woensdag, februari 1

Filmrecensie: X

Een groep jonge pornoacteurs strijkt voor hun volgende film neer bij een boerderij, waar een teruggetrokken en argwanend oud koppel woont. Terwijl de acteurs hun ding doen in het schuurtje, kijkt de vrouw stiekem toe hoe deze jongelingen hun gang gaan, en raakt zij verteerd door jaloezie. Oh, en in het water, een paar honderd meter van de boerderij vandaan, zwemt een krokodil. Werkelijk, wat kan hier nou allemaal misgaan?

X zou gezien kunnen worden als de ultieme terugkeer van regisseur Ti West. Het begin van zijn carrière liep wat rommelig.
Zo was The Roost was nou niet een veelbelovend debuut. West regisseerde ook het vervolg op Cabin Fever, het eindresultaat werd verminkt in de montagekamer. Alhoewel hij sindsdien nooit helemaal weg is geweest – integendeel, als je zijn resumé op IMDb ziet – heb ik niet het idee dat hij echt is doorgebroken. Of hij is meer de nachtfilmregisseur, het type filmmaker wiens werken zijn bedoeld voor een selectieve groep genreliefhebbers die met liefde in de nachtelijke uren de bioscopen bezoeken.

Still uit X

De eerste scènes van X zijn een aardig voorteken van wat wij kunnen verwachten. De politie is gebeld, om en in de boerderij liggen lijken, stille getuigen van de brute moordpartij die heeft plaatsgevonden. De smerigste vondst ligt in de kelder. Wat dat precies is, wordt later duidelijk. West gaat terug in de tijd, naar de zes jongeren die op weg zijn naar de filmlocatie. Overal waar zij komen, staat de radio of tv aan en predikt een televisiepriester over de verleidingen die de mens op zijn pad tegenkomt.

Op de boerderij aangekomen neemt West alle tijd om de sfeer op te bouwen. De sluimerende irritaties tussen de jongeren. Het oude vrouwtje dat het huis uit glipt en de filmmakers bespiedt. De oude man die haar al lang geen genot meer kan geven. Je voelt dat er iets gaat gebeuren. Maar wanneer? En wat gaat er dan gebeuren? Zijn het de jongelui die om het een of ander doordraaien? Of ontstaat er ruzie met het oude koppel, met als gevolg een bloedige escalatie?

Wat er precies gebeurt, zal ik niet verklappen; ik kan wel zeggen dat het mij verrastte. Het is niet altijd even geloofwaardig, maar door de invalshoek die West kiest, stijgt X een beetje boven het genre uit. Dit is niet zomaar hakken, zagen, schieten en slaan. Er zit daadwerkelijk een verhaal achter het bloedbad. De personages zijn volkomen geschift, er is een reden waarom ze zich zo gedragen.

Dat maakt van X niet alleen een gewelddadige, maar ook dramatische horrorfilm, met zelfs een vleugje ontroering. Wie wil nou niet het verleden herbeleven, terug naar de tijd waarin alles nog mooi was? West heeft er ook nog een aardige twist in verwerkt om nog een extra laagje te smeden. Laat X zijn doorbraak worden. Want dat West het genre perfect in de vingers heeft, is wel duidelijk.

Dit artikel verscheen eerder op Filmbekeken.com.

© 2020 – 2023 Fantasize & Zadok Samson