web analytics
zaterdag, juni 22

Boekrecensie: A Day of Fallen Night – Samantha Shannon

Door Mariëlle Douma

In 2019 maakte Samantha Shannon furore met de publicatie van The Priory of the Orange Tree: een prachtige epische fantasy waarin The Nameless One, een kwaadaardige draak die duizend jaar geleden naar The Abyss was verbannen, uit zijn gevangenis dreigt te ontsnappen en de mensheid bedreigt. Het verhaal in The Priory wordt verteld door drie vrouwen: Queen Sabran, van wie men gelooft dat zolang haar bloedlijn in leven blijft The Nameless One niet kan herrijzen; Ead, de hofdame die deze koningin moet beschermen tegen sluipmoordenaars en Tané, een drakenrijder uit het oosten van de wereld. Het is een verhaal van epische proporties in een wereld die naast Westers-Europese ook duidelijke Aziatische invloeden kent (die op creatieve wijze zijn verweven), maar het opvallendste is misschien nog wel de feministische inslag van het werk: deze wereld wordt geregeerd door vrouwen. Krachtige vrouwen, die tegelijkertijd ook nog een sensuele en zachte kant mogen hebben – het soort vrouwen waar je als lezer alleen maar bewondering voor kunt hebben.

Foto: © Mariëlle Douma

Prequel
Vooralsnog leek The Priory of the Orange Tree een standalone, tot plots toch een gerelateerd boek werd aangekondigd. In februari 2023 kwam A Day of Fallen Night uit, een voorloper van The Priory. Dit deel geeft veel extra informatie over hoe de wereld van The Priory is geworden zoals die is. In de lezerscommunity’s op Instagram en TikTok waren de verwachtingen hooggespannen: toch nog een boek in dezelfde wereld, zou deze zijn voorganger kunnen overtreffen?

In A Day of Fallen Night is feitelijk hetzelfde aan de hand als in The Priory of the Orange Tree: ook hier staat The Nameless One, na vijf eeuwen van rust, op het punt om los te breken uit zijn gevangenis en zijn toorn weer over de mensheid te verspreiden. We volgen niet drie, maar vier hoofdpersonen terwijl het verzengend vuur van The Nameless One de wereld aan stukken dreigt te scheuren: Glorian, de jonge prinses van het eiland Inys, een voorouder van Queen Sabran uit The Priory; Tunuva Melim, een oudere vrouw die lid is van de orde die in The Priory of the Orange Tree verblijft; Dumai, de onwettige dochter van een keizer op het oostenlijke eiland Seikii en Wulfert Glenn, een jongeman die trouw heeft gezworen aan de vader van Glorian en die gebukt gaat onder de roddels die rond gaan omtrent zijn afkomst.

LHBTIQ+ en feminisme
Shannon laat ons in A Day of Fallen Night wederom weer haar prachtige uitgewerkte wereld zien, met een aantal opvallende verschillen ten opzichte van het eerste boek, aangezien dit zich vijfhonderd jaar eerder afspeelt. Een heel sterke kant van het boek is hoe diversiteit en inclusie in het verhaal zijn verweven; dit tref je niet vaak aan in fantasyboeken. Queer romantiek en queer personages zijn alomtegenwoordig. Tunuva en Esbar, twee vrouwen, hebben al heel lang een relatie; Wulfert heeft twee vaders en Dumai valt ook op vrouwen. In de wereld van Shannon is alles wat onder de noemer LHBTIQ+ valt normaal, niemand kijkt hier vreemd van op. Soms lijken bepaalde zaken daardoor zelfs terloops, zoals één zin in het boek waaruit blijkt dat er ook een transpersonage in zit. De relaties zijn warm, liefdevol en echt en doen je wensen dat onze eigen wereld ook zo accepterend zou zijn over alles wat afwijkt van de heteronorm.

Dat de relaties zo mooi zijn beschreven, heeft ook alles te maken met de echtheid van de personages. Alle personages hebben een duidelijke eigen stem. Zo voel je bijvoorbeeld bij Tunuva haar levenservaring en rijpheid, iets wat lang niet in alle boeken zo goed uit de verf komt als hier. Zonder uitzondering zijn alle hoofdpersonages interessant en maken je nieuwsgierig naar de rest van het verhaal, zelfs als het verhaal zelf niet altijd even verrassend is en het verteltempo laag, zelfs soms ronduit traag is.
Ook in dit boek presenteert Shannon krachtige vrouwen. Deze vrouwen laten zich door niemand iets vertellen en maken zelf hun keuzes. Ze gaan onderling veelbetekenende verbintenissen aan laten daarmee zien hoe krachtig ze zijn, door elkaar te ondersteunen waar nodig. Shannons personages zijn naast sterk ook kwetsbaar: ze voelen verlies, liefde en er is veel sensualiteit en seksualiteit – kanten van het vrouw-zijn die in andere verhalen over sterke vrouwen niet aan bod komen of toch weer ondergesneeuwd raken door de mannelijke kijk op de wereld. Feminisme op zijn best.

Chaotisch einde
Het verhaal, afgezien van de personages, is in grote lijnen hetzelfde als in The Priory: The Nameless One komt eraan en de personages moeten een manier zien te vinden om te voorkomen dat de wereld vergaat. Toch is het knap dat Shannon met een vrijwel gelijke idee haar verhaal boeiend weet te houden – puur door de personages die aan haar verbeelding zijn ontsproten. Shannon schrijft met vlagen poëtisch, soms juist erg wollig, waardoor je je als lezer op die momenten afvraagt waarom je die informatie op dat moment voorgeschoteld krijgt.

Naar het einde toe wordt het verhaal steeds chaotischer. Met nog twintig pagina’s te gaan kun je je als lezer moeilijk voorstellen hoe alle problemen nog opgelost kunnen worden. Shannon krijgt het wel voor elkaar, maar creëert daarbij wel een heel voorspelbaar einde met een deus ex machina-gevoel, waarbij de hoofdpersonages zelf vrij weinig invloed hebben op hoe het verhaal afloopt. Positief is dan weer dat het verhaal op het einde wel aan momentum wint, een verademing ten opzichte van het eerdere trage verteltempo.

Conclusie
A Day of Fallen Night brengt qua verhaal niet heel veel nieuws in vergelijking met The Priory of the Orange Tree, toch is het heerlijk om nog even iets langer in de wereld van Shannon te kunnen verblijven. Een echte aanrader voor liefhebbers van epische fantasy en helemaal voor mensen die zoeken naar een goed voorbeeld van queer en feministische fantasy.

Let op:
A Day of Fallen Night is alleen in het Engels verkrijgbaar, net zoals The Priory of the Orange Tree.

 

© 2020 – 2024 Fantasize & Mariëlle Douma

You cannot copy content of this page