web analytics
donderdag, mei 19

Special Tijdreizen: Verdieping – Tijdreizen in Star Trek (Online)

Door Tristan Lensink

Tijdreizen, iets wat in het echt niet echt mogelijk is. Dat is ook een van de redenen waarom sci-fi het zo leuk vindt om te gebruiken. Daarom ga ik nu vertellen over hoe tijdreizen in Star Trek (Online) werkt.

Star Trek Online (STO) is een Massive Multiplayer Online Role Play Game (MMO RPG), waar je met je zelfgemaakte karakter een verhaal speelt, een verhaal dat verschilt van Klingons bevechten tot Temporal Cold War(s). Ik vind het een leuk spel, omdat je in het Star Trek-multiversum (ja, ook het Mirror Universe en Fluidic Space) zelf een semi-eigen verhaal maakt (ik bedoel heel veel mensen spelen dezelfde missies…) en veel verschillende schepen commandeert, van een Constitution Class (NCC-1701 U.S.S. Enterprise) tot een Universe Class (NCC-1701-J U.S.S. Enterprise).

Constitution Class
Universe Class
Excelsis
Excelsis 2

Kijk, dit is mijn huidige schip in de game! (NCC-14002-E U.S.S. Excelsis)

In Star Trek bestaat er een deeltje, een chroniton particle, een tijddeeltje, waarmee je allerlei dingen met tijd kan doen, van tijdreizen tot ‘naast de tijd bestaan’. Daar komen we later nog wel op in mijn stuk.

De meest gebruikte vorm van intentioneel tijdreizen in STO is het gebruiken van die chroniton particles om een opening te maken naar de gewenste tijd. Dit wordt gebruikt door de temporal agents, de tijdpolitie, die ervoor zorgen dat de tijdlijn niet te erg verandert. Je kan ook door op een bepaalde snelheid en in een bepaalde hoek van een zon te vliegen en op het juiste moment de warpdrive te activeren door de tijd heen reizen; je gaat namelijk zo snel dat je door de timespace heen gaat. Dit wordt ook wel een slingshot genoemd. Dit gebruikt Captain Kirk in de film Star Trek IV: The Voyage Home.

Maar er zijn ook genoeg niet-intentionele manieren om door de tijd te reizen. Abnormaliteiten, of temporal anomalies, bestaan ook. Dit zijn vaak natuurlijke wormholes, denk hierbij dan niet aan het Bajoran Wormhole, want die is kunstmatig. Zulk soort natuurlijke wormgaten is de bemanning van de U.S.S. Voyager (dezelfde ‘class’ als die van mijn huidige schip in de game) een keer tegengekomen. Dat was in de aflevering Eye of the Needle, S1A6.
De U.S.S. Enterprise (zo’n beetje elke) kwam ook genoeg wormgaten of abnormaliteiten tegen, van het soort dat onbewust gecreëerd is door aliens die energie uit zwarte gaten halen (TNG: Timescapes, S5A25) of van het soort dat zich blijft herhalen (TNG: Cause and Effect, S5A18) of van het soort dat zich blijft herhalen (TNG: Cause and Effect, S5A18) of van het 3 dat 3 blijft 33333333 (T3G: Ca3se 3nd eff3ct, S3A3)…

De Enterprise NX-01 heeft zelfs in een Temporal Cold War gevochten. Ik heb TOS (The Original Series) niet echt gezien, hier en daar een aflevering tussendoor, maar dat was het wel, dus daar kan ik niet veel over vertellen. In Deep Space 9 heb je de Orbs of the Prophets, die geen lineaire tijd kennen en die je ook door de tijd heen kunnen verplaatsen. Dit is wat er volgens mij gebeurde in de aflevering Trials and Tribble-actions (S5A6).

Voyager had genoeg temporal anomalies op hun route door het Delta-kwadrant (een daarvan het eerder besproken wormgat). Ze gingen zelfs door het Krenim Imperium heen. De Krenim staan bekend om hun technologieën omtrent tijd (Year of Hell, Parts 1 and 2, S4A8&9). Ze hadden niet alleen een schip die dingen uit de tijd kon verwijderen, zodat het nooit heeft bestaan (Year of Hell), maar ze konden ook uit de tijdlijn ‘stappen’. Dit is dat ‘naast de tijd bestaan’ waar ik het eerder over had. In principe faseer je door de tijd, je zit in een soort tijdbubbel en je komt niet op de (tijds)bestemming van je reis aan, maar je blijft in de ‘tijdruimte’ tussen twee tijdstippen. Dit wordt beter uitgelegd in de Star Trek Online-missie Time in a bottle. Hiervan verwacht ik niet dat je het kent, maar hier is een link: https://www.youtube.com/watch?v=WG_61YT4_bQ (vanaf 26:30 tot 27:20).
De U.S.S. Discovery kon met hun spore drive, de spooraandrijving, door de tijd reizen door deze gewoon op de juiste manier in te stellen. Dit deden ze niet echt in de show, maar ze konden het wel.
In de nieuwe Star Trek: Picard komen (voorlopig) nog geen tijdreizen voor.

En nu ga ik het hebben over hoe de tijd in Star Trek werkt.
In Star Trek heb je een ‘Prime’ Timeline, dit is de tijdlijn waar de series zich in afspelen (behalve misschien Discovery, maar dat is mijn mening).
De tijdlijn kan alleen van ‘buiten’ de tijdlijn veranderd worden, dus er is tijdreizen voor nodig om de tijdlijn te veranderen. De mensen die niet in de tijd reizen of onbeschermd zijn tegen veranderingen in de tijdlijn, weten niets van de andere tijdlijn(en) en zijn ‘gewoon’ een deel van die tijdlijn, dus zij veranderen met de verandering in de tijdlijn mee. In Star Trek houd je dus de prime timeline en alles wat afwijkt wordt een ‘aftakking’. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld The Flash, waar alles ‘meewiebelt’. De tijdpolitie in Star Trek zorgt ervoor dat er niet te veel gaat fluctueren.

Een goed voorbeeld zijn de reboots van de Star Trek-films: Star Trek, Star Trek: Into Darkness en Star Trek: Beyond. Deze spelen zich in de alternatieve ‘Kelvin’-tijdlijn af. Die tijdlijn is gecreëerd doordat een Romulaans schip door een singulariteit ging (een vorm van tijdreizen vergelijkbaar met een wormgat en misschien ook met een slingshot) en terug in de tijd terechtkwam en daar de U.S.S. Kelvin vernietigde. Vandaar de naam ‘Kelvin’-tijdlijn. Doordat de U.S.S. Kelvin werd vernietigd, werd Starfleet veel militaristischer dan in de normale tijdlijn (de Prime Timeline), omdat Starfleet zich realiseerde dat het veel gevaarlijker was in de ruimte dan ze eerst dachten. Dit gebeurde in de normale tijdlijn pas na de Borg-invasie in Wolf 359. Zelfs toen was het niet zo ingrijpend als in de ‘Kelvin’-tijdlijn.

De Kelvin-tijdlijn in Star Trek

Het plaatje hierboven heb ik uit de video van Certifiably Ingame over waarom de Kelvin-tijdlijn er zo anders uitziet. Er is ook een STO play through (STOSS). Maar dit terzijde.

Over de auteur:
Ik ben Tristan Lensink, 15 jaar en zit in de 4e van het Murmellius Gymnasium te Alkmaar. Ik ben fan van Star Trek en speel vaak Star Trek Online, meestal alleen, soms met vrienden. Naast gamen vind ik geschiedenis en natuurkunde interessant en later wil ik programmeur worden. Voor de special Tijdreizen vroeg mijn moeder (Sigrid Lensink-Damen van de redactie) of ik iets wilde schrijven. Dat is dit geworden.

Fantasize Service: koop je speltegoed voor Star Trek Online via Bol.com

© 2020 – 2022 Fantasize & Tristan Lensink