maandag, mei 16

De Segrijn & Sotalia Boeken 2: De Eldurea deceptie – verrassende reis langs vele locaties

Tom heeft nog maar korte tijd in de onderwaterwereld Anumoria doorgebracht als De Eldurea deceptie begint. Dan komt hij erachter dat de vertrouwde plek waar hij als landmensen-jongen zijn eerste jaren is opgegroeid, wordt bedreigd met vernietiging. Hij moet denken aan Jenny, dat leuke meisje uit zijn klas. Ziet hij haar ooit nog terug?

Door Erica van den Andel, jeugdredactielid Fantasize

De Eldurea deceptie

LET OP: dit artikel bevat kleine spoilers voor De Segrijn & Sotalia Boeken 2: De Eldurea deceptie op het gebied van locaties en verhaal. Wil je onbevangen aan het nieuwe avontuur van Tom en Shantea beginnen, sla deze boekbespreking dan over.

Het verhaal over Tom, Shantea en hun vrienden uit De Segrijn & Sotalia Boeken 1: De Anumoria initiatie wordt in De Eldurea deceptie vervolgd. Ze wonen pas kort en vredig in het prachtige, kleurrijke Anumoria als de opa van Tom en Shantea – koning Azra – plotseling ernstig ziek wordt. Koning Azra heeft de landmensenziekte opgelopen. Een ziekte die geen enkel onderwaterwezen kon krijgen. Door de ziekte van koning Azra komt de vuurhaai Ruphilus aan de macht, die een dictatuur instelt.

Onheil in de landmensenwereld

Ondertussen wordt op het land de boel een grote chaos. Mensen die elkaar aanvallen en landen die elkaar de oorlog verklaren. Fango, de haaienman uit het eerste boek, heeft ervoor gezorgd dat de aarde, zoals Tom en zijn vrienden het kennen, wordt verwoest. Om er nog even een schepje bovenop te doen, worden de ouders van Tom en Shantea vervolgd voor heftige misdaden: ze wachten samen op het doodsvonnis.

De reis naar de oplossing

In De Eldurea deceptie reizen de hoofdpersonen weer naar allerlei uithoeken: van India naar Nederland tot de buitenaardse stad Caravas: de stad van de katachtigen. Tijdens hun avonturen zwemmen ze naar de net genoemde plekken, maar vliegen ze ook in ruimteschepen naar andere tijden en worden ze door portalen gezogen naar andere planeten. Azra heeft Tom en Shantea de opdracht gegeven de diamanten van verwoesting en vrede op te sporen. Door deze diamanten te combineren en op de juiste plaats te laten rusten, zou de wereld weer in vrede en rust kunnen blijven bestaan.

Blij verrast door De Eldurea deceptie

De Eldurea deceptie is een duidelijk vervolg op De Anumoria initiatie. Wie het eerste deel niet heeft gelezen, zal weinig van dit boek snappen. Ik vind dit deel wel meer gericht op de 18+ leeftijd, door het geweld en de seks. Maar ik las op een gegeven moment een stuk van het boek, waardoor ik echt begon te stuiteren. Het verraste me totaal, maar niet in de vervelende zin. Het was een stuk, wat voor mij nog een extra toevoeging gaf aan het verhaal. Het boek zit dus vol verrassende elementen, waar ik verder niets over ga zeggen, omdat ik anders teveel verklap over het verloop van het verhaal. Ik ben zeker benieuwd naar het derde doek. Het slopend spannende einde van De Eldurea deceptie laat allerlei vragen bij me achter. Ik kan niet wachten om te beginnen met het derde deel.

Eindredactie voor deze recensie: Leontien Watzema

Titel: De Segrijn & Sotalia Boeken 2: De Eldurea deceptie

Auteur: Robert Bijman