zondag, mei 22

Recensie: Mulan – Een gemiste kans op een mooie remake

Door Stephanie Maeve

Disney werkt heel hard om alle klassiekers om te toveren naar goede liveactionfilms. De prioriteit ligt voor het bedrijf vooral bij de films uit de periode 1989 – 1999, beter bekend als de Disney Renaissance. Kinderen die destijds naar de veelgedraaide videobanden keken, geven nu maar al te graag hun welverdiende centen uit aan de remakes van die grote hits. Na de nieuwe versies van Cinderella, Beauty and the Beast, Aladdin, The Lion King etc., kon deze laatste remake van Mulan niet achterblijven.

Wie kent niet de Disney-versie van de jonge Chinese vrouw die vermomd als man dienst neemt in het Chinese leger om het land te redden van een buitenlandse invasie? Eigenlijk wordt haar vader hiervoor uitgekozen, maar die kan dit niet meer aan. Mulan is altijd al anders geweest. Ze vindt dat zij net zoveel recht heeft om voor haar vaderland te strijden als ieder ander. Ze neemt het harnas van haar vader mee, loopt stiekem van huis weg en meldt zich aan bij het leger, als man, waarna haar avontuur begint om het kwade te verslaan.

Filmposter van Mulan

In deze vernieuwde versie heeft Disney ervoor gekozen om zoveel mogelijk de Chinese legende aan te houden, in plaats van de klassieke film met de grappige sidekick Mushu. Dit om de Chinese markt aan te trekken. Ook zijn de bekende liedjes uit de film weggelaten. Om in te spelen op onze nostalgische gevoelens uit de jaren negentig wordt de plot wel zoveel mogelijk gehandhaafd. Hiermee maakt Disney van Mulan niet het gebruikelijke Disney-sprookje, maar meer een historische spektakelfilm geserveerd met een bovennatuurlijk sausje.

De Aziatische markt heeft jaarlijks grotere, creatievere en meeslepender films te bieden. Deze remake van Mulan is een gemiddelde film waar je niet om hoeft te rouwen als je hem niet gezien hebt. In de actiescènes mogen ze van geluk spreken dat martialartsveteranen Gong Li en Donnie Yen hun vak goed verstaan, maar in de montage gaat er van alles mis en een hoop goeds verloren. Daaruit blijkt maar weer dat een Aziatische spektakelfilm niet zomaar is gemaakt. Gelukkig hebben ze Jet Li ook een kleine rol gegeven, anders was het waarschijnlijk helemaal niet meer interessant.

In de geanimeerde versie van Mulan was de schurk al niet bijster interessant en in deze versie is hij dat ook niet, gelukkig zijn er voor hem nog wat goede vechtscènes weggelegd. Zijn handlanger in de remake (die overigens niet voorkomt in de klassieker) is wel van toegevoegde waarde met haar bovennatuurlijke krachten. De boodschap van Disney dat vrouwen elkaar vaker mogen steunen en ook vaker mogen opkomen voor hun rechten is hierin weer verwerkt. Disney werkt hard om in deze tegenwoordige tijd verhalen niet meer zozeer te laten gaan over de liefde of vriendschap tussen man en vrouw, maar ook tussen vrouwen onderling (zoals de band tussen de zussen van Frozen) en dat de helden in een verhaal niet altijd door een man vertolkt hoeven te worden.

Al met al mis je niets aan deze remake wanneer je fan bent van de originele versie. De keuzes zijn uiteraard ergens op gebaseerd, zoals het aantrekken van een grotere Aziatische markt, en begrijpelijk vanuit het grote geheel, maar menig Disney-hart zal hier waarschijnlijk niet harder van gaan kloppen. De remake mist te veel van de oude klassieker, zoals de sidekicks, het liefdesverhaal en de liedjes.

Regie: Niki Caro
Scenario: Rick Jaffa, Amanda Silver, Lauren Hynek, Elizabeth Martin
Cast: Yifei Liu (Mulan), Donnie Yen (Commander Tung), Gong Li (Xianniang), Jet Li (Emperor), Jason Scott Lee (Böri Khan), Yoson An (Honghui), Tzi Ma (Zhou), Rosalind Chao (Li) etc.