woensdag, februari 1

Boekrecensie: Tweevoudige duisternis van Ronald van Assen

Door Sven Demeyere

Cover van Tweevoudige duisternis

Ronald van Assen begon in 2011 met schrijven. Een heftige periode in zijn leven zorgde ervoor dat hij het schrijven als een therapeutisch middel zag. Zijn eerste schrijfsels waren dan ook ervaringsverhalen. Op dit moment heeft hij een heel oeuvre aan verhalen in verschillende genres. Omdat hij steeds wil bijleren, beoordeelt en redigeert hij manuscripten en geeft hij workshops aan anderen die hun fantasieën op papier willen brengen.
Met Tweevoudige duisternis schreef hij een verhaal dat zich ergens tussen fantasie en thriller ophoudt maar ook een beetje horror bevat.

Het verhaal
Het gezin Van der Velde: een sadistische vader, een overspelige moeder en twee zussen voor wie geweld, drugs en diefstal geen vreemde zaken zijn. Annet is de jongste van het gezin. Zij bezit bovennatuurlijke krachten waarmee ze contact legt met het dodenrijk. Als Annet thuiskomt merkt ze twee wezens op in en rond haar huis. Wezens die enkel zij maar kan zien. Annet gelooft dat deze wezens iets te maken hebben met het veranderende gedrag van haar ouders en zussen. Wanneer mannen met lange baarden overal opduiken wordt het mysterie nog groter. Rond het gezin worden er plots beestachtige moorden gepleegd. En dan duiken er plots een louche advocaat op en een oud-rechercheur die graag buiten de lijntjes kleurt. Wat is de bedoeling van de wezens? Gaan we richting een apocalyptisch einde of is er nog een uitweg?

Mijn gedachten
Ronald beschikt over veel fantasie in het vermoorden van mensen. En dan vooral op de meest brute manieren. Denk dan maar aan vuurwerkpijlen en snoeischaren. Zijn personages hebben al een complex karakter zonder de invloed van de groene wezens. Ronald schetst mensen die eigenlijk qua karakter al buiten het normale vallen. Hiermee gaat hij dan verder om er echt sadisten en perverse mensen van te maken. Om te kunnen fungeren in dit verhaal zijn ze zeker genoeg uitgewerkt.
Sommige scenes kunnen voor sommige mensen als ‘te’ overkomen maar gelukkig zijn ze niet overvloedig aanwezig. Het verhaal bevat ook een hoog thriller-niveau. De zoektocht naar de daders maar ook de dubbele agenda’s van verschillende personages zorgen daarvoor. Het verhaal leest wel zeer vlot. De trigger om verder te lezen is altijd aanwezig omdat er altijd wel een twist in het verhaal zit of een gebeurtenis die de aandacht trekt.

Het einde
Het slot van het verhaal kent redelijk wat spanning en plottwisten. Vooral het laatste stukje zorgt ervoor dat het verhaal niet volledig afgesloten wordt. Het laat de lezer hopen dat er nog een vervolg komt op dit verhaal.

Een goed verhaal met fantasie-, thriller- en horrorinvloeden. Het leest zeer vlot en na het einde hoop je ergens wel dat de auteur nog een vervolg wil schrijven. Voor de gevoelige lezers zitten er een paar scènes in die misschien voor hen wat overdreven kunnen overkomen, maar ik vermoed dat de rest van het verhaal hen daar wel overheen zal helpen.

© 2020 – 2023 Fantasize & Sven Demeyere