, maar wel van goede grappen en veel actie, dan kun je nog steeds genieten van Supernatural.

Supernatural boxset

Supernatural boxset seizoen 1 t/m 12 en de extra’s

Supernatural heeft inmiddels alweer 13 seizoenen en de eerste 12 hiervan kun je dus in een complete boxset aanschaffen. Je legt hier wel meteen € 200,- voor op tafel,  maar dan heb je ook voor wekenlang kijkplezier. De extra’s die je per seizoen krijgt, zijn daarbij ook zeker de moeite waard.

De box bestaat uit maar liefst 72 disks, met een totale speelduur van meer dan 178 uur. Het beeldformaat is 16:9 / 4:3 en de audio is Dolby Digital 5.1. Naast de afleveringen van de 12 seizoenen krijg je dus op veel van de dvd’s extra’s. Zo zijn er interessante documentaires over de mythologieën die zijn gebruikt voor de serie, maar ook achtergrondverhalen over de hoofdrolspelers, dan wel organisaties waar de Winchesters mee te maken krijgen. Daarnaast vind je ook opnames van panel-optredens, zoals in 2016 op de San Diego Comic-Con. Tot slot zijn er Audio Commentaries, Deleted en Extended Scenes en is er een Gag Reel. Voor de fans van de serie, maar zeker ook voor liefhebbers van het occulte, is er naast de afleveringen zelf dus voldoende te genieten.

Kortom, je krijgt een onderhoudende serie voor ellenlang kijkplezier, waar je – zeker met de extra’s – nog wat van leert ook. Super!(natural).

Fantasize service: Koop de Supernatural box op Bol.com

Julian Richings als Death — Photo: Katie Yu/The CW