dinsdag, februari 27

Boekrecensie: Waar de wind ons brengt – Cathinca van Sprundel

In september 2023 verscheen Waar de wind ons brengt, het vierde boek van de hand van Cathinca van Sprundel: een sprookjesachtige YA-fantasy in een prachtig jasje. Het boek vertelt het verhaal van Canta, die samen met meester Anthem in de afgelegen Noordelijke Bossen woont. Wanneer de oude pelsjager onverwacht sterft, onthult hij een geheim dat hij al zijn hele leven heeft verborgen: hij geeft Canta de naam van de Noorderwind. Daardoor stuurt hij haar onverwacht op een queeste om de naam van de verdwenen Westenwind te achterhalen, maar Canta heeft geen idee hoe ze dat moet doen. Ze raakt daarbij verwikkeld in het Sylfenhof. De sylfen houden van perfectie, en de mensen die niet aan hun eisen voldoen, worden buiten de samenleving geplaatst. Samen met het bedelaarsgilde besluit ze de strijd met deze machtsbeluste luchtgeesten aan te gaan. Want als ze de naam van de Westenwind niet op tijd zal vinden, betekent dat voorgoed een onbalans in de wereld.

Origineel
Waar de wind ons brengt is een origineel fantasyverhaal. Het thema ‘anders zijn’ speelt een grote rol, en dat zie je ook terug in de aanwezigheid van personages die je in veel andere boeken niet aantreft: Canta, de hoofdpersoon, heeft vitiligo, en zo is een van de andere hoofdpersonages is bijvoorbeeld blind. Deze diversiteit heeft een duidelijke functie in het verhaal en zorgt ook voor representatie van mensen met een handicap in een fantasyboek – dat zou eigenlijk meer moeten gebeuren.

Het verhaal begint direct spannend: Canta krijgt de opdracht om de naam van de Westenwind te achterhalen. Ze komt daarbij in een stadje terecht. Vanaf dat moment lijkt het verhaal echter ogenschijnlijk een hele andere wending te nemen: de verhaallijn focust zich vooral op sylfen en hun wens om alle mensen met imperfecties uit de stad te verwijderen. Later in het verhaal wordt gelukkig de link met Canta’s queeste wel duidelijk, maar wanneer deze informatie komt, gaat dat eigenlijk zo snel dat het bijna uit de lucht komt vallen, terwijl de plot in essentie eigenlijk heel goed en vernuftig in elkaar zit. Het had het verhaal goed gedaan als deze informatie de lezer in kleinere brokjes gedurende het verhaal werd voorgeschoteld.

Prettig
Van Sprundel bewijst met dit boek weer eens dat zij een hele prettige, toegankelijke schrijfstijl heeft. Met korte, eenvoudige zinnen weet ze een gedetailleerd beeld te schetsen van de wereld waar we ons in bevinden en dat maakt ook dit boek een goede instap voor mensen die niet zoveel lezen, of misschien nog niet zoveel fantasy hebben gelezen. Nog wel twee kleine puntjes van kritiek: af en toe staan er op onlogische plaatsen komma’s, wat de verder zo soepele schrijfstijl af en toe verstoort. Daarnaast is de keuze van de lettergrootte ook opvallend: de gekozen letter is aan de grote kant van wat men voor een YA-boek zou mogen verwachten.

De werkelijk prachtige cover draagt overigens zeker bij aan een goede leeservaring. Deze maakt je ontzettend nieuwsgierig naar het verhaal. Leuk feitje: er kwam zelfs een speciale limited edition van het boek uit via boekenboxuitgever So Many Pages – met sprayed edges in de stijl van de rozenranken op de cover. Mocht je deze editie te pakken kunnen krijgen, dan is dat zeker te adviseren – hij is werkelijk magisch mooi.

Waar de wind ons brengt is een originele en prettig lezende YA-fantasy, die zelfs nog wel wat meer ruimte in had mogen nemen, want de wereld is leuk bedacht en menig lezer zal hier graag nog even wat langer willen vertoeven.

© 2020 – 2024 Fantasize & Mariëlle Douma