Keruga is het eerste deel uit de Krakenvorst-serie van Johan Klein Haneveld. Het boek neemt je mee naar moeilijk te doorgronden vriendschappen, de boeiende ontwikkeling van een jonge priesteres en een tiran die zijn volk onder de duim houdt.

Door Chris de Boer / Karen van den Andel

Keruga
Het eerste deel uit de serie De Krakenvorst – Keruga – kent drie verhaallijnen: Alecia, Tarid en Peritar die zich in dezelfde wereld afspelen, maar weinig met elkaar te maken lijken te hebben. Alecia, een priesteres in opleiding brengt na tweeduizend jaar vrede de nacht door bij de Spiegel der Dromen. Tegelijkertijd reist Tarid – half mens en half Hirita, ook wel een soort nomadenvolk – naar het land Kartaalmon om zijn geboorterecht op te eisen: de troon waar zijn grootvader ooit van verstoten is. De moeilijkheden die hij tegenkomt zijn groter dan verwacht. Tot slot heb je de Krakenvorst die zijn volk met harde hand in toom houdt. De belastingen stijgen alsmaar en dwingen sommige mensen tot wanhopige maatregelen…

Leer iedereen in Keruga goed kennen

In ieder verhaal in Keruga leer je de hoofdpersonages goed kennen, evenals de sfeer en de wereld waarin hij of zij leeft. Ook wordt telkens iets over de wereld waarin de personages leven verteld. Zo kun je lezen over een aankomende strijd die alle rassen zal beïnvloeden. Maar je leert ook over de volken en hun tradities, de heersers en het onrecht dat ze overkomt. Een mooie manier waarop de op zichzelf staande verhalen toch worden geïntegreerd.

Alecia

De ontwikkeling van Alecia – een jonge priesteres in opleiding – is heel boeiend. Haar zoektocht naar diepgang, maar ook betekenis van haar religieuze lotsbestemming is terug te koppelen naar het eigen ik, waar ieder mens wel eens mee worstelt.

Tarid

Tarid is vastbesloten de troon van zijn verstoten grootvader op te eisen. Daarvoor reist hij samen met Peritar die hij heeft overgehaald om hem bij te staan. Tarid komt egoïstisch over en soms lijkt het hem aan realiteitszin te ontbreken. Niet verwonderlijk is dan ook dat het veroveren van de troon anders loopt dan hij gedacht had. Tarid is het tegenovergestelde van Peritar, die juist sympathie oproept. Toch weet Tarid aan het einde van het boek indruk te maken zodat je wel meer over hem wil lezen.

Vriendschap

De vriendschap tussen de jongens Tarid en Peritar is moeilijk te doorgronden. Zelf lijkt de instelling en houding van ‘entitlement’ van Tarid een lastige om openminded te beleven; dit kan nog wel voor veel moeilijkheden gaan zorgen. De ietwat vreemde band tussen Tarid en Peritar wordt daarmee waarschijnlijk ook verklaard.

Frelik

Frelik probeert de hoge belastingen van de Krakenvorst te ontlopen en ontvlucht daarom zijn geboortestreek. Niet voor iedereen liep dit goed af waardoor hij met een schuldgevoel kampt. Frelik probeert – alleen en opgejaagd door de soldaten van de Krakenvorst – te overleven en krijgt onverwacht met magie te maken die van groot belang lijkt voor het verhaal. De verwachting is dat Johan dit goed onder controle kan houden.

Als lezer leef je mee met Frelik, een jonge man die een moeilijk besluit op een kort moment moest nemen. Johan omschrijft heel mooi hoe een – in weze – vriendelijk persoon door de situatie – ingegeven door angst, schuldgevoelens en mogelijk ook woede – een lastige keuze moet maken.

Sterke opening

Keruga opent sterk en nodigt uit verder te lezen. De spanning wordt jammer genoeg niet geheel vastgehouden, met meer achtergrond was dat mogelijk wel gelukt. Daarnaast is er de vraag of de oorsprong van de verschillende rassen en landen nog verder uitgediept zal worden. Het boek bevat een landkaart – zoals het in goede fantasyboeken hoort – en was handig om telkens even terug te pakken gedurende de ontwikkeling van het verhaal.

Keruga, het lezen waard

Redactietechnisch valt er nog wel een wereld te winnen, maar dat was niet per se storend aan het verloop van het boek. Belangrijker is dat het boek een open einde heeft én de levens van de drie personages aan het einde totaal overhoop zijn gehaald. Mede door de boeiende ontwikkeling van de personages zijn we betrokken bij het verhaal geraakt. Wat Fantasize betreft dus zeker een reden om Keruga en ook het aankomende vervolg in deze trilogie te lezen.

Titel: De Krakenvorst Boek 1: Keruga

Auteur: Johan Klein Haneveld

Uitgever: Uitgeverij Macc