Filmrecensie: The First Purge – Het begin van het einde

Door Daniel Warmoeskerken

Toen in 2013 The Purge verscheen, was het meteen duidelijk dat de materie van dit verhaal tot een franchise omgedoopt kon worden. ‘The Purge’ is een twaalf uur durende periode waarin elke vorm van criminaliteit is toegestaan in Amerika. Moord, diefstal, aanranding, geweld, vandalisme; het mag allemaal tijdens deze ene nacht van zelfreiniging. Dankzij deze uitlaatklep zakt de criminaliteit de rest van het jaar tot een minimum en wordt er meteen iets gedaan aan de overbevolking. In het vierde deel van de filmserie – The First Purge – leren we hoe het allemaal begon. Hoe overtuigde de Amerikaanse regering de bevolking ervan dat dit de oplossing was en hoe liep het af met deze pioniers?

Staten Island, stadsdistrict van New York, is de plek waar het sociale experiment van ‘The Purge’ zal plaatsvinden. De politieke NFFA (New Founding Fathers of America) stimuleert het idee bedacht door een psycholoog en sociaal expert. Ze betalen de inwoners om actief deel te nemen aan deze purge (zuivering) in de hoop de criminaliteit de rest van het jaar te laten dalen en de mensen een uitlaatklep te geven tijdens deze overbevolkte en onder de economische crisis leidende periode. Ze hopen daarmee hun volk te redden, althans… dat zeggen ze.

Verschillende belangen

Nya (Lex Scott Davis (Superfly)) is een felle tegenstander van dit evenement en protesteert hevig terwijl honderden mensen zich opgeven om deel te nemen. Ze heeft de zorg op zich genomen voor haar broertje Isaiah (Joivan Wade (EastEnders, Doctor Who)), die op zijn beurt spijbelt van school om drugs te verkopen voor Nya’s ex en gangleider Dmitri (Y’lan Noel (Insecure, The Hustle)). Daarmee zijn de hoofdrolspelers ingeleid. Nya wil alles op alles zetten om de mensen om haar heen te beschermen, Isaiah wil gebruik maken van de avond om wraak te nemen en Dmitri spreekt een enorm wantrouwen uit tegenover de overheid en blijft op zijn hoede. De avond lijkt rustig te beginnen, maar al snel duiken er verschillende groepen op met maar een doel: het bevolkingscijfer flink omlaag helpen.

The First Purge: een prequel van deze tijd

Elk deel van The Purge gaat in op een bepaalde bevolkingsgroep. In het eerste deel uit 2013 zijn het de rijken, in het tweede deel de armen, het derde deel bekijkt het vanuit politiek oogpunt en dit vierde deel combineert een aantal van deze elementen met onze huidige tijd. De regering dringt erop aan en stimuleert de inwoners van Staten Island om mee te doen. Psycholoog Dr. May Updale (Marisa Tomei (Spider-Man Homecoming, The Big Short)) is ervan overtuigd dat deelnemers meteen helemaal los zullen gaan, waarna alles een beetje zal afzwakken. Haar voorspelling lijkt niet te kloppen. In de straten van Staten Island ontstaan wilde straatfeesten en soms wordt er wat ingebroken. Als kijker vraag je jezelf af hoe het ooit heeft kunnen gebeuren dat ‘The Purge’ een jaarlijks evenement werd. Al snel stuurt de regering wat van hun eigen mensen de straat op om het hele gebeuren in gang te zetten en begrijp je de gevolgen.

Ondergesneeuwde politieke boodschap

The First Purge legt de nadruk op onderdrukking en racisme. De overheid lijkt het gemunt te hebben op de armere wijken en regionen. De mensen die alleen maar geld kosten. Er is gekozen voor een cast met vooral Afro-Amerikaanse of Latijns-Amerikaanse achtergrond en om deze elementen te versterken lopen er groepen in witte puntmutsen rond. Hiermee wordt duidelijk een relatie gelegd tussen de huidige situatie in Amerika en de Amerikaanse overheid en de gebeurtenissen in de film. Denk hierbij aan de rellen van het afgelopen jaar of het neerschieten of in elkaar slaan van getinte mensen door de politie. Ook de toepasselijke releasedatum van 4 juli – de Amerikaanse nationale feestdag ‘Independance Day’ (Onafhankelijkheidsdag) – zou een teken kunnen zijn. Daarmee lijkt deze vierde film een belangrijk standpunt in te willen nemen, wat echter niet helemaal tot zijn recht komt. De verwijzingen naar de huidige Amerikaanse samenleving en de ongelijkheid zijn er wel, maar worden ondergesneeuwd door de absurditeit van ‘The Purge’ en de actie. Veel kijkers zullen dan ook niet bezig zijn met het politieke gedachtegoed van de film.

Purge er gerust op los

Voor de liefhebbers van deze franchise van studio Blumhouse Productions is er gelukkig genoeg te zien. De dagen vóór de purge nemen gelukkig niet veel tijd in beslag, waardoor we snel de spanning van de avond kunnen opzoeken. The First Purge is voor mij angstaanjagender dan de meeste andere horrorfilms, omdat ik zelf niet zou weten wat ik moest doen. Waar ik bij andere horrorfilms tegen het scherm praat met uitingen als: “Eigen schuld, moest je maar niet die kelder inlopen” of “Loop gewoon weg!”, blijf ik bij deze film stil. De personages moeten iets ondergaan waar ze zelf niet voor gekozen hebben. Ze worden gedwongen deel te nemen aan iets wat de overheid heeft bedacht. De Purge-films laten vanaf het eerste deel al zien dat je zelfs in je eigen huis niet veilig bent. Vluchten is onmogelijk en de spanning is te voelen. Wanneer bendeleider Dmitri verandert in een soort van Rambo wordt het verhaal wel wat over de top. Toch blijft de film vermaken. Wie overleeft het dit jaar? Van de franchise is The First Purge niet het beste deel, maar zeker een leuke aanvulling voor de liefhebber en de kijkers die avondje mensafslachting willen zien.

The Purge breidt zich uit

Met de komst van The First Purge wil ik meteen aandacht schenken aan de aankomende televisieserie. Het concept van The Purge geeft veel mogelijkheden. Het verhaal kan telkens opnieuw en opnieuw verteld worden vanuit verschillende oogpunten en op verschillende manieren. Na vier films is een serie dus geen gek idee en de eerste aflevering staat al gepland voor september 2018! Geschreven door James DeMonaco (ook verantwoordelijk voor de films) krijgen we in tien afleveringen een nieuwe kant van het verhaal te zien. Over de serie zelf is nog weinig bekend.

De hoofdrollen zijn weggelegd voor Gabriel Chavarria (War for the Planet of the Apes) en Jessica Garza (Six). Persoonlijk hoop ik erop dat ‘The Purge’ centraal staat en dat de tien afleveringen draaien om de nacht zelf en de gebeurtenissen daarin. Helaas herinner ik mij uit een bron dat de serie voornamelijk zou gaan over de aanloop naar de nacht, waarbij ‘The Purge’ alleen tijdens de laatste aflevering(en) plaatsvindt. Hoe de serie ook gaat verlopen, Fantasize houdt je op de hoogte!

The First Purge draait op dit moment in de bioscoop. Wil je jezelf alvast voorbereiden op een avondje anarchie? Bekijk de trailer van de film op onze Facebook-pagina.

Meer Fantasize recensies vind je hier.

© 2015-2024 Fantasize