web analytics
dinsdag, februari 27

Interview: Petra Doom

Door Isabelle Plomteux

Petra Doom, © eigen foto

Kan je jezelf even voorstellen? Wie is Petra Doom?
Ik ben opgegroeid aan de kust en kan tot op de dag van vandaag geen zout water zien zonder te willen pootjebaden, ook al woon ik tegenwoordig in het Gentse. Ik studeerde kunst- en cultuurwetenschappen vanuit mijn fascinatie voor de manier waarop mensen samenleven, hun verschillen en gelijkenissen, de verhalen die ze vertellen in woord en beeld. Ik werk als zelfstandig redacteur en tekstschrijver en het zal wel niet verrassend zijn dat ik een boekenwurm ben in hart en nieren.
Ik herinner me nog heel goed hoe een lerares ons klasje drie letters aanleerde. Daarna plakte ze de letters aan elkaar en liet ze ons nog een keer opzeggen – het was ineens een woord geworden.
‘Zo, en nu kunnen jullie (al een beetje) lezen,’ zei ze. Dat moment was pure magie voor mij. Als kind al dook ik graag onder in een andere wereld. Mijn moeder deed verwoede pogingen om me naar buiten te krijgen, de ‘echte wereld’ in, maar ik sleepte overal een boek mee naartoe. Toen ik ergens rond mijn twaalfde fantasy ontdekte was het hek helemaal van de dam.
Verhalen zijn voor mij een essentieel deel van ons mens-zijn. Ze maken de wereld niet alleen mooier en groter, we onthouden dingen ook beter wanneer ze in een verhaalvorm zijn gegoten, en we voelen veel meer empathie voor iemand als we zijn verhaal kennen.

Hoelang schrijf je al? Korte verhalen? Langer werk?
Schrijven begon met opstelletjes op school: die werden altijd te lang, maar ik werd steevast uitgenodigd om ze vooraan te komen voorlezen. Dat vond ik als echte introvert geen onverdeeld genoegen, haha. Later ging ik poëzie schrijven. Samen met Turks-Vlaamse zangeres Melike Tarhan schreef ik in 2014 een reeks songteksten.
‘Jij hebt allemaal verhaaltjes in je hoofd,’ zei ze een keer tegen mij. Dat klopte absoluut! En die barstten zo stilletjes aan uit de voegen van gedichten en songteksten.
Ik schreef flarden van verhalen die nooit echt afgewerkt raakten. Maar toen kreeg een hardnekkig idee mij te pakken en het liet me niet los tot ik het had afgewerkt tot een boek: het eerste deel van Overstekers.
Men raadt schrijvers vaak aan om te beginnen met kortverhalen, maar ik ben dus begonnen met een boek. Kortverhalen kwamen pas later en vind ik om eerlijk te zijn nog steeds een hele uitdaging. Misschien ook omdat ik zelf het liefst lange boeken lees en nog liever series: ik hou van verhalen die ruimte hebben voor een flinke opbouw, zowel op vlak van personages als van plot… en met alle gelegenheid om een nieuwe wereld te leren kennen.

Heb je bepaalde schrijfopleidingen gevolgd?
Mijn schrijven is voor het grootste deel organisch gegroeid, door het lezen van duizenden boeken. Literatuur was wel een deel van mijn studie, maar dat had weinig met schrijven te maken. Een echte schrijfopleiding heb ik nooit gedaan, maar ik heb halverwege het schrijven van mijn eerste boek wel een hele resem boeken over schrijven, de structuur van verhalen, enz. verslonden. Ik heb daarnaast heel veel gehad aan de podcast Writing Excuses.

In welk(e) genre(s) en voor welke leeftijd schrijf je?
Ik schrijf vooral fantasy: zowel voor volwassenen als Young Adult, tot nu toe met de nadruk op urban fantasy, die zich dus afspeelt in onze wereld (of een wereld die daar sterk op lijkt).

Je huidige boeken worden uitgegeven bij Hamley Books. Hoe ben je bij hen terecht gekomen?
Hamley Books had toen een tijdelijke samenwerking met uitgeverij Lannoo, waar mijn eerste boeken verschenen zijn. Omdat Hamley bezig was met het uitbouwen van een (YA) fantasy-fonds en ik bij Lannoo de enige fantasy-auteur was, kwam het idee ter sprake of mijn werk daar niet vanzelfsprekender thuishoorde. En zo ging ik kennismaken met Sandra van Hamley Books, die heel enthousiast bleek over mijn werk. De rest is geschiedenis.

Petra’s boeken, © eigen foto

Kan je je boeken even voorstellen? Standalone of serie? Korte inhoud?
Met Overstekers ben ik gedebuteerd. Het is een urban fantasy-trilogie voor volwassenen (die ook door veel YA-lezers wordt gesmaakt).
Vijf jaar geleden kwam Mirabel via een Portaal van de magische wereld Aeterna naar onze wereld om een nieuw leven te beginnen. Samen met haar huisgenoot, vormveranderaar Terya, runt ze een biologisch fruitbedrijfje. Officieus heeft ze een tweede baan: met haar bemiddelingstalent blust ze brandjes wanneer Overstekers – wezens die wij kennen uit mythen en sagen als faunen, ifrieten, waternimfen… – in conflict raken met elkaar of met mensen.

In deel 1, Een kracht ontwaakt, wordt Mirabels hulp gevraagd bij een ernstige zaak: er is namelijk een moord gepleegd, en de dader zou een Oversteker zijn. En dan staat er ook nog eens onverwacht bezoek uit Aeterna op de stoep…
In deel 2, De schaduw van de sha, dreigt Mirabel haar huis en bedrijf te verliezen. Ze neemt noodgedwongen een opdracht aan van Snežana, de machtigste Oversteker in de onderwereld van Westpoort. Terwijl Mirabel Westpoort tracht te behoeden voor een bendeconflict, moet ze er ook nog in slagen om de daimonische invloed in haar leven onder controle te krijgen.
In deel 3, Koninklijke magie, wordt een magisch Portaal vernietigd. Mirabel moet terugkeren naar Aeterna om te achterhalen wat er is gebeurd. Aan het hof is niets meer zoals het was: de verzegeling van het Portaal naar de daimonenwereld vertoont steeds meer scheuren en de Koningin heeft zich uit de troonzaal teruggetrokken… Is Mirabels bemiddelaarstalent genoeg of moet ze een beroep doen op de gave die ze nooit had mogen aanvaarden?

Momenteel werk ik aan Kinderen van Orpheus, een YA fantasy-trilogie.
Deel 1, Het Lied van Ariane, begint in Parijs. Daar klinkt overal muziek, zeker in het prestigieuze Conservatoire Eurydice. Maar hoort Ariane daar wel thuis? Ze twijfelt niet alleen aan haar talent maar ook aan haar verstand: nacht na nacht schrikt ze wakker van een melodie die er niet is. En waarom voelt ze de drang om in te grijpen wanneer een onbekende jongen overvallen wordt?
Ze ontdekt een ontstellende waarheid: dat Liederen van Kracht de enige verdediging zijn tegen een oeroud kwaad. Al duizenden jaren houdt de organisatie Kinderen van Orpheus de wereld veilig, maar hun leiding lijkt blind voor een nieuw gevaar. In de straten van Parijs waart een dreiging rond die alles zou kunnen veranderen…

Daarnaast verschenen van mij ook nog een filosofisch sprookje, De 366ste dag en een gelijknamige dichtbundel. De 366ste dag is een magisch-realistisch verhaal voor alle leeftijden, over verdriet, loslaten en bovenal: vinden.
Hoofdpersonage Lissa loopt: haar voeten brengen de straten in kaart, en haar verstand houdt haar emoties in toom. Het zegeviert over haar kinderlijke fantasieën, waarin elk verhaal een happy end had. De realiteit is anders. Dat weet ze sinds het overlijden van haar moeder maar al te goed. Maar dan ontmoet ze op een van haar wandelingen een vreemde, sprekende vogel. De 366ste dag, noemt hij zichzelf. Hij nodigt haar uit op een merkwaardige reis. Lissa volgt hem door seizoenen en schilderijen, sneeuwwervelingen en schaduwrijke wouden… tot ze oog in oog komt te staan met wat voorgoed verloren leek. En dan rent Lissa, zo hard ze kan. Maar waarheen?
Het sprookje is geïllustreerd door twee geweldige kunstenaressen: Annemie Bockstaele en Nieke Van Zeghbroeck. Er hoort ook een dichtbundel bij én er is een cd met prachtige muziek, gecomponeerd en gespeeld door mijn zus Davina Doom.

Bepaalde thema’s in je werk? Welke en waarom vind je ze belangrijk?
Ik ga nooit zitten vanuit het idee ‘nu ga ik over dit thema schrijven’. Maar er zijn er wel een paar die vanzelf terugkomen omdat ze veel voor mij betekenen.
“Het vinden van je kracht” is een belangrijke voor mij. Ik hou van verhalen waarin een personage ontdekt dat hij zichzelf altijd heeft onderschat en dat overwint. Dat veel mensen geen idee hebben tot wat ze allemaal in staat zijn (of wat er in het algemeen mogelijk is) is iets waar ik sterk in geloof.

Mythologische elementen spelen eigenlijk altijd wel een rol in mijn verhalen. Ik ben al zolang ik me kan herinneren gefascineerd door mythen en sagen, met name die uit de Grieks/Romeinse cultuur, maar ook die uit heel andere streken. Ik vind het heerlijk om een oeroud element in onze huidige wereld te brengen, of het door een hele andere bril te bekijken. In Overstekers zijn dat met name de mythologische wezens, in Kinderen van Orpheus danken de begaafden hun magie aan de mythische bard Orpheus die hun voorouders delen van zijn kracht heeft geschonken.

Daarnaast ben ik erg bezig met taal en communiceren. Ik vind het fascinerend hoe je precies hetzelfde op tien verschillende manieren kunt zeggen en daar dus ook hele verschillende reacties op kunt krijgen. Het is iets waar mensen zich niet altijd helemaal bewust van zijn, terwijl het heel veel misverstanden zou kunnen verhelpen… Mirabel in Overstekers is een bemiddelaar, die soms door het overbrengen van de juiste context een conflict in de kiem kan smoren. En Ariane in Kinderen van Orpheus is erg gevoelig voor zowel accenten als de emoties onder wat gezegd wordt.

Ik heb altijd al van verhalen gehouden met een zo divers mogelijke cast en daar zorg ik dus zelf ook voor. Ik onderzoek graag het spanningsveld tussen ‘we zijn allemaal anders’ en ‘in de grond zijn we niet zo anders’. Diversiteit is dus vanzelf een thema, en dat mag je ruim opvatten. Ik heb mezelf als kind vaak heel anders gevoeld. Bij uitstek in fantasyboeken, waar personages heel ver kunnen afwijken van wat als ‘normaal’ wordt beschouwd, vond ik wel herkenning.

En dan is er nog het thema macht/onmacht. Het werkt op heel veel gebieden door (relaties, politiek, maatschappijindeling, vooroordelen, seksualiteit…). Wie controleert wie? Wie geeft macht uit handen (bewust of onbewust, willig of onwillig)? Ik laat graag zien hoe subtiel het kan spelen, vaak net door het uit te vergroten.

Waar zijn je boeken te vinden? In welke vorm zijn ze verkrijgbaar?
Mijn boeken zijn te koop bij de boekhandel, online boekhandels, via de uitgeverijen (Lannoo, Hamley Books, Ambilicious), en ook via mijn eigen website www.petradoom.be. Ze zijn verkrijgbaar als boek en als e-book, met uitzondering van De 366ste dag, dat alleen in fysieke vorm bestaat. Audioboeken van Kinderen van Orpheus zijn in de maak.

Waar sluit je werk bij aan?
Ik schrijf veel urban fantasy, dus wat dat aangaat bij het werk van Patricia Briggs, Jim Butcher, Kim Harrison. Daarnaast is het ook wel vergeleken met Holly Black en Brandon Sanderson.

Favoriete auteurs?
Ik ga wat namen noemen die representatief zijn voor de variatie in wat ik graag lees, maar het zijn zeker niet de enige: Patricia Briggs, Terry Pratchett, Ann Leckie, Brandon Sanderson, Victoria Schwab, Marissa Meyer, Patrick Rothfuss, Anne Bishop, Kim Harrison, Gail Carriger.

Waarom schrijf je? Wat vind je er leuk aan en wat niet?
Voor mij is schrijven een soort natuurlijk vervolg op lezen. Ik schrijf wat ik zelf graag zou willen lezen.
Ik hou van spelen met taal. Ik streef naar een transparante, toegankelijke stijl, maar het juiste woord op de juiste plaats is voor mij van heel groot belang.
Ik ben een ontdekkingsschrijver. Ik word heel blij van de fase waarin mijn personages voor me zijn gaan leven en het verhaal vanzelf vloeit, me meeneemt. Mijn personages zijn de drijvende kracht en ik hecht me ook erg aan hen. Mijn ideeën beginnen dan ook altijd met een personage in een bepaalde situatie en van daaruit kijk ik verder. Ik geniet er enorm van om de arc van een personage op te bouwen, van het begin, via de uitdagingen, naar een overwinning van een of andere soort.

Horen dat iemand van een boek van mij genoten heeft is een van de geweldigste dingen die er zijn. Je verhaal krijgt dan op een andere manier leven. Een hele fijne ervaring in dat opzicht waren ook de boekenboxen die Anderwereld rond mijn boeken heeft gemaakt, met artwork en andere handgemaakte dingen waarin aspecten van het verhaal geur en kleur kregen.

Wat vind ik niet leuk? Hm… Heel eerlijk: die aller-, aller-, allerlaatste ronde, wanneer je alles al honderd keer gelezen hebt, en dan toch nog eens moet proberen om met helder hoofd de drukproeven na te kijken, die zou ik gerust kunnen missen. En het ‘auteur-zijn’ vind ik soms ook lastig. Met lezers praten of over mijn boeken vertellen vind ik erg leuk, maar mijn werk aanprijzen vind ik vreselijk moeilijk!

Met het Schrijverscollectief, © eigen foto

Waar ben je als auteur te vinden? Website? Sociale media? Evenementen?
Mijn website: www.petradoom.be Daarnaast kun je me terugvinden op Instagram en Facebook en mijn Facebook-pagina.

Ik signeer geregeld, in boekhandels of op boekenbeurzen. De data daarvan vind je terug op mijn website en social media.
Ik vind het heerlijk om me onder te dompelen in de sfeer van een fantasyevent en als schrijver is dat nog leuker. Ik signeer dus geregeld op evenementen. Samen met een paar andere auteurs mag ik mezelf een trots kernlid noemen van Het Schrijverscollectief (opgericht door Meaghann Baeken): wij delen een stand, signeren zij aan zij, en kunnen natuurlijk eindeloos praten over schrijfperikelen! Je vindt ons terug op een hele reeks kleine en grote evenementen, dit jaar bijvoorbeeld nog op Elftopia en FACTS.

Ik las op je website dat je ook workshops geeft? Kan je daar wat meer over vertellen?
De laatste tijd is dat er wat bij ingeschoten, doordat de focus meer op het schrijven lag, maar soms kriebelt het wel weer! De workshops draaien vaak rond een sprookje of mythe, en aan de hand daarvan gaan we aan de slag met intuïtieve creativiteit en bewustwording. Ik vind het heel fijn om samen met mensen te kijken welke persoonlijke verhalen hen dwarszitten, hoe ze daarnaar kijken, hoe ze hun verhaal in de toekomst kunnen veranderen, en bovenal om hun onontdekte kracht te vinden. Dat thema is met andere woorden niet alleen op fictioneel vlak van belang voor mij.

Toekomstplannen?
Voor dit najaar staat deel 2 van Kinderen van Orpheus op het programma: De kracht van Elena. Volgend jaar komt deel 3, het slotstuk van de trilogie.

Daarna? Ik heb wel ideeën, maar daaruit moet ik nog een keuze maken: er ligt een highfantasy YA-idee op de plank, maar ook een grappig kinderboekje en dan zijn er nog een Overstekers-prequel en een sequel die af en toe ‘kies mij, kies mij’ roepen…

Daarnaast heb ik het voorbije jaar meegewerkt als playtester en redacteur aan het uitbrengen van de Dungeons & Dragons-avonturen van mijn man Jelmer, met Helden op Papier. We hebben heel voorzichtige plannen om samen ook eens te gaan schrijven in de wereld die hij daarvoor gecreëerd heeft, maar dat is iets voor de verdere toekomst.

Bedankt voor het interview!

 

© 2020 – 2024 Fantasize & Isabelle Plomteux

You cannot copy content of this page