vrijdag, april 19

Boekrecensie – De kleuren van magie – V.E. Schwab

De kleuren van magie van meesterauteur V.E. Schwab verscheen voor het eerst in het Nederlands in 2019. In 2022 kwam daar een prachtige limited edition bij, uitgegeven door de Boekerij. Op de voorkant én op de sprayed edges prijkt een intrigerende kaart – het is de kaart van Londen.

Het boek speelt zich dan ook af in Londen. Nou ja, niet in één Londen, maar in vier verschillende – magische – versies van de stad. De hoofdpersoon Kell is een Antari – een magiër die tussen de verschillende Londens kan reizen dankzij de magie die in zijn bloed zit. Kell houdt de vier werelden uit elkaar op basis van zijn eigen namen: Rood Londen is zijn eigen wereld, waar magie krachtig is en een belangrijke rol in het dagelijks leven speelt. Dan is er Grijs Londen, een magieloze versie van de stad die doet denken aan onze 19e eeuw; Wit Londen, waar men vecht om de magie onder controle te houden en ten slot Zwart Londen, waar niemand het meer over heeft. Kell reist tussen de verschillende werelden als boodschapper voor de Maresh-familie uit Rood Londen, die hem heeft geadopteerd toen hij klein was. Hij voelt zich echter meer een curiositeit dan onderdeel van de familie. Op zijn reizen neemt hij – tegen de regels in – vaak voorwerpen mee uit de verschillende steden, die hij verstopt in zijn eigen schuilplaats. Maar een gevaarlijke magie achtervolgt hem.

Daarnaast volgen we Lila, een meisje uit Grijs Londen dat op straat leeft en aan haar ruige bestaan probeert te ontsnappen. Ze droomt van haar eigen piratenschip en probeert de buit van haar diefstallen te sparen voor een schip, maar als ze per toeval Kell tegen het lijf loopt, wordt ze meegezogen in zijn problemen. Om de werelden te beschermen moeten zij en Kell in leven zien te blijven, maar dat blijkt moeilijker dan gedacht.

Meesterlijke details
Dat V. E. Schwab haar vak verstaat, is direct in de eerste hoofdstukken overduidelijk. Haar beschrijvingen zijn gedetailleerd, waardoor je de wereld direct voor je kunt zien. Je wordt de wereld ingezogen en die laat je niet meer los. Er zijn uiteraard wel vaker boeken geschreven over parallelle werelden en dit concept is op zich niet uniek, maar door de uitwerking zorgt Schwab voor een authentiek gevoel in het verhaal. Hoe de wereld met de vier Londens nu precies werkt, wordt echter niet helemaal duidelijk. En bestaat er ook nog meer buiten de Londens? Dat wordt wel geïnsinueerd, maar vervolgens geeft Schwab er geen navolging aan. Dat is jammer, maar ze maakt veel goed met speelse elementen zoals: “Kell had een heel eigenaardige jas.” (Wat daar precies zo bijzonder aan is, kun je het beste zelf lezen).

Het eerste deel van het verhaal bouwt langzaam op. Voor de lezer die juist direct van veel actie houdt, is het flink doorbijten. Wel geeft dit de ruimte om de lezer te laten wennen aan niet één maar vier nieuwe werelden die net wat ingewikkelder in elkaar blijken te zitten dan dat de flaptekst doet vermoeden. Daarna versnelt het verteltempo waarbij het ene spannende gebeurtenis snel op de andere volgt. Vanaf dat moment is het boek spannend en grijpt het de lezer – om die vervolgens niet meer los te laten. De kleuren van magie is typisch zo’n boek dat je in één ademteug uit wilt lezen.

Rauwe personages
Kell en Lila zijn bovendien intrigerende personages. Ze voelen echt en rauw – ze hebben duidelijk zowel positieve als negatieve eigenschappen, die hen beiden heel menselijk maken. Kell is heel eigenwijs en is het liefst op zichzelf, hij voelt zich vaak niet op zijn plek en heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Lila is ronduit wild en stoer, maar heeft het hart op de juiste plaats. Beiden maken echter niet altijd de beste keuzes, wat op precies de juiste momenten het verhaal een impuls geeft. Bijzonder is dat je als lezer meekrijgt hoe deze twee personages elkaar verbeteren, hoe hun interacties hen naar een hoger niveau tillen.

De kleuren van magie werd door The Guardian en Waterstones uitgeroepen tot een van de beste fantasyboeken van het publicatiejaar. En dat is zeer terecht, het boek heeft alles dat je van een goed fantasyboek mag verwachten: een intrigerende wereld, interessante personages en een spannende plot. Het boek is veel te snel uit, en daarom is het maar goed dat de overige delen in de reeks ook al vertaald zijn.

© 2020 – 2024 Fantasize & Mariëlle Douma