web analytics
maandag, juni 17

Interview met Lisette Kuijt

Door Isabelle Plomteux

Lisette Kuijt debuteerde in februari van dit jaar bij uitgeverij Rebel Books met de YA fantasyroman De eeuwige nacht.

Lisette Kuijt, eigen foto

Hoi Lisette, fijn dat ik je mag interviewen. Kun je jezelf even voorstellen? Wie is Lisette Kuijt?
Hoi! Leuk je te ontmoeten en bedankt voor het afnemen van dit interview. Iets meer over mij: mijn naam is Lisette Kuijt, ik ben 27 jaar oud en woon momenteel in de charmante binnenstad van Leiden.
Verhalen vertellen is altijd al mijn passie geweest – zelfs als klein meisje was ik altijd bezig met het opschrijven van verzonnen avonturen en dwong ik mijn zusje om toneelstukken met mij op te voeren. Ik heb Clinical Child- and Adolescent Psychology aan de universiteit gestudeerd, maar wist al op jonge leeftijd dat ik eigenlijk auteur wilde worden.
Ik ben een liefhebber van mythologie, folklore én de ‘golden age’ detectives. Naast het schrijven werk ik als adviseur in de bibliothekensector, lees ik graag en wandel ik graag door de natuur.

Waarover gaat je debuutroman?
Mijn debuut, De eeuwige nacht, is een mysterieverhaal dat zich afspeelt in een fantasysetting. Het volgt Edens wanhopige zoektocht naar haar zus Christina nadat zij onder mysterieuze omstandigheden is verdwenen. Als laatste hoop schakelt Eden onderzoeker Thomas J. Lambert in om de zaak op te lossen.
Hun onderzoek leidt hen al snel diep in een donkere wereld van vergeten magie en goden. Al gauw beginnen Eden en Thomas dat er gevaarlijke krachten in het spel zijn, en dat de dreiging tegen Edens zus nog duisterder is dan ze zich hadden voorgesteld.

De ondertitel ‘een T.J. Lambert-mysterie’ doet vermoeden dat er nog boeken met Thomas Lambert zullen verschijnen. Klopt dat?
Goed gezien – de ondertitel geeft inderdaad aan dat Thomas J. Lambert in toekomstige verhalen kan voorkomen. Hoewel ik nog niet al te veel details kan onthullen, kan ik wél zeggen dat ik het erg leuk vond om Thomas als personage te ontwikkelen en de wereld die ik heb gecreëerd te verkennen. De eerste roman legt de basis voor verder onderzoek door Thomas naar de mysterieuze gebeurtenissen in het land Miran.
Er zijn zeker nog een aantal onbeantwoorde vragen aan het einde van het boek, die misschien wel de basis zouden kunnen zijn voor één of meerdere vervolgen.

Kun je iets meer vertellen over de wereld waarin het verhaal zich afspeelt? Ik las dat je inspiratie haalde uit de kronkelende straatjes van je thuisstad Leiden?
De eeuwige nacht speelt zich hoofdzakelijk af in Brae, de bruisende hoofdstad van het land Miran. Zoals je terecht opmerkt, is Brae is sterk geïnspireerd door mijn geboorteplaats Leiden. Er zijn verschillende locaties die in het boek terugkomen, zoals bepaalde kassen in de Hortus Botanicus en het Jan Michielshof.
De kronkelende steegjes en architectuur zijn ook geïnspireerd op Leiden. Ik vond het ontzettend leuk om de mysterieuze sfeer van de stad vast te leggen, met de geplaveide straatjes en historische gebouwen.

Doorheen het boek werk je, ietwat verrassend voor een YA fantasyroman, met voetnoten en uittreksels uit (fictieve) non-fictieboeken?
Je hebt helemaal gelijk! De voetnoten en (fictieve) uittreksels waren inderdaad een verrassende keuze voor een YA-fantasyroman. Maar ik wilde vooral de research en theorievorming van Thomas tot leven brengen voor de lezers.
Door de bronnen direct te tonen, kunnen lezers over Thomas’ schouder meekijken terwijl hij naar antwoorden zoekt. Soms vergist hij zich in zijn analyses, maar dankzij de voetnoten kunnen de lezers zelf ook puzzelstukjes leggen. Ik vond het belangrijk dat ze actief kunnen meedenken in het oplossen van het mysterie.
Tegelijkertijd laat deze aanpak zien dat Thomas niet altijd gelijk heeft, al is hij te koppig om dat toe te geven. Door de bronnen weet de lezer wat er echt aan de hand is.

De eeuwige nacht is uitgegeven bij uitgeverij Rebel Books. Hoe kwam je met hen in contact?
Ik heb de Donkere Dagen Schrijfwedstrijd van Rebel Books gewonnen. De eeuwige nacht is het eerste boek dat ik ooit helemaal heb geschreven, en het was ook de eerste wedstrijd waaraan ik ooit heb meegedaan. Je kunt je wel voorstellen hoe blij ik was toen ik hoorde dat ik had gewonnen en dat het boek zou worden uitgegeven!

Cover van De eeuwige nacht

Je debuut is een verzorgde hardcover compleet met leeslint en goudfolie (denk ik toch?) op de cover. Had je dat verwacht, dat Rebel Books zo’n mooie uitgave zou maken? Had je als auteur inspraak in hoe het boek eruit zou komen te zien?
Toen ik hoorde dat Rebel Books mijn boek zou uitgeven, had ik natuurlijk nooit durven dromen dat het eindproduct van mijn allereerste boek zo mooi zou zijn. Hoewel ik enkele suggesties mocht aandragen voor het ontwerp van de cover, bleef de uiteindelijke vormgeving een verrassing tot ik het boek voor het eerst in handen had. Het is geweldig om nu zulke positieve reacties van lezers te ontvangen op zowel het verhaal als het uiterlijk van De eeuwige nacht.

Daarbovenop is er ook een mooie editie met sprayed edges en geïllustreerde schutbladen bij So many pages verschenen?
Klopt! Dat was ook een geweldige verrassing. So Many Pages heeft zelfs een prachtige illustratie laten maken van een van mijn favoriete scènes in het boek, waarin Thomas alleen op pad gaat om een aantal zaken recht te zetten. De afbeelding vangt de sfeer van het boek perfect en voegt echt iets bijzonders toe aan de leeservaring.

In een column van jouw hand op Thrillersandmore.com las ik: “Eerlijk gezegd kan ik nog steeds niet helemaal geloven dat mijn boek binnenkort in boekenkasten door heel Nederland zal staan. Ik vind het spannender dan ik had verwacht. [….] Elke lezer zal het verhaal van Thomas, Eden en Reuben op zijn eigen manier ervaren. Dat zorgt voor een kwetsbaarheid waar ik nog niet helemaal gewend aan ben.” Hoe ervaar je dit nu je debuut een aantal maanden uit is?
Nu mijn debuut enkele maanden uit is, heb ik gemengde gevoelens. Aan de ene kant is het ongelooflijk motiverend om te zien hoe mijn boek door lezers wordt ontvangen en besproken. Dat zó veel mensen zich verdiepen in het verhaal van Thomas, Eden en Reuben, is meer dan ik ooit had durven dromen.
Aan de andere kant blijft die kwetsbaarheid die ik eerder noemde. Het is een vreemd gevoel om iets dat zo persoonlijk is de wereld in te sturen en te weten dat iedereen er zijn eigen mening over zal vormen. Kritiek kan soms lastig zijn, maar het helpt me ook te groeien als schrijver. De positieve reacties en de connecties die ik heb kunnen maken met lezers én andere auteurs zijn echter overweldigend.

Voor welke leeftijd(en) is het boek geschikt?
Het boek is geschikt voor lezers vanaf vijftien jaar.

Ik las op LinkedIn dat je oorspronkelijk overwoog je debuut in het Engels te schrijven, omdat in het fantasygenre werk van Britse en Amerikaanse schrijvers vaak de boekenkasten domineert. Wat deed je van gedachten veranderen?
Ik vind het belangrijk dat er nieuwe werken in het Nederlands worden geschreven, vooral in genres die veel door jongeren worden gelezen. Het representeren van onze taal houdt de taal levendig en relevant.
Het schrijven in het Nederlands bood me ook de mogelijkheid om subtiele details en nuances toe te voegen die dicht bij mijn hart liggen. Het gaf me de vrijheid om te spelen met taal en om de rijke, unieke aspecten van het Nederlands te benutten. Bovendien wilde ik laten zien dat Nederlandse fantasyverhalen net zo meeslepend en magisch kunnen zijn als die van buitenlandse auteurs. Ik hoop dat ik hiermee een klein steentje kan bijdragen aan de opkomst van het fantasygenre binnen de Nederlandstalige literatuur en dat ik andere schrijvers inspireer om hetzelfde te doen.

Hoe verliep het schrijfproces van De eeuwige nacht?
Het schrijfproces van De eeuwige nacht was erg leerzaam en intuïtief. Omdat ik zo’n goede planner ben, begon ik met enkele hoofdscènes schetsen die ik chronologisch op een tijdlijn zette.
Van daaruit schreef ik elk hoofdstuk een voor een uit, waarbij ik vooral luisterde naar wat de personages en het verhaal mij toeschreeuwden. Soms had ik meer ruimte voor bepaalde personages nodig, andere keren ontwikkelde het plot zich in een andere richting dan ik eerst dacht.
Door de omgeving en dialogen goed voor ogen te halen, probeerde ik een zo realistisch en gedetailleerd mogelijke wereld neer te zetten. Feedback van testlezers hielp om bepaalde aspecten scherper te stellen. Rebel Books en mijn redacteur gaven me feedback, maar lieten me gelukkig erg vrij in de manier waarop ik die verwerkte!

Wat vond je het makkelijkst aan het schrijven van je debuut en wat ging moeilijker dan verwacht?
Een interessante vraag! Bij het schrijven van De eeuwige nacht vond ik het verrassend makkelijk om ideeën los te laten. Om de personages en het verhaal echt tot leven te laten komen, moest ik mijn eigen verwachtingen loslaten en openstaan voor waar het verhaal naartoe zou gaan.
Wat echter moeilijker bleek dan ik had verwacht, was het balanceren van alle verhaallijnen en perspectieven. Mijn boek heeft verschillende POV’s en meerdere plotlines. Het vinden van de juiste balans en het logisch ontrafelen van deze elementen voor de lezer kostte me veel meer tijd dan gepland.
Daarnaast was het afronden van het proces ook een uitdaging. Als je zo lang in een verhaal leeft, is het soms moeilijk om er afstand van te nemen en objectief te beoordelen of alles goed afgerond is. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik daar, drie maanden later, nog steeds mee bezig ben.

Lisette vertelt, eigen foto

In je schrijven heb je een voorliefde voor magie en diepgewortelde mysteries. En dan vooral voor de combinatie van beide. Fantasy meets detective dus. Kun je toelichten hoe je beide elementen in De eeuwige nacht hebt gecombineerd?
Er is een beroemde quote van Sherlock Holmes: “When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.” In De eeuwige nacht geldt deze regel niet. Want was is er nog onmogelijk als er magie in het spel is?
Ik vond het een boeiende uitdaging om de methodische logica van een detectiveonderzoek te combineren met de onvoorspelbaarheid van magie. De onderzoeker Thomas moest leren omgaan met de onverwachte wendingen die magische krachten in een zaak kunnen brengen.
Zoals bij veel misdaadromans speelde deductief redeneren een belangrijke rol. Maar Thomas kwam ook dingen tegen die alle rationale verklaring tartten. Door zowel zijn verstand als zijn verbeelding te gebruiken, komt hij steeds dichterbij het antwoord op het mysterie rond Christina’s verdwijning.

Misschien een moeilijke vraag: waarom schrijf je?
Ik ben een onverbeterlijke dagdromer. In mijn hoofd ben ik constant bezig met het creëren van verhalen – in de bus, tijdens het koken, voor het slapengaan. Door die gedachtes op te schrijven kan ik werelden creëren, personages tot leven brengen en verhalen vertellen die anderen hopelijk raken, inspireren of aan het denken zetten.
Daarnaast houd ik ontzettend van puzzels. Het schrijven binnen dit genre stelt me in staat om te spelen met verhaallijnen, om nieuwe manieren te ontdekken om de lezer op het verkeerde been te zetten, en om raadsels en mysteries te ontrafelen. Het is een uitdaging die mijn creativiteit voedt en me voortdurend blijft inspireren.

Zitten er bepaalde thema’s in De eeuwige nacht? Welke en waarom vind je ze belangrijk?
Zeker! In De eeuwige nacht worden verschillende belangrijke thema’s verkend die ik graag wilde onderzoeken. Een centrale vraag in het boek is: hoe ver ga je voor je geliefden? Wanneer ben je bereid om grenzen te overschrijden uit loyaliteit aan familie en vrienden?
Dit dilemma wordt sterk belicht in het verhaal van Eden, die op zoek gaat naar haar verdwenen zus Christina. Gedurende het onderzoek wordt ze geconfronteerd met moreel complexe situaties en dilemma’s over wat ze wel en niet bereid is te doen in haar zoektocht. Wat betekent het eigenlijk voor haar om haar zus terug te vinden en welke offers is ze bereid te maken? Dit thema van loyaliteit, opoffering en de grens tussen goed en kwaad vormt een rode draad door het verhaal.

Waar sluit je debuut bij aan?
De eeuwige nacht is het beste te vergelijken met andere boeken die complexe personages combineren met mysterieuze, bovennatuurlijke elementen. Denk bijvoorbeeld aan Six of Crows van Leigh Bardugo, of Stalking Jack the Ripper van Kerri Maniscalco.

Wie zijn je favoriete auteurs?
Het zijn er zo veel! Ik ben groot fan van Anthony Horowitz, maar ook van Erin Morgenstern, Donna Tartt, Oscar Wilde, Tonke Dragt, Agatha Christie, R. F. Kuang….

Wat zijn jouw toekomstplannen als auteur?
Momenteel ben ik druk in de weer met heel leuke projecten. Na het succes van De eeuwige nacht krijg ik steeds meer mooie kansen om mijn werk met de rest van de wereld te delen.
Zo ben ik bezig met voorbereidingen voor een aantal hele speciale evenementen waar ik binnenkort meer over kan onthullen. Ook krijg ik veel verzoeken voor signeersessies en schoolbezoeker.
Natuurlijk blijf ik ondertussen ook hard aan nieuwe boeken werken. Ik hoop dat ik dit met steun van mijn lezers allemaal kan doorzetten, want het is allemaal zo ontzettend leuk om te doen!

Tot slot: Waar ben je als auteur te vinden?
Instagram en Tiktok. Over evenementen binnenkort meer op mijn sociale media!

En natuurlijk: Waar is De eeuwige nacht te vinden en in welke vormen is het boek verkrijgbaar?
Het boek is als hardcover te vinden bij zowel lokale boekhandels als grotere ketens, en uiteraard als e-book te downloaden via alle bekende webwinkels.

Bedankt voor het interview!

 

© 2020 – 2024 Fantasize & Isabelle Plomteux

You cannot copy content of this page