vrijdag, april 19

Recensie: Soul – Diepgaande spirituele belevenis met vleugje humor

Door Stephanie Maeve

Deze animatiefilm van Pete Docter is een diepzinnige en spirituele belevenis. De lange dialogen en complexiteit voorzien de film van een serieuze thematiek die vooral een volwassen publiek aanspreekt. Kinderen zullen zichzelf vooral vermaken met de ondeugende en guitige kat en de tegendraadse, eigenwijze en lieve ziel, nummer 22.

De hoofdpersoon in het verhaal heet Joe, een al wat oudere muziekleraar op een middelbare school waar zijn leerlingen niet vooruit te branden zijn. Zelf droomt hij ervan om zijn geld te verdienen als jazzmuzikant. Helaas is zijn moeder daar niet echt van gediend, zij ziet er geen brood en zekerheid in. Op een dag krijgt hij een vast contract aangeboden op de school waar hij werkt, met alles erop en eraan zoals een ziektekostenverzekering en pensioen, maar is dat wel wat hij wil? Op dezelfde dag wordt hij ook gebeld door een oud-leerling. Joe krijgt de kans om met zijn grote idool, Dorothea Williams, te spelen. Om zichzelf te bewijzen mag hij met haar gaan repeteren.

Na het repeteren valt Joe in een New Yorkse put en even later bevindt hij zich op een lange en duistere weg met aan het einde het witte licht naar de hemel. Joe denkt alleen maar aan zijn grootste droom en zet het op een rennen. Hij valt door een veiligheidsbarrière heen en belandt op een plek waar nieuwe zielen klaargestoomd worden voordat ze afreizen naar de aarde en bezitnemen van een lichaam. Deze nieuwe zielen krijgen hier les van een persoonlijke mentor. Eén ziel laat zich al duizenden jaren niet bevangen door ‘de vonk’: ziel nummer 22. Wanneer de vonk je bevangt, ben je compleet en mag je afreizen naar aarde. De mentor zorgt ervoor dat nieuwe zielen ‘de vonk’ in zichzelf vinden en zo naar aarde kunnen afreizen. Joe en nummer 22 maken een deal dat wanneer 22 de vonk vindt, ze deze aan Joe geeft zodat hij terug kan en zo zijn droom kan verwezenlijken.

Pete Docter heeft deze keer een hele andere aanpak gekozen dan bij zijn voorgaande hit Inside Out. In die film was alles meteen heel duidelijk en zat er ook een bepaalde moeilijkheidsgraad in doordat verschillende werelden werden gecombineerd in het hoofd van een onzekere en puberende tiener. In Soul is het bovengenoemde verhaal pas het begin, dit alles gebeurt al voordat de titel van de film in beeld komt. Ondanks het vele uitleggen en de traagheid van het verhaal zijn er prachtige vondsten zoals verloren zielen, levenslessen en de schitterende graphics en plaatjes.

Het middenstuk van Soul bestaat voornamelijk uit de gevolgen van een gedaanteverwisseling die voor de lichtere humor zorgt. De beste gedeelten bevinden zich voornamelijk aan het begin en het einde, vanwege de betoverende animaties en de menselijke emoties. Het einde is zeer sterk als de emoties en de liefde naar voren komen. Al met al een prachtige, diepgaand spirituele film.

Regie: Pete Docter en Kemp Powers
Scenario: Mike Jones, Pete Docter en Kemp Powers
Cast (Stemmen): Jamie Foxx (Joe), Tina Fey (22), Graham Norton (Moonwind),