web analytics
maandag, mei 16

Fantasize jaaroverzicht 2020

Toen ik op 13 december 2019 op een nagenoeg lege website berichtte over de herstart van Fantasize, had ik nooit voor mogelijk gehouden dat de site zich zou ontwikkelen tot wat het nu is. Al snel na mijn oproep mailde Sigrid mij. Zij bleek, mede door onze gezamenlijk taalpurisme een gouden aanwinst, niet alleen als redactielid, maar ook als eindredacteur en schrijver. Ook bracht zij mij in contact met Zadok, met wie het direct klikte en die intussen een zeer gewaardeerd redactielid is en waarmee ik een liefde voor oude en obscure films deel. Zie hier het nieuwe kernteam van Fantasize.

En toen was daar 2020. Wat een jaar. Niet alleen voor de mensheid, maar ook voor Fantasize. Waar COVID-19 de wereld nagenoeg platlegde en er grote verliezen zijn geleden, zochten mensen naarstig naar andere dingen om mee bezig te zijn. Velen van hen in Nederland en België vonden Fantasize en wat waren wij daar blij mee.

Wat is er allemaal bij ons gebeurd? Een overzicht.

Eind 2019 publiceren we ‘Kwantumzelf Inc.’ van Johan Klein Haneveld, een verhaal dat later de Edge.Zero-bundel met beste verhalen uit 2019 zou halen. Het eerste kwartaal staat in het teken van de langzame opstart met Sigrid en Zadok. Er is een tweewekelijks overleg met de redactie, waar een hoop nieuwe ideeën uitkomen. Onder andere wordt de nieuwe rubriek Fantasize VHS door Zadok opgestart, waarin oudere en soms wat obscure (cult)films besproken worden om herkenning en of nostalgie op te wekken. Mike Jansen publiceert zijn verhaal ‘De incunabel van Asgard’ bij ons en boven alles sluit hij zich aan met zijn expertise. In maart plaatsen we de vrucht van al die overleggen en vergaderingen: de eerste special met als thema “Einde van de mensheid”. Een pittige discussie op de redactie begeleidde het schrijven en daarmee is de toon van Fantasize gezet. Wij gaan voor inhoud, een scherp randje, achtergrond en we doen dingen net even anders dan anderen.

Deze aanpak lijkt te werken, want naast columns en VHS-besprekingen, plaatsen we kritische stukken van Johan en Sigrid, waardoor meer mensen de weg naar de website weten te vinden. Best gehoorde compliment: “Fantasize is het NRC van de sciencefiction en fantasy.” Die steken we in ons zak.

In juni komt mijn langgekoesterde wens uit om ook kunstenaars te betrekken bij het project Fantasize. Een gedetailleerde illustratie van Hedwig Oudendorp-Damen bij het sprookje De schaar van Odile Schmidt blijkt het startschot voor niet alleen de organisch groeiende community rondom Fantasize, maar ook van een mooie samenwerking met een tiental vaste illustratoren. We zoeken nog altijd meer creatievelingen, want succes heeft ook een keerzijde: werkdruk.

Onze redactie groeit eveneens organisch. Loraine Bito komt ons een tijdje versterken en heeft ons laten kennismaken met de wondere wereld van de graphic novels en comic books. Ook heeft de Vlaamse schrijfster Isabelle Plomteux ons gevonden en in oktober komt haar eerste langere verhaal, Dodendanserslicht, in zeven delen op de site. Elk deel is geïllustreerd door een andere illustrator, wat een bonte mix oplevert aan technieken, interpretaties en kleurgebruik en gek genoeg toch een eenheid is.

Eind oktober zetten we de website in het teken van Halloween met een aangepast logo en een ‘call to action’, wat de Halloween Drabbles oplevert: een paar ultrakorte verhaaltjes met alweer illustraties van onze gewaardeerde illustratoren. De redactie dijt weer uit, dit keer sluiten Ninja Paap-Luijten en Lotte Savelsberg zich aan die Sigrid ondersteunen met het redactiewerk. Dit is nodig, want op 1 december komt de bomvolle special Tijdreizen online, met maar liefst 18 artikelen, later nog eens aangevuld met twee nakomertjes van yours truely.

In november wordt Fantasize genoemd in het voorwoord van de Edge.Zero verzameluitgave over 2019, iets wat voor ons als grote verrassing komt, maar dat wij als grote aanbeveling beschouwen.
Als kers op de taart mogen wij ons per eind december ook beginnende uitgever noemen, doordat wij Kristal helder van Mike als boek mogen uitbrengen. We verwachten op het uitgeversfront voor 2021 ook een grote ontwikkeling, met veel eigen uitgaves en een eigen webshop.

Aldus 2020 voor Fantasize, met goede motivatie dan ook door in 2021, er zijn veel nieuwe ontwikkelingen en activiteiten op komst; met als belangrijkste doel het vergroten van ons bereik naar nieuwe lezers en liefhebbers en de kwaliteit zoals we deze nu kennen hoog in het vaandel.

Lieve lezers, liefhebbers en bijdragers, bedankt voor een super 2020!

Karen van den Andel, eigenares Fantasize & Fantasize Corporate