Door Isabelle Plomteux en Sigrid Lensink-Damen
Al voor de zesde keer organiseerde Rosalynd Randolph de Waterloperwedstrijd met uitdagende en inspirerende thema’s. Komend jaar zal ook Fantasize een thema aandragen, namelijk: hoe ziet ons leven er zonder tijd uit. Ja, we dagen jullie graag uit.
Op de vierde plek is geëindigd: Sophia Drenth met het verhaal Goudvonkend engelenhaar. We kennen Sophia al langer, want Isabelle hield in 2022 een uitgebreid interview met haar, dat je hier en hier kunt lezen. Inmiddels is er heel wat gebeurd in Sophia’s schrijversleven…

Dag Sophia! Gefeliciteerd met je vierde plaats! Zoals ik in de inleiding al zei, kennen wij elkaar al langer, maar voor de mensen bij wie dat niet zo is: kun je jezelf even voorstellen?
In 2015 financierde ik de publicatie van het eerste deel van mijn vampierreeks Bloedwetten met hulp van een succesvolle crowdfundingcampagne. Sindsdien heb ik tien titels op mijn naam staan. De meeste daarvan zijn uitgegeven in eigen beheer.
Mijn boeken spelen zich meestal af tegen een historische achtergrond, met – wanneer het verhaal erom vraagt – een (flinke) vleug horror en/of spice, maar een hartverscheurende liefdesgeschiedenis schrijven is mij bijvoorbeeld ook niet vreemd. Sterke, geloofwaardige personages zijn wat mij betreft het belangrijkste ingrediënt. Door deze mix worden mijn boeken zowel door vrouwen als mannen verslonden.
In de afgelopen jaren heb ik voor Luitingh-Sijthoff, Dutch Venture Publishing en Quasis Uitgevers korte verhalen geschreven. Voor Hamley Books schreef ik twee jeugdboeken (doelgroep 9+), De nepvampier en De pestmachine.
Mijn werk heeft diverse prijzen in de wacht gesleept, waaronder twee Bastaard Fantasy Awards, twee Indie Awards (publieks- en juryprijs), de Millennium Prijs (tegenwoordig Harland Prijs) en Edge.Zero, dé prijs voor het beste genreverhaal van Nederland. Recent behaalde de Bloedwetten-prequel 1000 nachten de tweede plaats bij de Romantasy schrijfwedstrijd van Harper Collins Holland.
Wat deed je besluiten aan de voorbije editie van Waterloper mee te doen?
Dit is ongetwijfeld een heel droog antwoord: ik had verhalen nodig voor mijn aankomende verhalenbundel. Wedstrijden zijn een goede motivatie om in de pen te klimmen en een deadline is een broodnodige stok achter de deur.
In 2023 deed je ook mee, in de jaren daarvoor kwam ik jouw naam niet tegen in de uitslagen. Ook niet bij andere schrijfwedstrijden in het fantastische genre, als ik het goed heb. Klopt dat? Heb je een poosje stil gelegen op wedstrijdgebied?
Dat klopt. Ik had het te druk met Bloedwetten. Toen ik met de eerste delen van Bloedwetten bezig was, heb ik een paar keer op verzoek van uitgevers een kort verhaal geschreven voor publicatie in een bundel. Een goed kort verhaal schrijven neemt minimaal een paar maanden in beslag. Voordat ik weer op stoom was met Bloedwetten, gingen er ook nog eens een aanzienlijke tijd overheen voordat ik weer volledig in het verhaal zat.
Zo’n tussendoortje slaat dus een enorm gat in de workflow van een boekenserie. Gelukkig kreeg ik daarna geen verzoeken meer van uitgevers, waardoor ik verder kon met Bloedwetten. O ja, tussendoor heb ik ook nog twee jeugdboeken geschreven, maar dat terzijde.
Je bent natuurlijk ondertussen een oude rot in het vak als ik dat zo oneerbiedig mag zeggen (wacht, ik weet het goed gemaakt: une grande dame in het Nederlandstalige ‘fantastische’ genre – zo, dat is beter), want in 1999 werd je eerste én derde in de verhalenschrijfwedstrijd die nu de Harland Prijs heet en toen de King Kong Awards, geloof ik? Of was het de Milleniumprijs? Enfin, je hebt dus wel iets met schrijfwedstrijden? Zo’n beetje af en aan?
Dat klopt. In 1999 heette de Harland Prijs de Millennium Prijs.
Ik hou van competities en het beste uit mezelf halen, dat is een ding dat zeker is.
Jaren geleden ben ik in het korteverhalencircuit beland dankzij een redacteur van Meulenhoff, waar mijn eerste boekenreeks na diverse keren heen en weer schrijven uiteindelijk werd afgewezen. Ik ontving de uiteindelijke afwijzing op mijn verjaardag. Dat was natuurlijk een ontzettende domper, maar het advies dat hij mij meegaf om me op kort werk te gaan richten en zo ervaring op te doen, deel te nemen aan wedstrijden en gepubliceerd te worden in genretijdschriften, is advies waar ik tot op de dag van vandaag dankbaar voor ben. Het heeft mij een stuk veelzijdiger gemaakt als schrijver en ik pluk daar nog steeds de vruchten van.
Los van jouw deelnames aan schrijfwedstrijden heb je sinds 2014 als indie-auteur ook flink wat boeken uitgebracht, daar komen we zo meteen nog op terug. Maar wat schrijf je eigenlijk het liefst? Langer werk, zoals een novelle of een roman, of een kort verhaal? Waarom?
Op dit moment richt ik mij op kort werk als remedie om mezelf uit een writer’s block te vechten die inmiddels meer dan twee jaar duurt. Een roman schrijven is me op dit moment te veel van het goede. Dat vraagt om volledige toewijding van een jaar of zelfs langer. Ik heb tien jaar aan Bloedwetten gewerkt. Vanwege een chronische aandoening lijd ik aan chronisch energiegebrek, waardoor schrijven ontzettend veel vergt. Ik ben een beetje erg moe. Hahaha!
Ik heb de afgelopen twee jaar diverse keren op het punt gestaan om de handdoek (opnieuw) in de ring te gooien. Gelukkig kwam ik op het idee voor een heel bijzondere publicatie.
Dat is natuurlijk geen antwoord op je vraag.
Ik ben blij dat ik zowel lang als kort kan schrijven. Welke optie ik pak hangt van het project af. Het heeft niet met voorkeur te maken. Sommige ideeën lenen zich voor kort werk, andere voor een novelle of een roman.

Nog even terug naar het verhaal met de prachtige titel Goudvonkend engelenhaar waarmee je de vierde plaats veroverde én de Neptunusprijs won voor origineelste titel . Zonder te veel te verklappen: waar gaat het over?
Rembrandt is een van de weinige schilders die het vervaardigen van zuiver pigment beheerst. Hij werkt aan de Nachtwacht. De schutters van Wijk II hebben hem de opdracht gegeven om stilte in het doek te schilderen, dat betekent dat geen van hen zal kunnen reppen over een bepaalde gebeurtenis.
Maar dan staat de opzichter van de Doelen voor de deur, die beweert dat het geheim dat de schutters willen bewaren het daglicht niet kan verdragen.
Het verhaal wordt verteld door het kindermeisje van Titus en draait om de twee mysterieuze meisjes op de Nachtwacht.
Bij welk thema van de Waterloperwedstrijd editie 2024 sluit het aan? Op welke manier?
De duistere kant van Rembrandts Nachtwacht. Het is een duister verhaal dat om de Nachtwacht draait.
Waarom koos je voor dit thema?
In het verleden heb ik diverse verhalen geschreven, waarin het om schilders en schilderkunst draaide. Ik was een tijdje gefascineerd door de Renaissance en dat las je terug in mijn werk. Daarom was het logisch dat ik me op dit thema zou storten.
Toch bleek dit minder eenvoudig dan gedacht. Het lukte me niet om de juiste invalshoek te vinden.
Daarom stortte ik mij op een ander thema van Waterloper: steampunk.
Ik liep al een tijdje een verhaalidee rond waarvan ik vrij eenvoudig steampunk kon maken. Dus toen heb ik me op dat verhaal gestort, maar na een tijd schrijven werd duidelijk dat dit verhaal te groot was. Het zou met geen mogelijkheid binnen het maximaal toegestane woordaantal van 10.000 woorden hebben gepast. Ergens rond de 8000 woorden heb ik het weggelegd.
Toen heb ik nog een paar van de thema’s geprobeerd. Ja, zelfs de Pizzaplaneet Oregano kwam aan bod, maar ook dat thema creëerde niet de vonk die ik nodig had.
Ten einde raad pakte ik de aantekeningen erbij die ik voor het Rembrandtthema had gemaakt en – floep – alles viel op zijn plaats. Gelukkig net op tijd om de deadline te halen.
Wel zonde dat ik nu niets heb gedaan met die gesmolten-kaaspistolen op de Pizzaplaneet.
Sluit het verhaal ook aan bij jouw Bloedwetten?
Niet echt, behalve dat het historische dark fantasy is. Dit verhaal is in alle opzichten nóg historisch correcter dan Bloedwetten. Het moest in mijn ogen ook wel zo historisch correct mogelijk worden met een iconisch schilderij als de Nachtwacht als onderwerp. Nooit eerder heb ik zoveel research gedaan. Ik kwam erachter dat ik het leuker vond dan ik had gedacht om met feitjes te puzzelen.
Bijna alles in dit verhaal is historisch correct, behalve de onthulling van de Nachtwacht zelf. Die vond niet plaats op de Dam de schutters van Wijk II eindigden natuurlijk niet op het galgenveld.
Voor lezers die niet bekend zijn met jouw werk: wat zijn Bloedwetten? Waarover gaan ze?
Bloedwetten is historische dark fantasy met vampiers. Ook geschikt voor mensen die niet van vampiers houden, hebben diverse bronnen mij inmiddels toevertrouwd.
In een wereld waar vampiers onder de mensen leven (die van mij zijn anders dan anders, maar voor het gemak noem ik ze hier vampiers, voordat dit een ellenlange verhandeling over de Ath’vacii wordt) is raadsheer Roan Storm bezig met een zelfmoordmissie, zodat zijn Bloedwet van kracht zal worden. Maar ja, die vampiers vermoorden hem natuurlijk niet. Ze maken een vampier van hem. Een simpele zet, waarmee ze zowel hem als zijn wet buiten spel (denken te) zetten.
Verwacht gothic horror pur sang, met sterke personages om van te houden en te haten, liefdesperikelen, politieke intrige, her en der wat horror-elementen en een vleug spice die wat toevoegt aan het plot. Kortom: een rijke boekenserie met voor elk wat wils.
Is de reeks afgerond, of broeit er nog een vervolg?
De reeks is afgerond. Misschien komen er nog wat prequels, maar daar heb ik op het moment geen zicht op.
Hoe zou je het fantastische genre (of genres) omschrijven die bij Bloedwetten passen?
Bloedwetten is historische dark fantasy. Het zijn klassieke gothic novels, zowel qua uitvoering als de tijd waarin ze spelen (19e eeuw). In de prequel 1000 nachten ligt het gewicht meer op een dark romance, ook al zit er in de reeks ook een mooie liefdesrelatie.
Momenteel werk je aan een verhalenbundel: Mistflarden & moordjuweeltjes. Kun je daar wat meer over vertellen? Wat voor soort verhalen zullen erin staan?
Het merendeel van de verhalen is geschreven voor wedstrijden of in opdracht van uitgevers. Ook komen er verhalen in die nog niet zijn gepubliceerd. De thema’s lopen uiteen, van een sprookje tot magisch-realisme. Van een detective noir tot een YA. Er zullen wat verrassingen in zitten, zoals New Adult-romantiek.
Hoe ontstond het idee voor deze bundel?
Op een grote beurs zoals Dutch Comic Con is mijn favoriete plek met stip Artist’s Alley. Daar zijn alle zelfstandige creatieve makers te vinden. Ik denk dat het ondertussen anderhalf jaar geleden is dat ik daar rondliep, toen het vonkje voor dit project bij mij ontwaakte. Wat zou er mogelijk zijn als we onze creatieve energie zouden bundelen? Het leven gooide de afgelopen jaren diverse keren roet in het eten, maar het idee bleef smeulen.
Alle verhalen zullen ook geïllustreerd zijn? Hoe makkelijk of moeilijk was het om illustratoren te vinden die mee wilden werken? En hoe besliste je wie welk verhaal zou illustreren?
Zoals ik hierboven schrijf, heb ik de meeste illustratoren op Dutch Comic Con benaderd. Daarnaast heb ik de afgelopen anderhalf jaar mijn ogen opengehouden op beurzen. Eén illustrator heb ik op Historisch Zoetermeer leren kennen. Weer een andere is afkomstig uit mijn eigen netwerk en valt in voor een illustrator die het niet eens was met het contract. Ik heb ook nog iemand gevonden via een oproep op mijn socials. Dat blijkt de vriendin te zijn van een van de grootste Bloedwetten-fans die er rondloopt.
Ik heb de illustratoren zelf laten kiezen welk verhaal ze het liefst willen illustreren. Ik heb een samenvatting van alle verhalen gemaakt met sleutelwoorden, synopsis en genre. De illustratoren mochten hun voorkeur doorgeven door middel van een top 3. Ik wilde dat zij een verhaal zouden illustreren dat de inspiratie liet vloeien. Sommigen heb ik wel een bepaald verhaal voorgesteld, omdat het erg goed bij hun tekenstijl past. Meestal had ik dat helemaal bij het juiste eind.
Via het platform Voordekunst heb je de bundel gefinancierd. Hoe verliep dat? Waarom koos je voor deze vorm van financiering?
Heel simpel: dit was de enige manier waarop ik dit plan kon uitvoeren, want ik wilde alle illustratoren betalen voor hun creatieve inspanningen. Daarnaast moest het boek een kleurendruk worden, omdat ik de illustratoren niet in hun creativiteit wilde belemmeren. Beide kostbare zaken, waar ik als selfpubber geen budget voor heb.

Wanneer mogen we de bundel verwachten?
De boekpresentatie staat gepland op 17 mei 2025.
Heb je nog andere schrijfplannen?
Op het moment ben ik bezig om de laatste verhalen voor de bundel af te ronden. Daarnaast moet ik zorgen dat het project goed verloopt en alle illustratoren begeleiden. Daar heb ik voorlopig mijn handen meer dan vol aan.
Daarnaast ben je een tijdje een schrijver met twee gezichten geweest, zoals je dat zelf zo mooi verwoordt op je website: “iemand die zowel voor kinderen als voor volwassenen schrijft”. Is dat nog steeds zo? Heb je plannen voor nog meer kinderboeken?
Wat mij betreft zouden er nog veel meer jeugdboeken zijn gekomen. Dat was ook de bedoeling, maar de uitgever heeft tot mijn grote verdriet de stekker uit de serie getrokken. Dat is ook de reden geweest voor mijn writer’s block, want ik had me erop ingesteld dat ik twee jeugdboeken per jaar zou gaan schrijven en dan gaat dat opeens niet door. Ik weet op dit moment niet hoe het verder gaat met mijn jeugdboekenreeks. Ik zou ze zelf kunnen uitgeven, maar jeugdboeken uitgeven is waarschijnlijk een te kostbare zaak voor mij als selfpubber.
Om af te ronden keren we nog even terug naar Waterloper. Doe je volgend jaar weer mee?
Dat weet ik nog niet.
Welk advies zou je beginnende schrijfwedstrijddeelnemers willen meegeven? En dan misschien in het bijzonder deelnemers aan Waterloper, want dat is natuurlijk een themaschrijfwedstrijd.
Goed de reglementen lezen. Dat geldt voor elke wedstrijd. Ze zijn niet overal even lief als bij Waterloper, waar ze ontzettend hun best doen om zo min mogelijk verhalen te diskwalificeren. Maar eigenlijk hoort een document op de gevraagde manier kunnen aanleveren gewoon bij de algemene vaardigheden die je als schrijver moet beheersen. Tip nummer twee is om niet te snel tevreden te zijn. Dat geldt ook voor schrijven in het algemeen. Alles is al geschreven en gedaan. Schrijven is een ambacht dat (over het algemeen) vele jaren duurt voordat je het goed onder de knie hebt. Tegen kritiek kunnen en bereid zijn om je werk te herzien hoort erbij.
Wat vind jij van verhalen schrijven binnen een opgelegd thema? Is dat makkelijker? Moeilijker? Op welk(e) vlak(ken)?
De uitdaging zeer zeker is groter. Ook zijn de thema’s van Waterloper niet mals. Soms gaat er iets borrelen. Soms niet.
Tot slot: waar ben je online te vinden en waar zijn jouw boeken te krijgen?
Je kunt mijn boeken kopen in mijn webshop. Ik signeer ze met liefde voor je en doe er wat extraatjes bij. Je kunt ze ook op Bol kopen. Dan pak ik ze evengoed voor je in, maar moet ik alle leukigheidjes achterwege laten vanwege het retourbeleid.
Ook ben ik op diverse beurzen te vinden zoals Heroes Dutch Comic Con, Castlefest en Fantastic Reads.
Bedankt voor het interview!
© 2020 – 2025 Fantasize, Isabelle Plomteux & Sigrid Lensink-Damen