web analytics
dinsdag, mei 28

The art of DC – The dawn of super heroes – indrukwekkende verzameling uit de wereld van DC

Door Sigrid Lensink-Damen

Kostuums van Superman door de jaren
Batman en schurken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In het Forum in Groningen is tot en met 8 januari 2023 de tentoonstelling The art of DC – The dawn of super heroes te zien in twee zalen. De tentoonstelling is samengesteld door Art Ludique in Parijs, een museum dat zich volledig concentreert op de hedendaagse kunst in strips, animatie, manga, films, videogames en meer. In de zalen worden meer dan 200 originele strippagina’s, 280 concepttekeningen, kostuums uit de films en maquettes van filmsets getoond. De bezoeker mag vrij fotograferen en filmen.

Concepttekening van Superman

Passende architectuur
Het Forum staat in hartje Groningen. Het is een nieuw gebouw onder moderne architectuur en past perfect bij een expositie over superhelden en hun entourage. De tentoonstelling is te bereiken via open roltrappen die naar de vierde verdieping glijden, waar Wonder Woman je verwelkomt in een smetteloze witte hal omringd door cafetaria, bibliotheek en souvenirwinkel. Eenmaal door de entree en voorbij de gang met lockers loop je de trap af en via gangen met schuine wanden ga je van de ene zaal naar de andere en waan je je heel even in een van de maquettes van de filmsets van Batman vs Superman of van Metropolis. De architectuur van het futuristische Forum helpt zeker mee bij de beleving van deze tentoonstelling.

Superman vs Batman
In zaal 1 begint de tentoonstelling met een korte introductie en geschiedenis over de opkomst van superhelden zoals Superman en Batman. Al in 1938 zag Superman het levenslicht in een van de eerste superheldenstripboeken met de eenvoudige titel Action Comics #1. Bedenkers Jerry Siegel en Joe Shuster bedachten Superman als reactie op de penibele situatie waarin Amerika zich vanaf 1929 (beurskrach) en de Grote Depressie bevond. President Franklink Roosevelt stelde een reeks wetten op die onder de naam New Deal (1933-1938) de geschiedenis zijn ingegaan. Siegel en Shuster lieten zich door New Deal inspireren die vooral hoop op een betere toekomst, vooruitgang en tolerantie symboliseerde. Superman is daar de ultieme uiting van en drukte een stempel op de ontwikkeling in de kunst, literatuur, mode en later ook televisie en film.

Superman (1938) en Batman (bedacht in 1939 door Bob Kane en Bill Finger) vormen de ridders of mythische helden uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Hun verschijning is tegenovergesteld, waarbij Superman het hemelse licht vertegenwoordigt en Batman de duistere aardsere natuur, maar hun doel is hetzelfde: strijden tegen onrechtvaardigheid en de wereld redden. Het concept achter deze superhelden is doordacht tot in alle details: het dubbele van Superman (held vs man, spieren vs intellect, buitenaards vs aards) en het duistere van Batman (grijs en zwart staat voor het duistere in de mens, maar ook voor verlossing). Dit concept is volgehouden door de tijd.

Maquette van Metropolis

Kijkje achter de schermen
Vooral indrukwekkend zijn de concepttekeningen, de zeer gedetailleerde maquettes en de korte interviewvideo’s bij de filmkostuumontwerpen. De strakke regie over wat Superman en Batman inhouden, waar ze vandaan komen en naartoe moeten, dwingt respect af. Je kunt laatdunkend doen over wéér een superheldenfilm, feit is dat superhelden al bestaan sinds de Griekse en Romeinse mythologie en de oorsprongsverhalen (het rieten mandje van Mozes en de ‘escape pod’ van Superman lijken verdacht veel op elkaar), alleen zijn ze gegoten in een modern jasje. Naast de aandacht voor de helden is er ook veel aandacht voor de legendarische schurken. Een hele wand is ingericht voor The Joker, er staat een vitrine met maskers en zijn verschillende kleurrijke kostuums. Ook deze personages worden conceptueel strak geregisseerd, wat hen even heldhaftig maakt als hun positievere evenknieën.

In zaal 1 concentreert men zich vooral op de achtergronden van Superman en Batman, in zaal 2 wordt de wereld van DC breder getrokken. Hier worden Wonder Woman, Suicide Squad en Aquaman en andere helden belicht, met dezelfde toewijding als voor Superman en Batman. De conceptuele kunst ontwikkelt zich van handmatige schetsen naar digitale artwork en ook het kostuumontwerp maakt de nodige ontwikkeling door in gebruik van stoffen en technologieën, zo getuigt een video bij een van de mantels van Batman.

Tekening kostuumontwerp Wonder Woman

Zeer de moeite waard
Interessant is de ontwikkeling van Wonder Woman, ofwel Diana de Amazone-prinses, die in 1940 is bedacht door William Moulton Marston als tegenreactie op al dat mannelijke superheldengeweld. Wonder Woman staat symbool voor de emancipatie en de innerlijke kracht van de vrouw en – net als Batman en Superman – voor hoop op een betere en rechtvaardigere toekomst. Hoewel ze niet een bepaald doel nastreeft, schept ze mogelijkheden en hoop. Ze komt in actie waar anderen passief blijven toekijken.

Ook Wonder Woman doet sterk denken aan de mythologie en dan vooral die van de Walkuren en de Amazones. Ze laat een innerlijke kracht zien, ‘karakterkracht’ zoals in de dikke tentoonstellingscatalogus is te lezen (pp 190): “het vermogen om ‘te houden van haat in al zijn aspecten’, zoals Charron het zegt. Kortom, daarvoor moet je vrouw zijn, mens en bijna te menselijk.” Zo leert de tentoonstelling de bezoeker ook nog iets, want dit aspect van Wonder Woman was nieuw voor mij.

The art of DC – The dawn of super heroes is zeer de moeite waard voor de liefhebber van DC en superhelden, maar ook voor mensen die nou wel eens willen weten waar al die commotie omtrent het superheldengenre vandaan komt. De twee zalen bieden een diepgaande kijk op concepten, geven achtergrondverhalen en geschiedenis, tonen kostuumontwerp, striptekeningen van oud naar nieuw en heeft als uitsmijter de Batpod staan. Op ware grootte.

 

© 2020 – 2024 Fantasize & Sigrid Lensink-Damen

You cannot copy content of this page