web analytics
dinsdag, februari 27

Interview: Dimitri Balcaen

Door Isabelle Plomteux

Dimitri Balcaen, © eigen foto

Kan je jezelf even voorstellen? Wie is Dimitri Balcaen?
Onlangs kreeg ik te horen van een zakenpartner dat ik enkel beschreven kan worden als een bezige bij. Stilzitten zit er niet echt in voor me. Als er iets creatief te doen valt, sta ik ervoor open. Naast het schrijven van boeken ben ik dan ook bezig met het ontwikkelen van series en langspeelfilms, het ontwerpen van bord- en kaartspellen en sinds kort hou ik me zelfs bezig met podcasts. Kortom, ik verveel me nooit!

Hoe lang schrijf je al en in welke genres/voor welke leeftijdscategorieën schrijf je?
Wel, mijn vroegste herinnering is dat ik aan de zijde van mijn moeder stond terwijl de kleuterjuf vertelde dat ik de hele dag verhalen had zitten verzinnen voor mijn klasgenootjes. Sindsdien is het nooit meer goedgekomen.
Je kan dus zeggen dat ik al mijn hele leven schrijf. Er waren vele “eerste pogingen” in diverse mediums. Zo volgde ik opleidingen tot copywriter, videoproducer en zelfs stripauteur! Uiteindelijk was het pas in 2018 dat mijn eerste romans verschenen, maar de weg daar naartoe bestond uit veel vallen en opstaan.
Voornamelijk schrijf ik in de categorieën jeugd, young adult en fantasy. Als ik in andere genres werk, is het meestal in opdracht voor andere partijen. In die genres heb ik namelijk de vrijheid om mijn eigen werelden vanaf nul op te bouwen, wat altijd een plezier is. Voor de jeugd heb ik de zevendelige Grimoire-reeks die gericht is op jongeren die te kampen hebben met psychosociale problematiek. Daarmee hoop ik hen een hart onder de riem te steken en duidelijk te maken dat ook zij helden kunnen zijn op hun eigen manier. Mijn andere romans bevatten wat meer volwassen thema’s, maar vallen toch nog mooi binnen de YA-categorie.

Heb je hiervoor een bepaalde opleiding gevolgd?
Meerdere zelfs! In mijn jeugd was ik zeer lang op zoek naar het perfecte medium om mezelf in te uiten. Zo studeerde ik overdag publiciteit om mijn creativiteit te kunnen vormgeven en nam ik zodra ik kon diverse avond- en weekendopleidingen op om mijn draai te vinden. Stripauteur, videoproductie, copywriting … Noem maar op en ik heb het gedaan! Mijn ouders verklaarden me gek, maar uiteindelijk gebruik ik mijn aangeleerde vaardigheden nu dagelijks in mijn functie als marketing manager, freelance creatief directeur en zaakvoerder van mijn eigen uitgeverij.
Ondertussen besef ik trouwens dat “het perfecte medium” ook helemaal niet bestaat. Het medium is slechts een steunmiddel voor het verhaal. Sommige verhalen lenen zich soms beter voor een bepaald medium. Vandaar dat ik dus zo’n ruim aanbod aan activiteiten uitoefen.

cover van Peter & Pan, © eigen foto

Kan je je boeken kort even voorstellen? Waar en in welke vorm zijn ze te verkrijgen? Waar sluit je werk bij aan?
Zusters van het Atoom: Met deze twee boeken is het allemaal begonnen. Ondertussen is de reeks enkel nog verkrijgbaar in een gebundelde hardcover. Zo kan iedereen direct genieten van het complete verhaal. De reeks speelt zich af in een wereld waar de Kerk aan de macht is gekomen nadat ze het bestaan van mirakels konden bewijzen. Maar in zo’n wereld worden zowel de wetenschap als vrouwen onderdrukt. Daarom slaan die twee partijen de handen in elkaar om zich tegen het juk van de Kerk te verzetten. Dirk Bracke [in 2021 overleden Belgisch schrijver van jeugdboeken – red.] heeft enorm genoten van de verhalen en noemde het zelfs de eerste fantasiereeks die hij met plezier uitgelezen heeft!
Peter & Pan: Dankzij dit verhaal begon ik wat succes te ervaren. Peter & Pan is een voorloper op het alom gekende Peter Panverhaal, maar dan gekoppeld aan de Griekse mythologie. De halfgod Pan is dan ook een centraal figuur in het verhaal. Altijd al het ontstaan van Peter Pan willen weten? Dan is dit het verhaal voor jou! Dit verhaal is trouwens verkrijg in zowel hard- als softcover en is zelfs al naar het Engels vertaald.
Grimoire: De Goden van Morgen & De Dorre Wereld: De eerste twee verhalen in mijn zevendelige jeugdboekenreeks. Zoals ik eerder reeds liet vallen, zijn deze verhalen gericht op jongeren die te kampen hebben met problemen zoals autisme, angststoornissen, eetstoornissen, depressie … We spreken hier over maar liefst één op de vijf jongeren! Vaak denken ze dan ook dat ze niet meer zijn dan de stempel die de maatschappij hen geeft. Met deze reeks wil ik duidelijk maken dat ze zoveel meer zijn dat!
Apotheose: Mijn nieuwste verhaal is eigenlijk stiekem mijn oudste! Deze roman is een volledig herwerkte versie van het eerste manuscript dat ik heb afgewerkt. Het verhaal volgt een jonge vrouw in een rolstoel die verwikkeld raakt in een eeuwenoude oorlog tussen de Engelen. Nu is het aan haar om alles op alles te zetten om het leven van haar vriend te redden.
Je kan mijn verhalen in alle online en fysieke boekhandels terugvinden. Persoonlijk vind ik zelf dat ze mooi aansluiten op het werk van Neil Gaiman & Garth Nix, mijn twee grote inspiratiebronnen.

Zijn er terugkerende thema’s in je schrijven? Waarom liggen deze thema’s je nauw aan het hart?
In de meeste van mijn verhalen is er altijd een sterk maatschappelijk thema terug te vinden. Bij Zusters van het Atoom zijn het vrouwenrechten en het aanzetten van jonge vrouwen om wetenschappelijke richtingen te nemen. Bij Apotheose draait het over het leven en omgaan met een fysieke beperking. En bij Grimoire zijn de helden uiteraard jongeren die kampen met psychiosociale problematiek.
Wij, schrijvers, zijn zelf buitenbeentjes. Waarom dan niet onze verhalen gebruiken om andere buitenbeentjes een hart onder de riem te steken? Wij kunnen aantonen dat ze gezien en gehoord worden. Dat we weten dat zij er zijn en dat ze betekenis hebben.

Heb je favoriete auteurs?
Neil Gaiman zal altijd mijn favoriete auteur blijven. Zijn werken hebben vaak de perfecte balans tussen diepzinnigheid, humor en actie. Normaal gezien zorg ik enorm goed voor mijn boeken, maar ik heb een exemplaar van American Gods dat ik al zo vaak herlezen heb dat het tot op het bot versleten is. Ooit hoop ik dat hij dit boek voor me kan signeren.
Garth Nix was de schrijver die me in mijn jeugd het meest wist te boeien. Ik verslond de boeken van De Sleutels van het Koninkrijk. Tot op de dag van vandaag vind ik het verschrikkelijk dat ze de laatste drie boeken nooit naar het Nederlands hebben vertaald. Noodgedwongen ben ik dan ook Engels beginnen lezen, iets dat ik nog altijd doe.
Anthony Horowitz vormde in die tijd ook een grote inspiratiebron voor me. Grieselstate zal voor altijd mijn Harry Potter zijn.
Terry Pratchett daarentegen leerde ik pas kennen op latere leeftijd. Maar ik was al verkocht na het eerste boek in de Discworld-reeks. Zijn overlijden terwijl ik Raising Steam, zijn voorlaatste roman, aan het lezen was, kwam dan ook enorm hard aan.
Tenslotte mag JRR Tolkien niet ontbreken! Op mijn nachtkastje heb ik de pocketedities van de Hobbit en de volledige Lord of the Rings-reeks staan zodat ik op ieder moment terug kan duiken in die geweldige wereld van hem. Het hoogtepunt van mijn dag is sinds kort dan ook wanneer mijn zoontje vraagt of ik verder wil voorlezen uit de Hobbit.

Waarom schrijf je? Wat vind je er moeilijk/ makkelijk aan?
Ik schrijf omdat mijn hoofd anders zou ontploffen! Het is nooit stil en vaak komt het ene idee na het andere. Als ik me niet creatief zou uitleven, zou ik mezelf miserabel voelen. Ik heb dan ook het geluk dat het nooit moeilijk is voor me om te schrijven. Ideeën genoeg.
Het moeilijke is echter die overvloed en het gebrek aan tijd. Er zijn maar zoveel uren in de dag en natuurlijk mag ik mijn werk en gezin niet verwaarlozen. De laatste tijd probeer ik dan ook wat terug te schroeven, maar dat blijft zeer pijnlijk!

Je schrijft ook scenario’s. In hoeverre verschilt dit van het schrijven aan een manuscript?
Bij een manuscript ben je enkel beperkt door je creativiteit. Die luxe heb je bij een scenario niet. In je achterhoofd moet je altijd rekening houden met het budget en de lengte. De vuistregel is dat 1 pagina gelijk staat aan 1 minuut film. Bij een film moet dan ook proberen je verhaal terug te brengen naar ongeveer 90-120 pagina’s. Dat is niet altijd even simpel.
Daarnaast moet je ook beseffen dat je niet langer de enige bent die controle heeft over je verhaal. Het scenario dat je in je hoofd hebt, zal nooit overeen komen met hetgeen dat op scherm te zien zal zijn. Je bent een schakel in een veel grotere machine. In het begin kan dat best pijnlijk zijn, maar uiteindelijk zie je in dat dat net het mooie is aan een audiovisueel project. Het zijn diverse visies die samen een concreet geheel vormen.

Mede van Peter & Pan © eigen foto

Waar ben je als auteur te vinden? Website? Sociale media? Evenementen?
Je kan mij en mijn boeken terugvinden op readmore.be. Momenteel werk ik wel volop aan een nieuwe versie van de site om een nog aangenamere gebruikservaring te voorzien. Daarnaast ben ik ook voornamelijk actief op Facebook en Instagram onder ReadMore Publishing House.
Doorheen het jaar doe ik ook veel diverse evenementen met de andere leden van het Schrijverscollectief. Het hoogtepunt van dit jaar zal waarschijnlijk onze eigen stand op FACTS zijn waar we niet alleen boeken maar, in samenwerking met Lucky Duckling, ook mede in de stijl van onze boeken zullen verkopen. Het concept heet “Mead & Read” en je kan ons terugvinden in de Artist Alley bij de bekende stripauteurs, tekenaars en gekende internationale sterren.

Daarnaast heb je ook een uitgeverij opgericht. Kan je daar wat meer over vertellen? Wanneer en waarom ben je met uitgeven begonnen? Geef je uitsluitend je eigen boeken uit of ook boeken van andere auteurs? En hoe bevalt de combinatie schrijver-uitgever?
Het onverwachte succes van Peter & Pan stelde me na een crowdfundingcampagne voor de hardcoveredities financieel in staat om deze stap te maken. Zelfs na vier jaar blijven er nieuwe lezers dit boek ontdekken. Ik heb dan ook het geluk dat veel lezers van daaruit de stap maken naar mijn andere verhalen. Het is veel werk, maar mijn achtergrond in publiciteit en marketing geeft me het voordeel dat ik veel op mijn eentje kan doen.
De uitgeverij is ondertussen nog maar een paar maand oud. Voorlopig ligt de focus dus nog even op enkel mijn verhalen, maar ik ben al volop op de uitkijk naar nieuw talent. Uiteraard is het belangrijk dat ik eerst een financiële buffer opbouw zodat ik mezelf niet voorbij loop. Er zijn veel zaken in de pipeline, waaronder het slotstuk in de Peter & Pan-reeks die later dit jaar zal uitkomen in een boxset. Het succes van die projecten zal bepalen hoe vlug ik kan beginnen investeren in nieuw talent.

Je hebt de opstart van de uitgeverij gefinancierd met crowdfunding. Hoe is dat verlopen?
Zeer stressvol! Crowdfunding is en blijft toch iets heel onzekers. Het is letterlijk alles of niets! Er ging dan ook veel voorbereidend werk aan vooraf. Illustraties om aan te tonen hoe het boek er uiteindelijk zou uitzien, een spannende trailer om lezers aan te moedigen, volledige (kostbare) marketingcampagnes op Facebook en Instragram. Pas wanneer we ons streefdoel hadden bereikt, kon ik eindelijk opgelucht ademhalen. Uiteindelijk hadden we het geluk dat we mochten eindigen op 183% van het bedrag dat we wilden halen!
Uiteraard waren er ook veel mensen voor wie het concept van een crowdfundingcampagne nog steeds afschrikt. Je weet niet precies wat je koopt en het duurt een tijdje voor je je product in handen hebt. Grappig genoeg zag ik in die tijd dan ook een enorme stijging in de verkoop van de softcover. Uiteindelijk hebben we na de aftrek van de marketing-, druk- en verzendingskosten daar nog het meest aan overgehouden.
Mogelijk proberen we dit nog eens in de toekomst met de kennis die we reeds opgedaan hebben. Voor ons was het de moeite waard, maar het was zeker geen gemakkelijke rit.

Toekomstplannen? Als auteur en als uitgever? Wat zou je nog graag realiseren?
Hoeveel plaats heb je nog over in het magazine? Toekomstplannen zijn iets waar ik nooit tekort aan heb. Momenteel ben ik bezig met de ontwikkeling van MUG, mijn allereerste televisiereeks. Hoewel ik nog geen namen mag noemen, zijn er toch al wat zeer grote spelers die meewerken aan dit project. Daarnaast werk ik ook aan een animatiefilm over jonge heksen die hun krachten uit sterrenbeelden putten. Dat zal De Sterrenwacht worden. Uiteraard zijn er maar weinig zekerheden in de film- en televisiewereld. Het zal hard werk worden, maar hopelijk kunnen we deze projecten tot een goed eind brengen.
Als auteur en uitgever kan ik alleen maar hopen dat ReadMore zich verder blijft ontwikkelen op een gezonde manier en dat we op termijn veel lezers gelukkig mogen maken. Ik heb een lange lijst van verhalen die ik nog wil schrijven, dus ze hoeven zich geen zorgen te maken dat ik zonder ideeën kom te zitten.
Daarnaast werk ik ook nog aan zaken zoals bord- & kaartspellen, podcasts, strips … Er is gewoon te veel wat ik nog wil doen. We zullen zien wat ik allemaal kan bereiken. In de tussentijd kan ik alleen maar mijn best doen en hopen dat mijn werken wat geluk brengen bij de mensen die ze mogen ontdekken.

Bedankt voor het interview!

 

 

© 2020 – 2024 Fantasize & Isabelle Plomteux

You cannot copy content of this page