web analytics
zaterdag, april 20

Interview: Julian ten Böhmer

Door Isabelle Plomteux

Julian ten Böhmer, © eigen foto

Kan je jezelf even voorstellen? Wie is Julian? Wat doe je in het dagelijkse leven?
Ik ben Julian ten Böhmer. Ik ben 25 jaar oud, half Duits en vegetariër. In het dagelijks leven schrijf ik aan mijn verhalen, sport ik elke tweede dag, help ik in het huishouden en ’s avonds kijk ik graag anime en lees ik graag fantasyboeken.

Hoelang schrijf je al? Korte verhalen? Langer werk?
Sinds mijn vijftiende op de middelbare school in de derde klas. Ik ben toen begonnen aan het lange werk dat uiteindelijk mijn Cirkel van Vier-trilogie is geworden. Tussendoor nog wat extreem korte verhaaltjes geschreven, maar dat was om wat impulsieve inspiratie opzij te zetten voor eventuele toekomstige projecten. Ook tijdens het schrijven van mijn trilogie ben ik begonnen aan een ander lang verhaal, maar dat heb ik tot nu toe opzij moeten zetten, want schrijven aan twee verschillende verhalen ging niet tegelijkertijd in mijn hoofd. Ik kan mezelf maar in één verhaal volledig inleven. Niet zo chaotisch hoeven te dromen of dagdromen is ook fijn.

Heb je bepaalde schrijfopleidingen gevolgd?
Ik ben recentelijk afgestudeerd na een bachelor Nederlandse Taal & Cultuur en een master Letterkunde Literair Bedrijf. Dit zijn welliswaar geen officiële schrijfopleidingen, maar ik ben inmiddels wel Neerlandicus en heb jarenlang foutloos Nederlands moeten aanleveren.

In welk(e) genre(s) en voor welke leeftijd schrijf je?
Ik schrijf binnen het fantasygenre high fantasy voor de leeftijd 12 jaar en ouder. Dat is tenminste wat ik altijd zeg als ik naar mijn trilogie gevraagd wordt. Volwassen genieten ook met volle teugen van het verhaal en soms hoor ik van ouders dat hun kind van 10 het ook leest. Nu schrijf ik aan een losstaand boek voor 16+ en dat valt een beetje tussen een moderne fantasy en sciencefiction in, alhoewel het wel nog zwaar naar de fantasykant leunt.

Kaart in de wereld van De Cirkel van Vier; © eigen illustratie

Je boeken worden uitgegeven bij de Nederlandse uitgeverij Zilverspoor/Zilverbron. Hoe ben je bij hen terechtgekomen?
Voordat ik achttien was, informeerde ik bij uitgeverijen naar hoe en wat. Ik wist nog helemaal niets van het uitgeefproces en alles wat erbij komt kijken. Omdat het voor je achttiende een heel gedoe is met contracten, besloot ik te wachten en ondertussen alvast een lijstje te maken van fantasyuitgevers. Na mijn achttiende stuurde ik het manuscript van De Dinion in. Weer driekwart jaar wachten op een reactie. Enkele afwijzingen wegens ‘uw manuscript past niet binnen ons fonds’ en een enthousiast antwoord van Zilverbron. Zo ben ik bij hen terechtgekomen; voor het eerst ontmoette ik Cocky van Dijk en Barry van Dijk op Heroes Dutch Comic Con in verband met een interview voor loopbaanoriëntatie.

Kan je je boeken even voorstellen? Standalone of serie? Korte inhoud (eventueel tekst van achterflap)
Mijn huidige drie boeken (De Dinion, Voor Eeuwig en Zuiveraar) zijn allemaal onderdeel van De Cirkel van Vier-trilogie.
Rassenoorlogen hebben de landen van het pact verscheurd. Om de vrede te herstellen werden er levenswetten opgesteld in het magische boek de Dinion, ondertekend en verzegeld door vier volken. Wie deze wetten overtreedt, roept onherroepelijk de dood over zich af. De koningen van de vier landen hebben een orde van krijgers opgericht om de Dinion te beschermen en de vrede te handhaven.

De Orde van Othernail krijgt bericht uit het mensenrijk over een vijand van buitenaf. Om deze vijand te trotseren, moeten de dwergen, mensen, elfen en elcen hun krachten bundelen. Maar de wetten van de Dinion staan het pact in de weg. De enige manier om ten strijde te kunnen trekken, is om de levenswetten te herschrijven, maar dat blijkt zo makkelijk nog niet.

Het elitecohort van de jonge elf Finrohn krijgt de missie om de vier koningszwaarden te verzamelen. Hij is zowel krijger als magiër, afkomstig van het adellijk elfenhuis Vealnir. Alleen met alle zwaarden kan de bergplaats van de Dinion worden geopend, wat hem dwingt om langs alle koninkrijken te reizen, terwijl de vijand ondertussen onbelemmerd zijn gang kan gaan.

Zitten er bepaalde thema’s in je werk? Welke en waarom vind je ze belangrijk?
Vriendschap, onsterfelijkheid, tijd, eenheid en dualiteit. Mijn vrienden zijn altijd al belangrijk voor me geweest en dat zien de lezers hopelijk ook terug in mijn boeken. Onsterfelijkheid is een thema dat de sterfelijke mens aanspreekt, want wij hebben maar een beperkte hoeveelheid tijd in ons leven. Zo kom je met fantasy algauw bij de grote levensvragen: waarom zijn wij hier, wat is ons levensdoel? Onze wereld is gefragmenteerd in dualiteit, maar geloof gaat vaak over eenheid. Hoe bereik je die eenheid in een wereld vol tegenstellingen? Dit soort thema’s vind ik interessant, niet alleen vanwege de tragiek van het onbereikbare, maar tevens wegens de menselijke hoop op een goed einde.

Cover van De Dinion

Waar zijn je boeken te vinden? In welke vorm zijn ze verkrijgbaar?
Mijn boeken zijn te vinden in ongeveer alle webshops. Natuurlijk ook bij die van Zilverspoor.
Ze zijn verkrijgbaar als paperback of e-book.

Waar sluit je werk bij aan?
Ik weet niet echt wat ik hierop moet antwoorden. De traditie van high fantasy?
Van mezelf weet ik niet zo goed waar mijn verhalen op lijken. En daar komt dan ook nog de schrijfstijl bij kijken, want een verhaal kan heel anders zijn door een bepaalde stijl. Dat kunnen lezers beter beoordelen dan ik. Als ik toch iets zou moeten aanwijzen, dan wijs ik graag andere high fantasy’s aan waarin meerdere volkeren samenwerken. Wellicht zijn In de ban van de Ring van Tolkien en Eragon van Paolini dan voor de hand liggende keuzes.

Heb je favoriete auteurs?
Tonke Dragt, J.R.R. Tolkien, Christopher Paolini, Eoin Colfer en Katharine Kerr zijn mijn top 5.

Waarom schrijf je eigenlijk? Wat vind je er leuk aan en wat niet?
Ik schrijf omdat ik het bijzonder fijn vind om productief en creatief bezig te zijn. Het is bijna meditatief en de tijd vliegt voorbij. Je zult mij bijna nooit niets zien doen. Schrijven is voor mij eigenlijk ook het verkennen van fantastische, magische werelden. Dat is leuk natuurlijk, dat gevoel van avontuur en verwondering. Tegelijkertijd kun je jouw lezers iets meegeven; ervaringen en inzichten die je kijk op de echte wereld kunnen veranderen. Dat is een van de redenen waarom ik zelf zoveel van lezen hou.

Waar werk je momenteel aan?
Aan een stand-alone moderne fantasy. Het gaat over onze overbevolkte planeet in de toekomst en een fantasywereld in een database van een MMO game. De werktitel is Bazaar bij Bifröst.

Waar ben je als auteur te vinden? Website? Sociale media? Evenementen?
Ik ben als auteur te vinden op mijn Facebookpagina en op mijn Instagram. Met mijn uitgever sta ik weleens op evenementen, zoals Elfia Haarzuilens, Elfia Arcen, Heroes Dutch Comic Con, Heroes Made in Asia en Castlefest. Ik ben van plan om nog meer festivals uit te proberen.

Je behaalde recent een master Letterkunde aan het Radboud met een scriptie over de ontwikkeling van het fantasygenre in Nederland (nog gefeliciteerd trouwens). Waarom koos je voor dit onderwerp? Werd het makkelijk geaccepteerd door de universiteit? Vond je veel informatie over het onderwerp?
Ik koos voor dat onderwerp, omdat ik meer academische aandacht voor het fantasygenre wilde opwekken en stimuleren. Het was even moeilijk om een begeleider voor mijn scriptie te vinden, aangezien het niemands gebied van expertise was, maar voor de rest werd het idee met open armen ontvangen door de universiteit. Ik vond minder dan ik had verwacht binnen de Nederlandse traditie en dat leverde mij ook een van mijn conclusies op. Het genre is relatief jong in ons land vergeleken met Engeland. Er valt nog veel aan het imago, literariteitsgehalte en aan het bewustzijn voor onze eigen traditie te timmeren.

Toekomstplannen?
Werkzoekend als tekstredacteur en mijn eerste stand-alone schrijven en uitgeven!

Bedankt voor het interview!

 

 

© 2020 – 2024 Fantasize & Isabelle Plomteux

You cannot copy content of this page