woensdag, februari 1

Boekrecensie YA: In het vervloekte hart – Rima Orie

Na haar debuut in 2019 komt de Nederlandse Rima Orie met een tweede boek: In het vervloekte hart, een YA-fantasy van epische proporties. Het boek is in eerste instantie uitgebracht in een prachtige, limited edition hardcover, later kwam daar ook een paperbackeditie bij.

De achttienjarige Priya Chkadhari is een bloedkind, een kind dat is geboren onder de bloedrode maan. Dat geeft haar speciale krachten, maar het volk van Awaran verafschuwt bloedkinderen. Priya is genoodzaakt haar ware aard te verbergen. Wanneer ze de kans krijgt om naar Kuwatta te gaan, een militair fort, blijken bloedkinderen echter niet overal als een vloek te worden gezien. Priya leert haar krachten te gebruiken met als doel deel te nemen aan de oorlog die Awaran al eeuwen in zijn greep houdt. Het fort herbergt echter een heel ander geheim, dat misschien nog wel groter en dodelijker is dan de oorlog.

Innerlijke kracht
In het vervloekte hart opent met een spannende scène die je als lezer direct het verhaal in zuigt. Dit komt mede doordat Orie de emoties van Priya erg goed op de lezer weer over te brengen: je voelt direct de eenzaamheid waar ze mee worstelt, de angst die ze in haar omgeving voelt omdat zij een bloedkind is, en het gevoel dat niemand werkelijk om haar geeft. Wanneer Priya het besluit neemt om voor zichzelf te kiezen, komt haar innerlijke kracht goed naar voren. Dit maakt het makkelijk om Priya als personage snel in je hart te sluiten.

Tragere scènes
Na aankomst in Kuwatta zakt het verhaal even in qua spanning en verteltempo. Het verandert in een typische toverschoolscène, compleet met bijbehorende leraren, rivalen en buitenbeentjes die zich in een groepje verenigen. Dat is jammer, want het voelt als een soort intermezzo dat het verteltempo naar beneden brengt. Gelukkig pakt Orie dit tempo na niet al te lang weer op wanneer Priya en haar vrienden een belangrijke ontdekking doen in het hart van Kuwatta, en de tweede helft van het boek maakt deze tragere scènes meer dan goed. Vanaf dat punt heeft het verhaal weer alles wat je van een fantasyverhaal zou mogen verwachten: bovennatuurlijke elementen alom aanwezig, spanning en een meeslepend avontuur met een onvoorspelbaar einde.

Groeiende personages
Gedurende het verhaal ontdekt Priya dat ze eigenlijk helemaal niet het monster is waar haar omgeving haar al die jaren voor heeft gehouden, en dat ze júíst door haar anders-zijn een bijdrage kan leveren in de strijd. Deze ontwikkeling is goed gedoseerd en daardoor erg geloofwaardig geschreven. Iets minder goed uitgewerkt was de verhouding van Priya tot haar zusje. Daar voelt het alsof de ontwikkeling helaas zonder reden een heel stuk stil staat, om opeens plots tot een ontknoping te komen. Iets meer opbouw daarin had het verhaal goed gedaan.

Boodschap die gehoord moet worden
In het vervloekte hart is absoluut geen standaard fantasyverhaal. Orie bewijst dat je juist in een fantasiewereld ook aandacht kunt vragen voor thema’s die onze eigen wereld een grote rol spelen. Awaran, het land waar het verhaal zich in afspeelt, staat in het midden van kolonisatie. De bezetters hebben in het verleden meerdere bevolkingen uit andere landen als gastarbeiders naar Awaran gehaald, waardoor het land een smeltkroes van verschillende bevolkingsgroepen is geworden. Orie weet de spanning tussen deze bevolkingsgroepen goed te beschrijven en daardoor is de stap met de parallel aan Suriname, waar ook verschillende groepen gastarbeiders door bezetters zijn binnengehaald, niet zo groot. Orie heeft zich hier en daar wat vrijheden gepermitteerd ten opzichte van de werkelijk geschiedenis, daarom voelt het verhaal ook zeker niet als een geschiedenisles, maar het laat wél een indruk achter van wat deze zwarte bladzijden in de geschiedenis met mensen kunnen doen. Tevens laat ze in haar verhaal zien hoe mensen uit verschillende bevolkingsgroepen hun verschillen kunnen overwinnen om samen één doel te begrijpen. En dat is een belangrijke boodschap die het verdient om gehoord te worden.

In het vervloekte hart is een sterke, sfeervolle YA-fantasy die je aan het denken zet over onze eigen wereld. Een parel van eigen bodem.

© 2020-2023 Fantasize & Mariëlle Douma