Als liefhebber van fantasieverhalen heb je talloze boeken gelezen en films gezien over mysterieuze werelden, tovenaars en draken. Maar hoe zou je reageren als je daadwerkelijk in zo’n wereld zou belanden? In Drakenspoor van schrijfster Pepper Kay krijgen we daar een zeer waarschijnlijk antwoord op. Gewone man Chris van Toorop belandt namelijk in die onmogelijke situatie. Hoe hij zich eruit redt, blijkt een zeer spannend avontuur.

Chris van Toorop is automonteur. Hij voetbalt, drinkt graag een biertje en scharrelt wat met meiden. Zijn moeder is al enige tijd verplicht opgenomen in een verpleeghuis en de tijd is gekomen om zijn ouderlijk huis samen met zijn halfzus Felice leeg te halen, de inboedel te veilen en de villa te verkopen. Chris heeft helemaal geen zin in al dat werk en met zijn halfzus kan hij ook niet bijzonder goed opschieten. Als Chris de zolder van de villa opruimt, komt hij wat persoonlijke spullen van zijn moeder tegen waaronder een verzameling drakenbeeldjes en een intrigerend, loden kistje. Chris opent het kistje en vindt een mysterieus boek. Vanaf dat moment begint de ellende.

Het zit allemaal in je hoofd

Tijdens de veiling blijken twee personen bijzonder geïnteresseerd te zijn in de drakenbeeldjes. Een schichtige man die Otto heet en een bloedmooie vrouw, Melanie. De verzameling brengt meer op dan Chris en Felice hadden verwacht en de veiling is een succes. Het kistje met het boek houdt Chris echter voor zichzelf. Maar vreemde zaken brengen Chris van slag. Hij mist uren in de dag, ziet spoken in de spiegel en beleeft gebeurtenissen anders dan de personen die daarbij betrokken zijn. Langzamerhand neemt bij Chris de angst toe dat hij aan eenzelfde geestesziekte lijdt als zijn moeder. En waarom blijft het kistje met het boek hem zo bezig houden? Dan overlijdt de moeder van Chris op verdachte wijze en komt het verhaal in een stroomversnelling. Er blijkt veel meer aan de hand te zijn met zijn moeder, het boek en de drakenbeeldjes dan Chris kan bevroeden.

Voorkennis niet nodig

Drakenspoor is het vervolg op Drakenbloed dat Pepper Kay in 2014 schreef. Toch kun je Drakenspoor als zelfstandig boek lezen. Sterker nog, als je het eerste deel niet kent, wordt het mysterie van het boek en de drakenbeeldjes nog groter. Het is dan namelijk maar de vraag wat er echt is en wat er zich enkel in het hoofd van Chris afspeelt. Aan de andere kant kan het voor fans van Drakenbloed best schokkend zijn hoe dat verhaal in dit deel wordt voortgezet. Hoe dan ook voel je dat de rijke voorgeschiedenis van de wereld die Pepper in Drakenspoor creëert, zit verweven in alle gebeurtenissen in het verhaal, waardoor het boek moeiteloos weg leest. Drakenspoor blijft spannend tot op het einde en is zelfs – wellicht onbedoeld – hilarisch, door de reacties van Chris op de onvoorstelbare dingen die hem overkomen.

Drakenspoor: Fantasy, sciencefiction en meer

Het verhaal speelt zich af in een nabije toekomst, waarin de Tesla waar Chris in rijdt al een old-timer is. Het avondeten in de luxe woning van Felice wordt verzorgd door een robotkok en het zorgstelsel in Nederland is zo onbetaalbaar geworden, dat je na drie weken ziekenhuis ofwel zelf voor alle kosten op moet draaien, de stekker er uit moet trekken, of de zieke mee naar huis moet nemen. Pepper Kay strooit zo tussen neus en lippen door ook nog wat maatschappijkritiek in haar verhaal.

Concluderend is Drakenspoor een onderhoudende fantasy-thriller, met een beetje sciencefiction, horror en (dames)romantiek er bovenop. De kracht zit hem vooral in het gaandeweg verschuiven van een herkenbare, alledaagse realiteit, naar een fantastische wereld van magiërs en monsters. Zodra het boek uit is, wil je nog meer lezen over de verdere avonturen van Chris.

Er blijven nog wel wat vragen onbeantwoord, maar misschien komen die in het vervolg aan de orde. Want het is natuurlijk hopen dat het volgende verhaal niet zo ver vooruit springt, als Drakenspoor dat doet in vergelijking met Drakenbloed. Maar Pepper Kay heeft laten zien dat ze kan blijven verrassen, dus we houden ons (draken)hart vast.

Drakenspoor cover

Titel: Drakenspoor

Auteur: Pepper Kay