maandag, mei 20

VHS – bespreking: Vampire Hunter D: Bloodlust (2000)

Het is niet dat ik iets heb tegen animatie, het is gewoon een genre waar ik weinig naar kijk. Hoofdredacteur Karen weet dit en stopt mij om die reden af en toe een animatiefilm toe. Eerder al besprak ik voor Fantasize het gothische Gotham by Gaslight. Ditmaal is het de beurt aan Vampire Hunter D: Bloodlust , naar het boek van Hideyuku Kikuchi. De film uit het jaar 2000 speelt zich af in de verre toekomst, waar vampiers door enthousiaste jagers worden uitgeroeid. Eén zo’n jager is de legendarische D (Andrew Philpot – Castle in the Sky). Zijn moeder was mens, zijn vader vampier en dus is hij een halfbloed. Hij draagt een grote hoed zodat zijn gezicht half verborgen blijft en verbergt in zijn handpalm een mond die gevaar kan detecteren. D’s hulp wordt ingeroepen als Charlotte (Wendee Lee – Akira), de dochter van Elbourne (John Demita – Princess Mononoke), is ontvoerd door de vampier Meier Link (John Rafter Lee – Aeon Flux the animated series). D moet haar uit Meier Links klauwen bevrijden. Als dat niet lukt en zij in een vampier verandert, moet D haar doden. Hij moet wel haast maken, want Elbourne heeft nog een andere groep ingehuurd om zijn dochter terug te halen. D vindt het prima. Hij is toch de beste, dat komt wel goed.

De missie om Charlotte te bevrijden is allesbehalve gemakkelijk. Elke keer als D in haar buurt komt, blijft zij het liefst in de buurt van Meier Link en slaat zij alle redpogingen af. Dit gedrag past natuurlijk niet bij iemand die is ontvoerd. Het moment waarop de concurrerende groep het duo eindelijk heeft ingehaald, neemt Charlotte Meier Link zelfs in bescherming. Dan komt de verbijsterende waarheid boven water: de twee zijn verliefd op elkaar. Na een schermutseling met de jagers vluchten zij naar kasteel Chaythe, waar vampier Carmilla (Julia Fletcher – Aeon Flux the animated series) hen opwacht. Hier kunnen zij zich klaar maken voor hun reis naar een andere wereld, waar vampiers en mensen vredig met elkaar samenleven.

D komt op zijn missie verschillende keren de koppige Leila (Pamela Adlon – Star vs. The Forces of Evil) tegen, die deel uitmaakt van de concurrerende groep. De één worstelt met zijn identiteit en geeft niet om anderen. De ander heeft een traumatisch verleden (Leila’s vader was een vampier en doodde haar moeder), staart zich blind op de vampierjacht en verlangt stiekem naar liefde. Twee koppige persoonlijkheden met wederzijds respect. Richting het eind slaan zij zelfs in de handen ineen, ware het niet dat Leila twijfels krijgt. Moeten zij Meier Link wel doden?

Tussen twee totaal verschillende werelden gevangen zitten is een terugkerend thema in Vampire Hunter D: Bloodlust. D is half mens, half vampier, Charlotte is verliefd op Meier Link. D is een in zichzelf gekeerde, grommende eenling die het liefst gewoon zijn werk doet. Punt. Dit alles geeft de film zijn dramatische motor en de personages hun diepte.

Regisseur Yoshiaki Kawajiri (Ninja Scrolls: The Series) creëert een prachtige, duistere wereld vol monsters, waarin horror, humor en drama hand in hand gaan. Wat te denken van de scène waarin D in een woestijn belandt en zich moet verdedigen tegen reusachtige zandmonsters? Die wezens hebben weinig met de plot te maken, het geeft deze wereld wel zijn unieke smaak. Om nog maar te zwijgen over D’s “extra hand”, die hem op zowel gezette als ongezette tijden bijstaat met advies of grappig bedoelde opmerkingen maakt.

Met zijn korte speelduur is Vampire Hunter D: Bloodlust een lekker strak vertelde horroranimatie met mooi uitgediepte personages. Het is niet voor kinderen, wel voor volwassenen en fans van het betere horrorwerk.

Fantasie Service: Koop de film op Bol.com

© 2020-2024 Fantasize & Zadok Samson