dinsdag, april 16

Jumanji: Welcome to the Jungle op Blu-Ray en dvd – een kijkje in de wereld achter de jungle

Door Yvette Hazebroek

Toen Jumanji: Welcome to the Jungle in de bioscoop verscheen, mocht Fantasize hem bekijken in de gloednieuwe 4DX-zaal van Pathé de Munt in Amsterdam. Die kermisattractie past perfect bij een wilde film als deze, maar de vraag is of Jumanji: Welcome to the Jungle op Blu-Ray en dvd overeind blijft in je huiskamer. Redacteur Yvette bekeek hem en waagde zich diep in de Jumanji-jungle voor het antwoord.

Jumanji: Welcome to the Jungle op Blu-Ray en dvd winnen? Test je survival skills en doe hier mee aan de Fantasize winactie! Het Fantasize 4DX-verslag van de film lees je hier.

Jumanji – de blockbuster uit 1995 met Robin Williams als Alan Parrish – evenaren is onmogelijk. En dat is ook niet wat de makers van Jumanji – Welcome to the Jungle voor ogen hadden. Het moest een verlengstuk van Jumanji worden, waarin niet het spel in de echte wereld van de spelers terecht komt, maar juist andersom. In het bonusmateriaal op de Blu-Ray-uitvoering is het vooral leuk om te horen hoe de acteurs het hebben ervaren om tieners te spelen die vast komen te zitten in het lichaam van doorgewinterde avonturiers.

De jungle van Jumanji

Vier middelbare scholieren, met allemaal hun eigen sores uiteraard, moeten samen nablijven in de kelder van de school om een rotklusje uit te voeren. Natuurlijk vinden ze het veel leuker om een oud spel te spelen op de spelcomputer die ze tussen de rommel vinden. Spencer, de nerd van het stel en Fridge, de ietwat stereotype atleet, halen de telefoonverslaafde Bethany en muurbloempje Martha over om een personage in het spel te kiezen. Voor ze het weten worden ze het spel in gezogen en nemen ze het uiterlijk aan van hun gekozen personage. Ze komen terecht in de wereld van Jumanji: een wilde jungle waarin ze een opdracht moeten voltooien om terug te keren naar hun eigen wereld.

Hoewel de combinatie van personages wat voor de hand liggend is, is het vermakelijk om te zien hoe de karakters van de tieners worden vertaald naar hun volwassen equivalenten die ze worden in het spel. Hoewel het een beetje ongeloofwaardig is hoe snel zij zich aanpassen aan de verbazingwekkende lichamen en skills die ze opeens hebben (maar hé, het is wel een videospel natuurlijk, dus de skills op zich zijn niet zo ongeloofwaardig), leidt deze ongemakkelijkheid tot hilarische scenes. Zonder te veel te verklappen, kunnen we wel zeggen dat het ronduit komisch is om Jack Black te zien met het innerlijk van een slanke, blonde tiener die er uren over doet om één perfecte foto voor Instagram te maken, in het lichaam van een nogal volle middelbare man met vlassig baardje. Black weet de twee grandioos te combineren. Iets minder overtuigend is het personage Fridge: zijn karakter is wat onderbelicht in het begin van de film als we hem als tiener zien, waardoor we even moeten wennen aan het hyperige en geestige voorkomen in het spel.

Alan Parrish, het personage van Robin Williams uit de eerste film, wordt nog even genoemd en speelt zo tot groot genoegen van de fans een kleine rol in Jumanji: Welcome to the Jungle. Het is mooi om te zien dat de makers de film uit 1995 op deze manier eer aan doen.

Game-elementen (spoiler alert!)

In de eerste Jumanji-film was het spel nog een bordspel. Om een groter, en vooral jonger, publiek aan te spreken, verandert het spel in Jumanji: Welcome to the Jungle in een Nintendo 64-achtige game. Het speelveld verplaatst zich dus niet alleen naar een jungle, maar vooral ook naar een in-game scenario, waar de makers uitstekend mee zijn omgegaan. Zo krijgen de helden meerdere keren te maken met een NPC (Non Playing Character), die ieder een heel specifiek en gelimiteerd script voordraagt, heeft Fridge een rugzak bij zich met een oneindige hoeveelheid loodzware wapens die hij naar behoeven kan raadplegen, behalen de helden verschillende levels in de game en moeten ze letten op het aantal levens dat ze nog hebben. Deze dingen geven de jungle-setting net dat beetje extra dat het interessanter maakt.

Jumanji: Welcome to the Jungle op Blu-Ray en dvd – de extra’s

Met ongeveer een half uur aan bonusmateriaal zijn de extra’s niet waanzinnig uitgebreid te noemen. Leuk zijn ze wel. Natuurlijk zijn er bloopers (waar ik persoonlijk nooit genoeg van kan krijgen) en de making off, waarin de acteurs vertellen over hun favoriete scène en kostuums. Vooral het gedeelte over de actiescènes is leuk. De makers van Jumanji: Welcome to the Jungle wilden absoluut niet dat het een komedie zou zijn waar ook actie in zou voorkomen: het moest een actiefilm worden waar actie hand in hand met humor gaat. Of ze daarin geslaagd zijn, kun je het beste voor jezelf beslissen. Ik ben er echter van overtuigd dat een scène van Dwayne ‘The Rock’ Johnson op een motor met vlammenwerper iets is waarvan je past wist dat je het wilde zien, op het moment dat je het ziet. Waarna je het in een volgend moment alweer besterft van het lachen.

Jumanji: Welcome to the Jungle op Blu-Ray en dvd is een ontzettend vermakelijke, hoewel ietwat voor de hand liggende film, waarbij je er zeker van kunt zijn dat je met een lach op je gezicht aan de aftiteling begint.

Titel: Jumanji: Welcome to the Jungle
Regisseur: Jake Kasdan
Acteurs: Dwayne Johnson, Karen Gillan, Kevin Hart, Jack Black