Horror- en suspense films gebaseerd op waargebeurde verhalen zijn al jaren een schot in de roos voor filmmakers. Kijk maar eens naar The Excorcist, Poltergeist en The Haunting of Emily Rose. Ook de Conjuring-franchise doet het goed. Wij waren dan ook blij verrast toen we hoorden dat de Winchester-legende verfilmd was. Dit verhaal over de weduwe van de Amerikaanse wapenmagnaat draait nu in de bioscopen. Onze Karen kent deze legende goed en wie houdt er niet van een fijn spookverhaal? Fantasize wel!

Wanneer ik voor het eerst van de Winchester-legende hoorde, weet ik niet. Ik was al vroeg geïnteresseerd in spookverhalen en –legendes, in lijn met Jack the Ripper, seriemoordenaars H.H. Holmes, Norman Bates en andere vergelijkbare figuren. De Winchester-legende viel mij tussen die verhalen op, omdat het in mijn boekje eigenlijk meer tragiek dan horror is, iets wat in de gelijknamige film met Hellen Mirren (RED) als de weduwe Sarah Winchester naar mijn gevoel ook goed naar voren wordt gebracht.

Winchester - Sarah

DE LEGENDE VAN WINCHESTER

Nadat Sarah Lockwood Winchester haar baby en later in 1881 haar echtgenoot William Wirt Winchester (de zoon van de wapenfabrikant Oliver Winchester) verloren had, verhuisde de weduwe met een erfenis van 20 miljoen dollar naar San Jose, Californië. Aan de villa die ze daar kocht, zou uiteindelijk 38 jaar – dag en nacht – gebouwd worden, van 1884 tot aan haar dood in 1922. De enorme villa, in laat-Victoriaanse Queen Anne-stijl, staat bekend om haar enorme omvang en ogenschijnlijk volledig gebrek aan structuur. Er zijn ongeveer 160 (slaap-)kamers, 47 haarden, 17 schoorstenen en 3 liften. Het meest bekend zijn de deuren en trappen die nergens heen leiden. Visionair als ze was, zorgde Sarah dat de villa tevens van voor die tijd moderne luxe werd voorzien, zoals toiletten, gaslicht en luchtverwarming.

Winchester - ware foto

Historische foto van Sarah Winchester en haar spookhuis

SCHULD

Sarah Winchester leefde met de overtuiging van schuld, zo wordt gezegd. De geesten van mensen die het slachtoffer waren geworden van het wapentuig van haar echtgenoot zouden samen met haar in het huis leven en zij zouden enkel  tot rust kunnen komen zolang de weduwe aan het huis zou blijven bouwen. Dit is natuurlijk prachtig materiaal voor een spookverhaal. Kijk bijvoorbeeld ook eens de miniserie Rose Red van Stephen King: het enorme huis in die film en het verhaal erachter is ook naar deze legende te herleiden.

Winchester - huis

WINCHESTER DE FILM

De legende is in de gelijknamige film mooi weergegeven. Het huis maakt grote indruk, wat natuurlijk een sleutelrol speelt in het verhaal. De insteek van de film is, dat in 1906  de Raad van Bestuur van het bedrijf Winchester Arms het eigendom van 51%  van Sarah na de dood van haar man afhankelijk wil maken van haar geestesgezondheid. Om deze beoordeling te kunnen doen wordt de briljante, maar zelf ook zeer getroebleerde psychiater Eric Price, gespeeld door Jason Clarke (Terminator Genisys, Dawn of the Planet of the Apes), in de arm genomen. Hij reist vanuit San Francisco naar San Jose  om de rouwende weduwe een week lang te observeren, niet wetende, dat hij persoonlijk door deze opdracht zal worden geraakt.

Winchester - Sarah en Eric

HET ZIT ALLEMAAL IN JE HOOFD! OF NIET?

Gaandeweg ga je als kijker serieus twijfelen of de vermeende verminderde geestesgezondheid van Sarah al dan niet werkelijkheid is. De tragiek van het verhaal wordt in Winchester tastbaar en maakt het daardoor vooral een ‘hoe het hoort te zijn’-spookfilm met goede, bijna klassieke, schrikmomenten. De haren in je nek zullen, zoals het betaamt, soms letterlijk overeind staan. Wat daarbij zelfs ook niet ontbreekt: de enge scènes met kinderen. Zelfs al zou je half liggen te slapen, wakker word je zeker wel.

Winchester - Spoken

MEER VAN DIT SOORT SPOOKVERHALEN GRAAG

De hoge intelligentie van Sarah, het trouwe personeel, de groei van dr. Eric Price en de alomvattende beklemmende sfeer in de film houden je als kijker vast. Hellen Mirren zet de weduwe daarbij overtuigend neer in een decor wat, zoals eerder gezegd, grote indruk maakt. Persoonlijk gezien mogen er van mij meer van dit soort legendes naar het witte doek gebracht worden. Tenminste, als ze de kwaliteit van deze film weten te behouden. Mocht je niet per se van spookfilms houden, voor het verhaal achter deze legende hoef je het zien van Winchester zeker niet te laten.

© 2015-2018 Fantasize

Winchester - Eric