Game en boekrecensie: Five Nights at Freddy’s + The Silver Eyes

Door Daniel Warmoeskerken

Wie een beetje bekend is met indie games heeft vast en zeker gehoord van Five Nights at Freddy’s. Deze immens populaire game over moordlustige mascottes uit een kinderrestaurant kwam uit in 2014 en werd ontelbaar vaak gespeeld door Youtubers. De meest recente en vijfde game verscheen in 2016. We nemen een kijkje in de angstaanjagende wereld waarvan de ontwikkelaar zowel een spel als een #1 New York Bestseller boek maakte. Net op tijd, want op 26 juni verschijnt boek drie alweer.

In de Five Nights at Freddy’s boeken en spellen die Scott Cawthon creëerde, staat telkens Freddy Fazbear’s Pizzeria centraal. Op het eerste gezicht lijkt het restaurant een ideale plek voor kinderen. Naast lekkere pizza’s hebben ze een draaimolen en een podium met een driekoppige band die liedjes zingt. Voor de kinderfeestjes is er zelfs een aparte ruimte met een privévoorstelling.

De eerder genoemde band bestaat uit drie animatronische dieren. De leider is Freddy Fazbear zelf. Een enorme bruine beer met een hoge hoed, zwarte strik en een microfoon. Naast hem staat het blauwe konijn Bonnie, met zijn rode gitaar, en Chica het gele kuiken, compleet met cupcake. In de speciale ruimte voor kinderfeestjes vinden we nog Foxy de piraat; een rode vos met houten poot en ijzeren haak.

Zo omschreven lijkt Freddy Fazbear’s Pizzeria een leuke en gezellige plek. Overdag is dat ook zo, maar ’s nachts komt daar verandering in.

Five Nights at Freddy’s The Band

Five Nights at Freddy’s: de game

In het eerste deel van dit indie spel ben jij aangenomen als nachtwaker van de pizzeria. Via een telefoontje krijg je uitleg over jouw taak en die is vrij simpel. ’s Nachts komen de animatronische dieren tot leven en aangezien ze daar geen oplossing voor hebben – reparateurs zijn een stuk duurder dan het minimumloon van een bewaker – ben jij aangenomen. Oh, en wat ook handig is om te weten: wanneer een van de mascottes jou vindt, zal hij proberen je in een Freddy Fazbear-robotpak te duwen, resulterend in jouw dood. Geen probleem, toch?

Als speler zit je in jouw kantoortje en daar moet je blijven. Je kunt niet bewegen, maar met de muis kun je kiezen voor een aantal opties. Zo kun je beveiligingscamera’s checken om de animatronen in de gaten te houden, kun je de deuren van jouw kantoor sluiten en de ganglichten aandoen (maar wel tijdelijk, want het kost stroom en je hebt maar een beperkte hoeveelheid). Freddy en zijn makkers bewegen nooit als je naar ze kijkt en dat maakt het zo spannend. Aangezien je ze niet tegelijk in de gaten kunt houden, zal je continu van camerabeeld moeten wisselen en in de gangen rondom je kantoor moeten kijken om te overleven. Wanneer je hier niet voldoende in slaagt, kom je door een jump scare om het leven en kun je opnieuw beginnen. Je wint het spel voornamelijk door het vaak te spelen en gaandeweg te leren hoe de animatronen zich bewegen. Kortom: vaak doodgaan.

Overleef je de eerste nacht, dan zou ik nog niet juichen. Om je miezerige salarisstrookje te krijgen moet je namelijk vijf nachten uitzitten. Het heet tenslotte niet voor niets Five Nights at Freddy’s.

Five Nights at Freddy’s Bewakershol

Het enorme succes

Wie het spel oppervlakkig kent zal terecht opmerken dat er weinig verhaal in zit en op het eerste gezicht lijkt dat ook zo. Het doel van het spel is overleven en daar ben je mee bezig. Maar Five Nights at Freddy’s bleek al snel een succes en werd door miljoenen gespeeld. Youtuber Markiplier speelde het eerste deel en de video werd maar liefst zesenzestig miljoen keer bekeken. Fans begonnen meer te zien. Krantenartikelen die op de muur waren geplakt, verborgen minigames en boodschappen en langzaamaan ontrafelden ze de mythe van de wereld. Bij elk deel kwam nieuwe informatie vrij en fans keken verlangend uit naar weer een nieuwe ontdekking. Al snel bleek er een verhaal te vertellen en daar maakte de ontwikkelaar slim gebruik van.

Five Nights at Freddy’s boek: zilveren ogen

Five Nights at Freddy’s The Silver EyesFive Nights at Freddy’s: The Silver Eyes is het eerste deel van een trilogie die geschreven is door Scott Cawthon, bedenker en ontwikkelaar van de game. Helaas is het boek niet vertaald naar het Nederlands, maar is in de Engelse versie goed verkrijgbaar. Zie ook onze Fantasize Service onderaan dit artikel.

Het boek begint tien jaar nadat het restaurant gesloten is vanwege de verschrikkelijke moorden die er plaatsvonden. Charlie, dochter van de overleden eigenaar en oprichter van Freddy Fazbear’s restaurant, keert terug naar het dorpje Hurricane nadat ze is uitgenodigd voor de herdenking van een vermoorde vriend. Eenmaal daar ziet ze al haar jeugdvrienden weer en ze besluiten om ’s nachts een kijkje te nemen in het verlaten restaurant. De moorden zijn nooit opgelost en al snel merkt het groepje bijna-twintigers dat er iets mis is met de enorme animatronische beesten; ze zijn moordlustig.

Gebaseerd op een game

We zijn het gewend om te kijken naar films die gebaseerd zijn op boeken, games of andere films. Een boek gebaseerd op een game is echter andere koek. Hoewel het eerder gedaan is (denk aan de talloze boeken in The World of Warcraft-serie), zien we zelden dat het boek ook echt door de maker van het spel geschreven is. Verwonderlijk is het niet dat hij hiervoor wel een schrijver bij de arm heeft genomen om het goedlopend op papier te zetten, iets wat niet altijd lukt.

Hoewel spannend, schommelt het boek soms van perspectief. Binnen alinea’s wisselen we tussen de gedachtes van Charlie en haar vrienden die ronddwalen door de pizzeria. Alsof de schrijvers niet zeker wisten of ze nu een personale of alwetende verteller wilden. In één hoofdstuk merkte ik dat het meerdere keren gebeurde dat Charlie iets dacht (“Hoe zou het met zijn vader gaan?”), wat toevallig iemand op dat moment uitsprak of wat meteen werd opgelost (“Wist je dat het goed met zijn vader gaat?”). De motivatie van bepaalde personages is niet altijd even duidelijk en de moeite die ze hebben genomen om clichés te voorkomen komt niet altijd even goed uit de verf. Persoonlijk vond ik de hoofdstukken voor het type boek ook erg lang.

Desondanks neemt het verhaal je wel mee in een spannende zoektocht waarbij puzzelstukje voor puzzelstukje meer onthuld wordt. Je wilt blijven lezen om te weten hoe het verder gaat en de wisseling tussen personages geeft wel de gelegenheid om spanning op te bouwen.

Game, boek en… film?

Aangezien de wereld van Freddy Fazbear geschikt is om alle kanten mee op te gaan zou het een logische vervolgstap zijn om een film te maken. Gelukkig heeft Warner Bros. Pictures de rechten en in 2017 maakte de auteur bekend dat zij samen met Blumhouse Productions (Insidious, Paranormal Activity) ermee bezig waren.

Overleef jij nog een nacht?

Kortom, genoeg te beleven in de wereld van Five Nights at Freddy’s. Het boek Five Nights at Freddy’s: The Silver Eyes is daarbij een spannende rit die je ook kunt lezen als je het spel niet kent. Voor wie eens iets anders zoekt in de horrorwereld is dit zeker een aanrader. Een recensie van deel twee zal binnenkort verschijnen, mooi op tijd om deel drie in te luiden.

Boek: Five Nights at Freddy’s: The Silver Eyes
Titel: Five Nights at Freddy’s – The Silver Eyes
Auteur: Scott Cawthon en Kira Breed-Wrisley
Uitgever: Scholastic Inc.
Fantasize service: Koop Five Nights at Freddy’s: The Silver Eyes op Bol.com:

Game: Five Nights at Freddy’s
Titel: Five Nights at Freddy’s
Ontwikkelaar: Scott Cawthon
O.a. verkrijgbaar via: Steam

Meer Fantasize-recensies vind je hier.

© 2015-2020 Fantasize

Five Nights at Freddy’s De Beer