web analytics
vrijdag, maart 29

Interview met Charlotte M. Baas

Door Isabelle Plomteux

Charlotte M. Baas, foto: © eigen foto

Dag Charlotte. Kan je jezelf even voorstellen?
Ik ben geboren in Hendrik-Ido-Ambacht, en studeerde Medische Biologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na enkele jaren wetenschappelijk onderzoek te hebben verricht aan baby’s en kinderen heb ik me uiteindelijk omgeschoold tot softwareontwikkelaar en boekredacteur. Tegenwoordig woon ik op een varkensboerderij zonder varkens in de mooie Limburgse gemeente Peel en Maas.

Je schreef de fantasy-trilogie Verlangen, Onrust en Wanhoop. Zonder al te veel te spoilen, waar gaat de trilogie over?
De Verlangen-trilogie gaat over een jonge vrouw die tijdens het eerste jaar van haar studie in aanraking komt met een mysterieuze, knappe man. Ze wordt verliefd en komt er daarna pas achter dat hij een Melior is, een geëvolueerd mens die vergelijkbaar is met een vampier. Dit brengt veel spanning en problemen met zich mee, want niet iedereen binnen zijn gemeenschap accepteert dat hij een relatie is aangegaan met een ‘normaal’ mens.

Voor welke leeftijd zijn de boeken geschikt?
De uitgever heeft het boek als 15+ (youngadult) geclassificeerd, maar ik zou het zelf eerder als 16/17+ inschatten.

Hoe kwam je op het idee voor de reeks?
Het oorspronkelijke idee kwam in 2012 naar aanleiding van de serie One Tree Hill. Toen heeft het verhaal een tijdje stilgelegen en ben ik er een paar jaar verder mee doorgegaan. Het eindresultaat (inclusief de Melioren) dat uiteindelijk naar een uitgeverij is gegaan, is iets heel anders geworden dan ik in eerste instantie in gedachte had. Ik ben geen schrijver die alles van tevoren van hoofdstuk tot hoofdstuk uitdenkt, maar ga met de flow van het verhaal mee. Hierdoor lopen dingen weleens anders dan ik eigenlijk van plan was, maar dat maakt het proces voor mij persoonlijk erg leuk.

cover van Verlangen

Met welke gelijkaardige boeken zijn de jouwe te vergelijken?
Als je mijn beknopte samenvatting hierboven leest, denk je waarschijnlijk als eerste aan Twilight. De enige overeenkomst is dat het een jonge vrouw betreft die op een soort van vampier verliefd wordt. Daar houdt het naar mijn mening op met de vergelijking, al heb ik ook een reactie van iemand gehad die het een Twilight-ripoff vond. Met die persoon zou ik graag het gesprek aangaan.

Het verhaal speelt zich af in de bestaande wereld. Op plekken die je kende of net niet?
Het grootste deel van het verhaal speelt zich in het hedendaagse Nijmegen af, rondom de universiteit waar de hoofdpersoon dezelfde studie volgt als ik. Hierdoor was het voor mij een bekende plek. Maar ze komen ook op bestaande plekken waar ik niet ben geweest. Voor die momenten is het internet de ideale plek om virtueel op onderzoek uit te gaan.

Daarnaast schreef je ook de thriller Verbonden. Hier komen geen fantastische elementen in voor?
In eerste instantie was het inderdaad de bedoeling om de fantasy-aspecten achterwege te laten. Maar het verhaal liep, zoals al eerder gezegd, een beetje anders waardoor het paranormale er toch in terecht is gekomen.

Wat schrijf je het liefst of schrijf je beide genres even graag?
Ik heb niet echt een voorkeur, zolang er maar spanning in voorkomt. Je bent wat vrijer als je als auteur soms de werkelijkheid los kan laten en met behulp van een of meerdere fantastische elementen een bijzondere draai aan een verhaal kunt geven. De Verlangen-trilogie heb ik naar mijn beste weten zo medisch-verantwoord mogelijk gehouden, waardoor studiegenoten hebben beaamd dat het best weleens zou kunnen zijn dat er zich ooit Melioren ontwikkelen op aarde. Als dat zo is, zou ik heel graag het evenbeeld van mijn hoofdpersonage Alex tegenkomen … maar dat zullen wellicht meer lezers willen.

Waarin verschilt het schrijven van een fantasy-trilogie volgens jou van het schrijven van een thriller?
Zelf zou ik zowel de trilogie als mijn vierde boek onder de thrillers zetten. Beide verhalen bevatten een flink portie spanning. Als ik verder kijk naar verhalen die zich in een compleet nieuwe wereld afspelen, denk ik dat het in sommige gevallen makkelijker is om buiten de lijntjes te kleuren van wat in de realiteit mogelijk is. De valkuil voor mij is, dat het wel binnen de werkelijkheid moet passen, omdat mensen die plekken waar de verhalen zich afspelen, kunnen herkennen. Als er iets niet klopt in mijn omschrijvingen, krijg ik dat teruggekaatst door lezers. Aan de andere kant, als je een compleet nieuwe setting verzint waar iets niet goed is uit te leggen, kan het zijn dat je een lezer kwijtraakt omdat het niet meer logisch is wat er gebeurt.

cover van Onrust

Daarnaast richtte je een eigen stichting/uitgeverij op, stichting OpenUitgeverij. Waarom heb je deze uitgeverij opgericht en wat hoop je ermee te bereiken?
Dat klopt. Mijn eerste twee boeken zijn via een reguliere uitgeverij op de markt gekomen. Als startende auteur wist ik niets van dat wereldje en ging ik ervanuit dat een uitgever me door het proces zou begeleiden. Dat miste ik in mijn geval. Ik hoorde alleen als er iets van mij werd verwacht, en verder was er geen communicatie. Er was geen transparantie en geen uitleg over wat er ging gebeuren. Als debutant had ik het me heel anders voorgesteld. Om onder andere die redenen heb ik een stichting (Stichting OpenUitgeverij) opgericht waar auteurs na selectie wel goed worden begeleid en op de hoogte worden gebracht van alles wat er zich afspeelt rond het uitgeven van hun boek. Wij nemen ze aan het handje mee, waardoor ze alles meemaken en het proces is transparant. Een auteur ziet zijn verhaal vaak als zijn kindje. Dat geef je niet zomaar een duwtje om de wijde wereld in te trekken zonder dat je er als ‘ouder’ bij betrokken wil blijven.

Tevens staat kwaliteit bij ons hoog in het vaandel. Zolang er een partij is die niet tevreden is met het eindresultaat, gaan we door tot iedereen er trots op is. Het uitgeven van een boek is niet gratis; er zit van iedereen werk in en vergeet bij papieren versies de drukkosten niet. Er is statutair vastgelegd dat de stichting zelf niets verdient wat ten koste van de opbrengsten van de auteur zou gaan. Dat klinkt tegenstrijdig. We scheiden de geldelijke investering van het creatieve proces, zoals je ook bij crowdfunding zou doen. De stichting brengt de kennis in en waarborgt zowel de kwaliteit als de geldstromen, zonder hier zelf iets aan te verdienen of zelf geldelijk in te investeren. Op de website leggen we uit hoe het proces wordt gefinancierd.

Het ultieme doel is het voor meer mensen mogelijk maken om een hoogwaardige publicatie uit te geven, waarbij ze zelf bij iedere stap betrokken zijn. En ja, de stichting bestaat uit (boeken)nerds die vormgeving, typografie, woordafbreking, metadatering, et cetera super belangrijk vinden.

Ook ontwikkelde je de online tool OpenBieb. Wat is OpenBieb precies? Kan iedereen er gebruik van maken?
OpenBieb is begonnen als een hobbyproject. Als auteur was ik benieuwd of en waar mijn boeken in bibliotheken lagen. Het is nogal veel werk om handmatig de websites van alle bibliotheken (in Nederland en Vlaanderen) langs te gaan om dat te onderzoeken en om erachter te komen waar je boeken wel of niet goed worden geleend. Ik heb een programma geschreven dat nu dagelijks dat werk voor me overneemt en op die manier een database aan gegevens bijhoudt. Zo kan ik bijvoorbeeld zien wanneer er een boek in bestelling komt, voordat die bij de uitgeverij belandt. Daarnaast weet ik op welke locaties mijn boeken veel geleend worden en waar wat minder. Dit kan een goede indicatie zijn voor waar ik nog meer promotie zal moeten doen (of juist waar mijn fans zich bevinden).

Bij het creëren van OpenBieb heb ik veel onderzoek gedaan naar datastandaarden die worden gebruikt om informatie over boeken uit te wisselen. Daar heb ik als ontwikkelaar veel van geleerd en dit kon ik ook toepassen voor Stichting OpenUitgeverij. De koppeling tussen de Titelbank, waar alle ISBN’s in staan, en de data van de Koninklijke Bibliotheek zorgt voor een unieke database die ik graag beschikbaar wil maken voor anderen.

Op dit moment is OpenBieb.nl nog niet online, maar dat is uiteindelijk wel de bedoeling. Er komen auteurspagina’s waarbij je alle titels van een auteur kunt vinden en titelpagina’s waarbij je de bibliotheeklocaties en uitleengegevens kunt bekijken.
Verder wissel ik al titelgegevens uit met Fandata.nl, want ik denk dat door samenwerking meer kan worden bereikt.

Wat zijn je plannen voor de toekomst? Komen er nog meer boeken aan? Meer uitgeefplannen?
Ik hoop in de toekomst zeker boeken te blijven schrijven. Op dit moment groeit er weer een verhaal in mijn hoofd, maar heb ik helaas niet zoveel tijd om er iets mee te doen. Zodra de varkensstal wat meer op een kasteeltje lijkt, ga ik het schrijven zeker weer oppakken. In de tussentijd hoop ik andere auteurs te kunnen helpen via Stichting OpenUitgeverij in het waarmaken van hun droom om een boek op de markt te brengen; en in de nabije toekomst OpenBieb online te zetten.

Tot slot: Waar kunnen lezers meer over jou, je boeken en je uitgeverij te weten komen?
Mijn eigen website is https://cmbaas.com. Hier staan alle nieuwtjes over boeken en events, video’s waarin ik over mijn boeken en schrijfproces vertel, de prologen van de eerste twee delen van de trilogie (en binnenkort ook de laatste twee boeken) en (uiteraard) een overzichtje van de bibliotheken waar mijn boeken liggen (of binnenkort komen). Tevens kunnen mijn boeken via het contactformulier worden besteld of kunnen mensen mij gewoon een berichtje sturen.

De website van de uitgeverij is https://openuitgeverij.nl. Het is nog in ontwikkeling, aangezien we pas een jaar actief zijn. Ook hier zal een bestelpagina komen, naast de auteurspagina’s die we nu al hebben en een tijdlijn van wat we sinds de start allemaal al voor elkaar hebben gekregen.

Bedankt voor het interview!

 

© 2020 – 2024 Fantasize & Isabelle Plomteux

You cannot copy content of this page