zondag, mei 22

Boekrecensie: De Kluwen – Terrence Lauerhohn

Door Sven Demeyere

Terrence Lauerhohn startte pas echt met schrijven toen hij al 51 jaar was. Hij schrijft verhalen waar altijd wel een dubbele bodem in te ontdekken valt.

Met De Kluwen schreef hij een verhaal dat perfect past bij zijn vorige werken. Het wordt omschreven als een paranormale thriller, maar volgens mij mag het woordje ‘horror’ ook een plaatsje krijgen op de cover. Ik moest bij het lezen denken aan de film The Exorcist. Een kwade entiteit die bezit neemt van een menselijk lichaam en dit dingen laat doen die normaal niet mogelijk zijn.

Cover ‘De Kluwen’ van Terrence Lauerhohn

In De Kluwen volgen we vijf hechte vrienden die samen een programma maken over paranormale verschijningen. Ze zijn niet bang, tot vier van hen zich laten opsluiten in het huis van een occultist en seriemoordenaar. Ze merken direct dat ze deze keer alles op alles zullen moeten zetten om levend uit het huis te raken. Wie is de vrouwelijke entiteit die zich probeert kenbaar te maken? Zijn ze opgewassen tegen het wezen uit de kelder? Enkel hun vriendschap kan hen redden, maar is die wel sterk genoeg?
Lauerhohns schrijfstijl nodigt uit om verder te lezen. Hij sleept je mee in het verhaal. Wel een verhaal waarbij je met een zwakke maag beter een emmer naast je kan zetten. Lauerhohn speelt met woorden en zinnen om een passende sfeer te creëren die het verhaal omhoog kan tillen. Door de opgebouwde spanning wil je niet meer stoppen met lezen. Ook speelt hij met heden en verleden, wat ook een dynamiek brengt in het verhaal.

Er zijn verschillende personages, maar ze zijn niet allemaal even goed uitgewerkt. Karl en Rick zijn de hoofdpersonen en die zijn dan ook het meeste uitgewerkt. De manier waarop hun vriendschap omschreven wordt, draagt enorm bij aan de beleving van het verhaal. Hun opoffering ten opzichte van elkaar, hun twijfels. Hoe Lauerhohn daarmee speelt is subliem.

Het slot mist wel wat van de spanning die ik voelde bij de start van het lezen. Op een bepaald moment was ik zelfs het verhaal even wat kwijt. Het einde voelde wat te veel uitgesponnen. Het was alsof men maar bleef trekken aan het verhaal om nog wat extra pagina’s te vullen. Om op deze manier het verhaal af te sluiten mocht het wat meer spanning herbergen. Dezelfde spanning die wel aanwezig was in het begin van het boek.

Conclusie: een paranormale thriller met horrorinvloeden. Een spannende start die jammer genoeg niet vastgehouden wordt tot aan het einde. Maar daarom zeker geen slecht verhaal.

Sven is eigenaar van JustBooks en recenseert sinds kort bij Fantasize.

© 2020 – 2022 Fantasize & Sven Demeyere