dinsdag, maart 19

Gamerecensie: LEGO The Incredibles – beleef zelf de avonturen!

Het nieuwe deel in de LEGO gamereeks – LEGO Disney•Pixar’s The Incredibles – is een echt coöperatief familiespel om samen uren de superheld uit te hangen. Wie is er sneller met de game vertrokken, jij of de kids?

Door Lies Vermant

Met de nieuwe film Incredibles 2 kwam ook meteen de nieuwe LEGO Disney•Pixar’s The Incredibles game op de markt. Een digitaal familiespel in de LEGO-wereld van de familie Parr. Kan jij met je team de gevaren trotseren? Het lot van de wereld ligt weer in jouw handen!

SAMENWERKEN ALS EEN SUPERHELDENTEAM

Gamestudio TT Games geeft zelf al aan bij de release van LEGO Disney•Pixar’s The Incredibles dat het een spel is dat samenwerking en coöperatief werk stimuleert. Dit maakt dat wanneer je het spel als single player test, zoals ik, je veel dingen tegelijkertijd moet gaan doen. Opeens krijg je vijf (en meer) helden die je dan in twee split-screens mag gaan beheren. Op een toetsenbord is dit geen lachertje, zeker niet wanneer de controls slechts sporadisch duidelijk gemaakt worden in het eerste uur gameplay. Een pc-gamecontroller is dus zeker aan te raden.

Het spel richt zich duidelijk op een gezin met kinderen, dat het liefst voor een groot scherm met verschillende controllers samen aan het werk gaat. Vermoedelijk is de jongere leeftijdscategorie dus ook iets vlotter in het gebruik van deze verschillende controls, krachten en extra opties per personage. Een missie bestaat al snel uit een combinatie van de verschillende krachten die je dan samen tot een heus spektakelstuk mag combineren.

1 SUPERHELD + 1 SUPERHELD =

Een beetje achtergrondkennis van de film is hierbij noodzakelijk. Zo kan je sneller inschatten welke krachten van de familie Parr je op welke plek nodig hebt. Elastigirl bijvoorbeeld kan een trampoline of ladder worden om de andere personages naar een hoger gelegen platform te helpen. Dash kan in het krachtveld van Violet rennen, waardoor je de zo ontstane bol door het level kunt loodsen. De superkracht van Mr. Incredible zelf komt van pas om grote objecten uit de weg te ruimen. Uiteraard ontsluit je naar goed LEGO game gebruik gedurende het spel meerdere personages, zoals in dit geval Frozone, Helectrix en zelfs personages uit andere Disney Pixar films!

Levensechte LEGO-poppetjes

De graphics mogen er absoluut wel zijn. De figuren zelf lijken dan iets houteriger dan we in klassieke LEGO-films gewend zijn, maar net dat maakt dat ze er leuk uitzien voor kinderen. Er is op een originele manier gewerkt met lichtinval, glans en schaduwen, waardoor ze net dat 3D-effect krijgen en dus werkelijk loskomen van de achtergrond.

Opvallend is het felle kleurgebruik. Dit sluit natuurlijk naadloos aan bij de Incredibles films en wat we van Disney en Pixar gewend zijn. Maar het werkt ook in deze setting. Het spreekt zeker aan voor kinderen en is niet té fel om ook volwassenen betrokken te houden bij het spel.

LEGO Disney•Pixar’s The Incredibles MISSIES EN ANIMATIES

Een verhaallijn leidt je door het spel heen. Als inleiding krijg je bij de opdrachten die je uit moet gaan voeren enkele animaties te zien. Wanneer je die opdrachten goed volbracht hebt, zie je in een kort filmpje ook het resultaat van je werk. De nieuwe helden die ter beschikking staan in je team worden ook op deze manier voorgesteld.

Door het verhaal in kleine stukken te verdelen en telkens nieuwe informatie aan de speler te geven blijven jongere spelers natuurlijk extra gemotiveerd en betrokken bij het spel. De auto-save functie vlak na elk filmpje maakt dat je ook zonder zorgen verder kan spelen en niet telkens je spel moet gaan bewaren. Zeker voor kinderen is deze functie aan te raden!

Extra features

LEGO zou geen spel maken mocht de klassieke gameplay van bouwen, afbreken, testen en blokjes verzamelen ook niet tot de opties behoren. Naast de verhaalmodus die ik zelf uittestte, kan je ook nog voor het coöperatief avontuur kiezen. Hier kies je bewust om met enkele spelers samen aan de slag te gaan. Kan jij het juiste team samenstellen om de finish te bereiken?

Meer spelplezier?

Ikzelf zou LEGO Disney•Pixar’s The Incredibles niet verder spelen op de pc. Het is erg intensief om de verschillende personages te controleren en de controls telkens te laten switchen. Voor mij kwam de informatie met betrekking tot de toetsencombinaties die je nodig had voor een nieuwe uitdaging ook telkens enkele seconden te laat om vervolgens helemaal te verdwijnen en ook niet opnieuw beschikbaar te komen via een of andere shortcut.

Wat ik wel zou willen doen is me op de zetel ploffen naast een negenjarige en samen de missies aanvatten. Natuurlijk nadat we samen eerst Incredibles 2 bekeken hebben om helemaal in de sfeer te komen. Ik ga op zoek naar een nieuwe gaming-partner en speel dan lekker verder. Benieuwd of we jou ook tegenkomen in de community hub binnenkort!

Voordelen: Coöperatieve gameplay / De wereld van The Incredibles en andere Disney Pixar titels / Geschikt voor jong en oud / Kleurrijk en vrolijk / Combineren van superkrachten!
Nadelen: Zonder gamecontroller lastig te spelen op pc / Minder leuk om in je eentje te spelen / Uitleg van de te gebruiken knoppencombinaties mag duidelijker.

Titel: LEGO Disney•Pixar’s The Incredibles