Remake IT: verwachtingen te hoog of eng genoeg?

IT, het klassieke boek van Stephen King uit 1986 en in 1990 als miniserie verfilmd, vertelt het beklemmende verhaal van hoe een eeuwenoud kwaad het leven van zeven mensen, van kind tot aan volwassene, in zijn greep houdt. De remake van deze klassieker draait nu in de bioscopen en schiep hoge verwachtingen. Fantasize vraagt zich echter af: is dit HET?

De reden dat IT zo enorm bekend is, ondanks de vele liefhebbers die het boek niet hebben gelezen of dit niet hebben aangedurfd, is te danken aan de verfilming met Tim Curry als de clown Pennywise. De langverwachte en hoog-geanticipeerde remake heeft tijdens de productie dan ook best veel bagage meegekregen om aan de verwachtingen te kunnen voldoen.

Remake IT 2

Coulrofobie

Deze remake is bedoeld om een compleet nieuwe generatie met coulrofobie (angst voor clowns) op te zadelen en draait nu in de Nederlandse bioscopen. Maar blijft hij overeind door de keuzes die regisseur Andy Muschietti heeft gemaakt? De vertolking van de rollen van de kinderen wordt onder meer gedaan door Sophia Lillis (A Midsummer Night’s Dream), Jaeden Lieberher (The Confirmation), Jeremy Ray Taylor (Ant-Man) en Finn Wolfhard (Stranger Things). De sleutelrol van Pennywise ligt dit keer in handen van Bill Skarsgård.

Remake IT 3

IT voor dummies

Helaas komt de film niet lekker op gang. De opbouw is chronologisch en niet vanuit de vertrouwde flashbacks, zoals in het boek en de miniserie. Dit laat de kenner wel zitten met vragen tijdens de film; pas aan het einde blijkt dat de nieuwe IT in twee delen uitgebracht wordt. Hier had meer indicatie voor gegeven mogen worden en kan er dan ook voor zorgen dat de ervaring tijdens het kijken verstoord wordt en de algehele ervaring tekort doet.

Dertig jaar na hun eerste aanvaring met IT zijn de zeven hoofdrolspelers pas in staat deze entiteit voor altijd een halt toe te roepen, maar betalen daar wel een hoge prijs voor. Doordat deze remake dit gedeelte van het verhaal niet aanboort, mis je het mysterie en een groot deel van de spanning uit het oorspronkelijke verhaal.

IT 2

Terug naar de jaren ’80

De tijdsperiode in IT valt in de jaren ’80. Dit is anders dan de oorspronkelijke setting van de jaren  ’50 – ’80. Daarbij komt dat de rol van Finn Wolfhard als Ritchie in deze versie vooral verstorend werkt en niet lekker voelt doordat hij ook de rol van Mike Wheeler in Stranger Things op Netflix speelt. Die setting valt namelijk ook in de jaren ’80.

Waar komt IT vandaan?

Het oorsprongsverhaal van het wezen dat wij als IT kennen wordt in deze remake wel met iets meer diepgang benaderd; er is meer ruimte voor genomen. (Een grappig detail voor de kenners is het gerucht dat IT uit de schaduwwereld van The Dark Tower komt, waar momenteel ook een film van in de bioscoop draait).

Helaas wil Bill Skarsgård als Pennywise te graag en overtuigt hij hierdoor niet. Hij is veel te zichtbaar, dat neemt de spanning en de subtiliteit juist weg. Hierdoor is de sfeer minder dreigend, met veel nadruk op het ‘shock-effect’. Tevens is de beklemmende sfeer rond het plaatsje Derry – waar het verhaal zich afspeelt – en haar inwoners uit het boek minder voelbaar in de film.

IT 4

Blijvende psychologische effecten

De vraag is of de vertolking van Pennywise door Skarsgård het (blijvende) psychologische effect gaat hebben dat Curry juist wél (en nog steeds) op kijkers heeft gehad. De schrijvers en regisseur hebben wel meer uit de kast getrokken als het gaat om inhoud, echter, het enorm belangrijke ritueel van Chüd wordt (wederom) niet gedaan. Op andere fronten van de verfilming is er wel meer gedurfd, incidenten uit het boek die voor de jaren 80 versie zijn blijven liggen vanwege sociaal-maatschappelijke issues zijn nu wel meer naar voren gebracht.

IT 5

IT: Pennywise voor de nieuwe fans

Noot van de auteur: Eerlijk is eerlijk, zelf ben ik te goed bekend met het boek en de originele film met Tim Curry om geheel onbevangen een oordeel te vellen over deze nieuwe IT. Voor de nieuwe fans is deze film echter een prima instapper in het klassieke verhaal en nodigt uit om het boek te gaan lezen, nu er gewacht moet worden op het vervolg van dit tweeluik. Voor de kenners is IT niet echt enorm vernieuwend en heeft als groot minpunt dat de chronologische vertelling veel aan spanning wegneemt. De remake is wat dat betreft IT-light.

Fantasize service: Durf je IT zelf te gaan kijken? Koop de film dan op Bol.com