Filmrecensie: Spiral

Zat iemand te wachten op een nieuw vervolg in de Saw-serie? Ik wel, de fans wellicht ook. Spiral wordt overigens meer gepromoot als een film in het universum van Saw, dan als een officieel vervolg op de macabere moordpartijen van John Kramer. Alhoewel, de eerste scène is wel typisch voor horrorfilms. Agent Marv ‘Boz’ Boswick (Dan Petronijevic) ontwaakt in een val zoals alleen de sadistische Kram ze maakt. Zijn tong is doorboord, hij bungelt boven een treinspoor. De enige manier om te ontsnappen is om zich los te rukken van zijn tong. Anders zal de trein hem verpletteren.

De fans van de horrorserie zullen ongetwijfeld raden hoe zich dit laat vervolgen. Tegen de rest zeg ik: alleen de tong overleeft de gruwelbotsing. Deze scène vertelt de kijker dat Saw voor even is teruggekeerd. De moord wordt onderzocht door agent Zeke Banks (Chris Rock), die groentje William Schenk (Max Minghella) onder zijn vleugels moet nemen.

Zeke ligt niet zo lekker bij de rest van het korps, omdat hij jaren geleden een collega zou hebben verraden. Als agenten ergens niet van houden, dan zijn het klikspanen. De sfeer is dus al niet zo geweldig. En dat wordt erger als de moordenaar het op Zeke heeft gemunt. De dader stuurt intimiderende filmpjes waarin hij beweert het politiesysteem te willen “hervormen”. Wie zou het in godsnaam kunnen zijn?

Als groot fan van de klassieke horrorserie, had ik wel mijn twijfels bij Spiral. Waarom moest Rock nou weer op komen draven als acteur? Ik heb helemaal niets tegen hem, maar hij is wel een komiek. En hij moet een stugge agent gaan spelen in een bloederige horrorfilm? De meningen over zijn spel zullen ongetwijfeld sterk verdeeld zijn, ik vond hem een aangename verrassing. In ieder geval beter dan ik verwachtte.

Dat geldt ook voor de film zelf. Toen ik in de – overigens nagenoeg lege – bioscoopzaal zat, heb ik ruim anderhalf uur geboeid zitten kijken. Het verhaal (ook bedacht door Rock) doet zijn best om aan te sluiten bij de geest van vandaag. Spiral opent zelfs met een discussie over politieke correctheid. En dat van de corruptie binnen het politiesysteem is tegenwoordig ook een brandende kwestie.

Pas achteraf, nadat de torture-porn van Spiral was bezonken en de adrenaline was verdwenen, zag ik de plotgaten. De gedachte zelf is erg interessant en het slot is erg tof bedacht, het fundament waarop dit alles steunt is zo zwak dat het met het kleinste zuchtje in elkaar stort. Je moet bereid zijn om over deze gaten heen te kijken. Anders wordt het een spelletje “wat klopt er hier niet?”

Toch, voor de fans is Spiral erg vermakelijk. Het biedt alles wat je wil van een Saw-film, zoals de martelwerktuigen en de draai op het einde. Oh, en ik zou bijna vergeten dat de coolste acteur ooit nog meespeelt: Samuel L. Jackson. Hij is Marcus Banks, de zoon van Zeke. Als iemand een aardig vervolg flink wat pit kan geven, is hij het wel.

Dit artikel verscheen eerder op FilmBekeken.

© 2020 – 2024 Fantasize & Zadok Samson