Boekrecensie: Norse Mythology – Neil Gaiman

Gaiman - Norse

Door Loraine Bito

Het lezen van de geïllustreerde werken van mede-Marvel-fan Neil Gaiman zoals de weergaloze graphic novel The Sandman en het comic book Marvel1602 prompte mij tot het maken van een uitstapje naar zijn boek Norse Mythology.

De waarschuwing in de introductie dat de Odin en Thor zoals deze in de Marvel Comics worden neergezet in niets lijken op de personages in deze navertelling is zeker op zijn plaats. Mocht je tot nu toe geen verhaal uit de Noordse mythologie hebben gelezen, dan komen deze versies van de Noordse goden als een donderslag bij heldere hemel. Gelukkig bereidt Neil Gaiman de lezer voor op de schok door de hoofdrolspelers Odin, Thor en Loki kort voor te stellen.

De slinksheid waarmee Loki weet te ontsnappen aan de gevolgen van zijn lafhartige daden wordt bijna overtroffen door Odins sluwheid bij het heroveren van de mead of poets, een brouwsel gemaakt van honing en het bloed van Kvasir, de meest wijze van de goden. Een slok van deze ‘cocktail’ geeft de drinker inspiratie voor de mooiste poëtische kunstuitingen in de vorm van gedichten, liederen en voordrachten. Wie zou daar geen moord voor doen? De dwergen Fjalar en Galar in het verhaal deinzen hiervoor dan ook niet terug. De simpele vraatzuchtige roodharige dondergod in de mythen toont meer gelijkenis met de Thor die Chris Hemsworth op meesterlijke wijze in de film Avengers: Endgame heeft neergezet dan met de waardige goddelijke figuur in de Marvel Comics.

Na een snelle geschiedenisles over het ontstaan van de goden, de negen werelden en de wereldboom Yggdrasil krijgt de lezer een kijkje in een samenleving waarin goden, reuzen en dwergen elkaar met list en bedrog proberen te overtroeven. Loki doet zijn naam als meesterbedrieger eer aan wanneer hij in The Treasures Of The Gods rivaliserende dwergengilden aanzet tot een wedstrijd om te bepalen wie de beste schat kan smeden. In een dronken bui heeft Loki namelijk het hoofd van Lady Sif, de echtgenote van Thor, kaalgeschoren. Met deze list hoopt hij een pruik te kunnen bemachtigen zodat hij aan de wraak van Thor kan ontkomen. De dwergen vervaardigen naast de haartooi waaruit echte gouden haarlokken groeien, ook de legendarische hamer Mjöllnir. Het nieuwe wapen van Thor wordt unaniem door de goden verkozen tot de grootste schat. Veel Marvel-fans zullen gniffelen over dit boemerangeffect van Loki’s bedrog. Zijn meest geduchte tegenstander verkrijgt door Loki’s eigen toedoen het machtigste wapen in het Noordse godenrijk.

De mythen tonen een harde wereld waarin goden, dwergen en reuzen elkaar meedogenloos naar het leven staan. Neil Gaiman geeft hier een humoristische draai aan, zoals het moment waarop Thor zijn woede en onmacht uit tijdens de begrafenisceremonie van Balder door een nieuwsgierige dwerg die iets te dichtbij staat, de brandstapel in te schoppen. In deze selectie van Noordse mythen kan natuurlijk Ragnarok: The Final Destiny of The Gods niet ontbreken. Loki’s poging om de mensheid weg te vagen mondt uit in een bloedige oorlog tussen de goden en de ijsreuzen. Wanneer al het wapengekletter is verstomd, blijkt de mensheid toch een nieuwe kans te krijgen. Een man en een vrouw overleven, beschut door Yggdrasil, het einde der tijden.

Als 7-jarige maakt Neil Gaiman kennis met Thor en de andere goden als hij leest over de avonturen van de dondergod in The Mighty Thor. Gefascineerd door de blonde god leent hij een exemplaar van Myths of the Norsemen geschreven door Roger Lancelyn Green. Tot zijn grote verbazing en verrukking belandt hij in een wereld van bevroren ijsvlakten. De vikinghal lijkt in niets op de gouden stad die door Jack Kirby in het comic book is vereeuwigd. De nobele goden blijken ronduit gevaarlijke, maar desondanks intrigerende krijgers te zijn. Neil Gaiman brengt deze vikinggoden in zijn boek op meesterlijke wijze tot leven.

Norse Mythology is een aanrader voor Marvel-fans die meer willen weten over de inspiratiebron voor de Noordse goden in het Marvel Universum zonder een lijvig boek door te hoeven worstelen. In Stan Lees en Jack Kirby’s interpretatie van het Noordse godenrijk zijn veel elementen uit de verhalen van vroegere tijden verwerkt. Lezers van The Mighty Thor zullen in Volstagg, de roodharige volslanke lid van The Warriors Three, de mythologische versie van Thor herkennen. Ook hier pakken de snode plannen van de sluwe charismatische Loki uiteindelijk voor iedereen goed uit, behalve voor hemzelf. Met als grootste ‘mislukking’ zijn poging om Thor tegen de Hulk op te zetten, dat tot Loki’s grote ergernis heeft geleid tot de oprichting van The Avengers.

Titel: Norse Mythology (2017), Engelse uitgave
Auteur: Neil Gaiman
Uitgever: W.W. Norton & Company