COCO OP BLU-RAY EN DVD – op reis door de dag van de doden

Door Stephanie van den Boer

In de nieuwe Disney-Pixar film Coco op Blu-Ray en DVD speelt de dood een van de aanwezige hoofdrollen. Iedereen kent wel de befaamde ‘Dia de los Muertos’ (de dag van de doden) uit het verre Mexico, een uitbundig feest waar families bij elkaar komen om samen de herinnering aan de doden levend te houden. Dit wordt in deze film uitgebreid aan het licht gebracht op een speciale en magische manier.

Eindelijk! Ik mocht de afgelopen periode, nadat ik hem ook al in de bioscoop had gezien, nogmaals Coco kijken om er uiteindelijk deze recensie aan over te houden. Disney is echt nooit een straf, ik ben van kleins af aan al een groot fan en heb ook een Disneyland Parijs abonnement. Dus Fantasize had mij niet blijer kunnen maken door deze opdracht aan mij te geven.

Wil je Coco winnen op Blu-Ray? Doe dan mee met onze Coco Blu-Ray winactie!

Coco 2

Over Coco, de film

Coco gaat over veel meer dan alleen de dood. Het is ook ‘gewoon’ een spannende avonturenfilm, waarbij Miguel, een praatgrage jongen met grote, bruine ogen en een liefde voor gitaarmuziek, op zoek gaat naar zijn over-overgrootvader, de man van wie Miguel zijn ‘muzikantenbloed’ heeft geërfd. Dit is ook de man die ooit vrouw en kind achterliet om beroemd te worden en nooit meer iets van zich liet horen. Sindsdien is muziek binnen de familie Rivera verboden terrein en moet de 12-jarige jongen zijn talent en liefde voor de gitaar verbergen.

Miguel belandt per ongeluk in de overdonderende kleurrijke wereld van de ‘dag van de doden’, waar de doden zich prima vermaken. Ze lachen, dansen en feesten er op los. Hij ontmoet daar zijn overleden familieleden en leert dat niemand werkelijk dood is, totdat ze vergeten worden. Samen met de hulp van zijn overleden vriend Héctor en zijn hondje Dante beleeft Miguel een onvergetelijk verhaal en jij als kijker beleeft het mee. Een verhaal boordevol humor, familiebanden, liefde, bedrog en fantasie.

Coco 3

De cultuur van Mexico

In deze film word je vanaf de eerste seconde meegenomen naar het warme Mexico. Je maakt er kennis met de muziek, de bewoners, de Marriachi en je neemt een kijkje in een echte Mexicaanse familie waarin traditie, eerlijkheid, muzikaliteit, alles met elkaar delen en vooral de liefde centraal staat. Oftewel, een meeslepend avontuur voor de hele familie.

De Goudsbloem bloemblaadjes

Waar ik in Coco voornamelijk door ben geïntrigeerd zijn de oranje bloemblaadjes die telkens terugkomen door de film heen. Alleen de kleur al is magisch en doet tegelijkertijd zeer aan je ogen, zo spatten ze van het beeld af! Maar, waarom deze blaadjes? En van welke soort bloemen zijn ze afkomstig?

In de film wordt de brug tussen onze wereld en die van de doden prachtig weergegeven door middel van bloemblaadjes van de Goudsbloem, Marigold in het Engels. Ook in de rest van de film zie je de oranje bloemen overal terugkomen. De makers van Coco zijn met zijn allen op reis geweest om onderzoek te doen in San Miguel waar het helemaal volhing met Goudsbloemen. Het idee is dat de sterke geur van deze bloem naast het weghouden van muggen, de zielen helpt om hun weg terug naar ons te vinden. Dus ruikt het overal waar je gaat heerlijk bloemig.

Coco 4

Coco, de extra’s

Coco Blu-RayWil je meer weten over het maken van Coco, dan moet je de Blu-Ray versie aanschaffen. Daarop staat commentaar bij de film en krijg je twee documentaires, over familiebanden en het hondje Dante. Ook is er een tekenles waarin je leert een skelet te tekenen. Meer extra’s van deze mooie film waren welkom geweest.

Al met al is de nieuwste Disney/Pixar film Coco een fantastisch uitgewerkt verhaal met veel diepgang, fantasie, liefde en een knipoog. De straathond Dante voegt daarbij de nodige humor toe als trouwe sidekick van Miguel. Naar mijn mening zou hij goed materiaal zijn voor een spin-off. Ga Coco vooral kijken!

Titel: Coco
Regisseur: Lee Unkrich en Adrian Molina
Stemacteurs (ENG versie): Anthony Gonzalex (Miguel), Gael García Bernal (Héctor), Benjamin Bratt (Ernesto de la Cruz)