web analytics
zaterdag, april 20

Interview met Marleen Dolman

Door Isabelle Plomteux

Het voordeel van al een tijdje interviews afnemen? Een auteur voor de tweede keer mogen interviewen, en wel een auteur met wie ik in november 2021 een van mijn eerste gesprekken voor dit platform hield: Marleen Dolman. Recent is haar tweede boek verschenen: de urban fantasyroman De erfenis.

Marleen Dolman, eigen foto

Hoi Marleen. Ik zou bijna zeggen: daar zijn we weer. Niet te geloven dat ik al meer dan twee jaar interviews houd. Ondertussen heb ook jij niet stilgezeten, want je tweede boek is net verschenen. Voor we het daar uitgebreid over hebben, is het wellicht goed dat je jezelf nog even kort voorstelt, voor hen die het eerste interview (nog) niet gelezen hebben.
Ik ben Marleen Dolman, een getrouwde millenial met twee kinderen. Naast mijn werk ben ik graag creatief bezig, waarbij schrijven mijn meest terugkerende hobby is.

Goed, De erfenis. Vertel, waar gaat het over?
De erfenis gaat over een jonge vrouw die haar heksenfamilie achter zich gelaten heeft om haar eigen leven op te bouwen. Maar als haar zus overlijdt, erft zij de magische krachten van de familie. Om haar verloofde en haar vrienden veilig te houden, moet ze hen achterlaten en terugkeren naar haar ouderlijk huis, waar ze moet vechten voor elk beetje vrijheid om haar eigen leven in te delen. Ondertussen onderzoekt ze ook het overlijden van haar zus, wat geen ongeluk was. De vraag is wie haar vermoord heeft en of diegene nog steeds achter haar erfenis aan zit.

Het is dus geen sciencefiction, zoals Schijnsoldaat (M. Dolmans eerste boek, red.)?
Dat klopt, Het is urban fantasy, oftewel fantasy in de huidige wereld. Denk aan Charmed, Buffy the Vampire Slayer, Vampire Diaries, Supernatural, Twilight, dat soort series.

Vanwaar de genreswitch?
Waarom niet? Ik lees van alles en wil ook graag divers schrijven. Ik hoop ooit nog eens een feelgood uit te brengen.

Is De erfenis net als Schijnsoldaat een standalone?
Het is een standalone, maar ik ben wel bezig met een YA-serie kortere verhalen die zich in hetzelfde universum afspelen als De erfenis. Je hoeft het ene niet gelezen te hebben om het andere te kunnen volgen.

Is het boek voor young adults geschreven, of is het urban fantasy voor volwassenen?
De erfenis is geschreven voor volwassenen, zowel qua hoofdpersonages als qua thematiek.

Speelt het verhaal zich in Nederland af?
Jazeker. Hoewel ik een paar fictionele plekken erin heb gestopt, kan de oplettende lezer erachter komen dat het zich ongeveer afspeelt in de omgeving van Nijmegen.

Kun je wat meer vertellen over het magiesysteem in De erfenis?
Oei, dat is een lastige, omdat het best wel complex is. Ik heb voor de magie heel veel inspiratie gehaald uit de manier hoe magie werkt in de serie Charmed. Daarnaast heb ik veel inspiratie gehaald uit de wiccastroming, waarin je gedachten leidend zijn voor wat je kan bewerkstelligen.
Je wordt geboren met magische gaven of je wordt het niet. Als je ermee geboren wordt, dan heb je een soort van magische bron in je die je kan gebruiken. Bij de een is die bron groter dan bij de ander en wat je kan doen is afhankelijk van zowel je fantasie als je kracht. Korte acties, zoals iets bewegen (telekinese), kan iedereen wel. Hoe zwaar hetgeen is dat je kan bewegen, hangt af van hoeveel kracht je hebt. Voor acties die blijvend zijn, of in elk geval tijdelijk, heb je een spreuk nodig. Hoe ingewikkelder de magie, hoe groter de spreuk en soms kunnen objecten als kaarsen of kristallen ook helpen. Vooral voor de werking van kristallen en kruiden die in potjes gebruikt worden, heb ik veel inspiratie uit wicca gehaald, hoewel ik er ook een flinke dosis fantasie op heb losgelaten.
Daarnaast zijn er verschillende magische wezens en is er een onderwereld met demonen en andere wezens die voornamelijk magie gebruiken voor hun eigen belang. Daar komen er ook een paar van langs in De erfenis.

Eigenlijk heb je met De erfenis meer dan een boek geschreven, want in het boek speelt Het boek der Schaduwen een rol, waarvan je enkele zelfontworpen bladzijden op je socials plaatste. Wat is dat voor boek in het boek? Mogen we daar wat meer over weten? Of geef je dan te veel weg?
Het Boek der Schaduwen is iets wat uit de wicca en andere heksentradities komt. Het is het boek waarin je spreuken en gebeden opschrijft, recepten of informatie over objecten. Mijn hoofdpersoon erft als ze de magische krachten krijgt ook het Boek der Schaduwen van de matriarchale lijn van de familie. In dat boek heeft elke heks die haar voorging wel wat geschreven en zelf zal ze ook aanvullingen maken gebaseerd op haar eigen ervaringen tijdens haar magische diensten. De pagina’s die ik op mijn socials plaatste, bevatten tekeningen van demonen die in mijn verhaal voorbij komen.

Je hebt nu in twee ‘fantastische’ genres geschreven. Was het anders, sciencefiction schrijven tegenover urban fantasy? In welke zin? En was het anderzijds ook best gelijklopend?
Dat was redelijk anders. In beide genres zit natuurlijk een flinke dosis fantasie als het op worldbuilding aankomt. Ik denk dat het grootste verschil erin zit dat ik nu details uit de echte wereld niet zomaar kon verzinnen. Zo heeft elk lid van de familie in De erfenis een vogel als beschermdier. Hier moest ik echt op zoek naar bestaande vogels en wat de eigenschappen van die vogels zijn. En omdat ik inspiratie uit de wiccacultuur haalde, heb ik me daar ook voor moeten inlezen.

In welk genre beviel het schrijven je het beste?
Weet je, ik ben iemand die in heel veel dingen geïnteresseerd is. Kijk naar mijn carrière: Ik heb scheikunde gestudeerd, 11 jaar in een lab gestaan, vervolgens 5 jaar marketing en communicatie gedaan en nu sta ik op het punt om psychologie te gaan studeren. Ik lees sciencefiction en fantasy, maar ook thrillers, feelgood, drama’s en autobiografieën. Ik moet er niet aan denken altijd maar binnen één genre te moeten blijven. Ik heb geen voorkeur, behalve dat ik fictie leuker vind dan de non-fictie die ik voor mijn werk in de marketing en communicatie schreef.

Wil je in de toekomst in nog meer genres gaan schrijven?
Op dit moment heb ik zowel een sciencefiction als een fantasy work-in-progress en voor sciencefiction heb ik nog minstens drie verhaalideeën. In het verhaal van De erfenis komt de wereld die Ik heb bedacht maar een heel klein beetje aan bod, vandaar ook de korte serie die eraan gerelateerd is. Maar ik zou ook heel graag eens een feelgood willen schrijven, gewoon iets luchtigs dat zich in deze wereld afspeelt en dat een goed einde heeft.

Cover van De erfenis, ontwerp Marleen Dolman, eigen foto

Je hoort wel eens zeggen dat het tweede boek van een auteur het moeilijkste boek is om te schrijven. Hoe heb jij dat ervaren?
Dat heb ik ook zo ervaren, maar daarbij moet ik zeggen dat De erfenis het derde boek is dat ik schrijf, niet het tweede. Voordat ik Schijnsoldaat schreef, maakte ik al een boek af. Maar omdat dat deel één van een serie is die uiteindelijk vijf boeken moet worden, besloot ik om eerst een ander boek te schrijven voordat ik de serie weer oppakte. En Schijnsoldaat was inderdaad moeilijker om te schrijven dan het boek van die serie. De erfenis ging wat dat betreft weer wat makkelijker.

Sluit De erfenis qua thematiek aan bij de thema’s in Schijnsoldaat, of komen er andere thema’s aan bod? Ook dit keer heb je een vrouwelijk hoofdpersonage en gaat het verhaal (deels) over familiebanden, dus misschien zijn er ondanks de verschillende genres best wel overeenkomsten?
Als ik naar mijn verhalen kijk, dan zijn familiebanden inderdaad wel een terugkerend thema, evenals je eigen plek vinden in een wereld waarvan je het gevoel hebt dat je er niet helemaal thuis hoort. Maar waar in Schijnsoldaat de hoofdpersoon moet ontdekken dat er meer keuzes zijn dan links of rechts, dat ze niet alles alleen kan en dat sommige mensen wel te vertrouwen zijn, gaat de hoofdpersoon in De erfenis juist op zoek naar de balans tussen plicht en een eigen leven. Ook zit er een vleugje romantiek in, wat in Schijnsoldaat niet aan de orde is.

Was je ook dit keer bij het ontwerp van de cover betrokken?
Deze keer heb ik de cover helemaal zelf ontworpen. Ik had een paar mock-ups gemaakt en die met mijn uitgever besproken. Zo kwamen we op een concept dat ik vervolgens zelf heb uitgewerkt. Ik heb hulp gehad van een collega die gespecialiseerd is in graphic design en die vooral meegekeken heeft naar de titel, want daar was ik maar niet tevreden over. Met zijn inzicht ben ik tot het uiteindelijke resultaat gekomen. Ook de achterkant, de boekenlekggrs en de posters heb ik zelf ontworpen.

Waar en in welke vorm is De erfenis te verkrijgen?
Het boek komt uit op 31 januari en is al voor te bestellen. Het is te koop via alle reguliere kanalen, zowel in e-bookformaat als in paperback. Als je bij Celtica Publishing zelf koopt, verdienen zij en ik er het meeste aan (hint hint). Ook gaan we het aanbieden bij de Nederlandse bibliotheek, maar daar gaat altijd even tijd overheen.
Hier kun je de verschillende versies vinden: paperback en e-book.

Ik las op je socials dat je ook een aantal korte verhalen hebt geschreven die bij de wereld van De erfenis aansluiten? Kun je daar wat meer over vertellen?
Hoewel De erfenis een volledig afgerond verhaal is, zit er een klein puntje in dat ik net niet helemaal afsluit. Dat heeft te maken met een bijpersonage in het boek. Dat bijpersonage is een van de twee hoofdpersonen in mijn serie korte verhalen, die episodisch opgesteld zijn. Elk verhaal staat dus op zichzelf, maar is wel een vervolg van de verhalen ervoor, met terugkerende personages en referenties aan eerdere gebeurtenissen.
Die korte verhalen gaan over een vijftienjarige halfdemon die door haar broer uit de onderwereld gehaald wordt om in onze wereld een leven op te bouwen. Als ‘mens’ moet ze naar school, waar hele andere regels gelden dan In de onderwereld. Ook moet ze daar haar magische krachten verborgen houden, terwijl haar broer haar thuis juist stimuleert om meer over magie te leren. Het gaat dus weer om het vinden van de balans, maar dan vanuit het oogpunt van een tiener.
Door haar avonturen via korte verhalen te vertellen, kan ik veel meer aspecten van de wereld laten zien dan dat ik in een lang verhaal kan. Zo krijgt ze te maken met demonische honden, vervloekt ze per ongeluk een klasgenoot en bezoekt ze een demonische kermis.

Waar zijn deze verhalen te lezen?
Deze verhalen zijn te lezen op wattpad en fictionpress en ik ben nog aan het kijken naar ao3.
Wattpad: https://www.wattpad.com/story/358990783-halfdemon-boek-1-vuurhonden
Fictionpress: https://www.fictionpress.com/s/3370289/1/Halfdemon-Boek-1-Vuurhonden

In je eerdere interview uit 2021 had je het over een vijfdelige sciencefictionreeks. Zit die reeks ook nog in je schrijfplanning?
Jazeker! Ik ben bijna klaar met de eerste versie van deel twee. Maar ik heb zoveel verhaalideeën en ik vind het prettig om afwisseling te hebben. Misschien dat ik dus wel tussen het schrijven van elk deel door een standalone schrijf.

Daarnaast maak je sinds een jaar of drie ook iedere winter een video-jaaroverzicht van alle oorspronkelijk Nederlandstalige ‘fantastische’ boeken die de afgelopen 12 maanden verschenen zijn. Hoe ben je op het idee gekomen om dit te gaan doen?
Al jarenlang hoorde ik zoveel mensen roepen dat ze geen idee hebben waar ze fantastische boeken van Nederlandstalige auteurs kunnen vinden. Met het overzicht zet ik zoveel mogelijk fantastische boeken van Nederlandstalige auteurs bij elkaar en telkens als iemand roept ‘waar vind ik die?’ verwijs ik ze naar mijn filmpje. Ik zie het als mijn bijdrage aan het fantastische genre. Met werk, gezin, twee studies en mijn vele creatieve hobby’s heb ik niet veel tijd over om een substantiële bijdrage te leveren via organisaties. Op deze manier combineer ik toch een stukje creativiteit met de passie voor het fantastische genre en de wil om het genre vooruit te helpen.

Dat video-jaaroverzicht plaats je op je YouTube-kanaal (Schrijver Omnia, red.)Wat voor soort video’s maak je nog meer?
Ik ben een beetje afgestapt van YouTube, omdat dat veel inspanning vereist en weinig oplevert. Ik ben nu vooral actief op TikTok, waar een hele generatie nieuwe lezers zit die het moeilijk vindt om origineel Nederlandse boeken in het fantastische genre te vinden. Daar maak ik vooral filmpjes over boeken, over mijzelf als lezer en mijzelf als auteur. Uiteraard doe ik daar ook een stukje marketing voor mijn boeken.

Hoe heb jij het Nederlandstalige ‘fantastische’ landschap de afgelopen twee jaar zien evolueren?
Van wat ik zo zie, zijn verschillende partijen, waaronder jullie, bezig met een professionaliseringsslag. Dat vind ik heel mooi, want ik denk dat je daar heel wat kan bereiken. Daarnaast zie ik op TikTok een groeiend aantal jongere lezers (onder de 25) die het fantastische genre ontdekken. Helaas zweert heb het grootste deel van deze groep bij lezen in het Engels, maar door ook vooral Nederlandstalige boeken te laten zien, hoop ik dat daar ook het enthousiasme voor groeit.

Tot slot, wat zijn je toekomstplannen als auteur en waar ben je te vinden?
De komende tijd zal ik veel bezig zijn met studeren. Ik heb ontslag genomen bij mijn werk en heb me ingeschreven voor de deeltijdstudie psychologie aan de universiteit. Daarnaast ga ik de opleiding tot kerntalentenanalist volgen, voor mensen die net als ik op een bepaald punt in hun leven niet goed weten welke richting ze op willen. Daar wil ik deze zomer een eigen bedrijf in starten. Jij vraagt dit natuurlijk met betrekking tot mijn schrijven, maar ik leg het uit om aan te geven dat wellicht de komende jaren mijn schrijven op een iets lager pitje komt te staan. Ik heb nog genoeg ideeën, en Ik wil nog zeker doorschrijven, dus er komt vast wel weer iets van die vele verhalen die in mijn hoofd zitten, alleen kan ik niet zeggen op welke termijn dat is.
Je kan het bijhouden via deze kanalen:
Facebook (MenMar Dolman)
Instagram (schrijver_omnia)
TikTok (schrijveromnia)
En natuurlijk zal ik ook op een aantal evenmenten aanwezig zijn, te beginnen met de Middag van het Fantastische Boek op 24 februari in Utrecht, waar ik in een discussiepanel zit.

Bedankt voor het interview!
Graag gedaan! Bedankt voor de benadering.

 

© 2020 – 2024 Fantasize & Isabelle Plomteux

You cannot copy content of this page