web analytics
dinsdag, februari 27

Interview met Rik Raven

Door Isabelle Plomteux

Rik Raven, © eigen foto

Kan je jezelf even voorstellen? Wie is Rik Raven?
Rik Raven is mijn schrijversnaam, het pseudoniem dat als zodanig onder de titels van mijn boeken, korte verhalen en gedichten staat.
De naam die op mijn ID-pas staat is van Woerkum. Mijn voornaam heb ik veranderd in Rik nadat ik op 17-jarige leeftijd een brommerongeval heb meegemaakt. Na twee maanden coma hebben mijn hersenen zich helemaal opnieuw uitgevonden met mij erbij, dus heb ik mijn oude ik vaarwel gezegd en ben ik mijn nieuwe ik Rik gaan noemen. Soms een dingetje omdat ik een vrouw ben, maar het zij zo.

Hoelang schrijf je al? Korte verhalen? Langer werk?
De meeste schrijvers schrijven al vanaf jonge leeftijd en ook ik bedacht al jong verhalen om mijn opstellen mee op te leuken, maar na het letsel aan mijn hersenen heeft de muze me bijna twintig jaar in de steek gelaten. Gelukkig kon ze me niet missen, ze is terug.
Inmiddels schrijf ik korte verhalen ((dark) fantasy, magisch realisme, thrillers), boeken (occulte, magisch realistische en dark fantasythrillers) en gedichten (bloemlezingen met andere dichters en een bundel met eigen gedichten).

Heb je bepaalde schrijfopleidingen gevolgd?
Misschien een workshop hier en daar, want standaard opleidingen – online of klassikaal – zijn voor mij bijna onmogelijk te volgen omdat mijn hersenen geheel anders werken dan voorheen. Zodra ik dat in de gaten had, ben ik het anders gaan aanpakken. Ik heb veel geleerd door veel te schrijven en mijn eigen woorden en zinnen steeds te herschrijven, maar ook door veel werk van anderen te becommentariëren en mijn werk door anderen – schrijvers en lezers – te laten inzien, waar ik veel van leerde. Later heb ik als jurylid wedstrijdverhalen becommentarieerd en zelf ook veel wedstrijdverhalen ingestuurd vanwege de jurycommentaren. Dat doe ik nog steeds.
Maar ik heb het geluk gehad toen ik pas weer begon met schrijven dat ik toen kon deelnemen aan enkele schrijversweekenden, waar de deelnemende schrijvers alles wat hen wordt geleerd, ’s avonds onder het genot van een goed glas nog eens konden doornemen. Voor mij werkt die herhaling goed.

In welk(e) genre(s) en voor welke leeftijd schrijf je?
De genres dark fantasy, contemporary fantasy, magisch realisme en occulte thriller. Voor volwassenen, maar ook voor niet te preutse jongvolwassenen, die tegen een spatje bloed kunnen.

Je boeken worden uitgegeven bij Nimisa Publishing House. Hoe ben je bij hen terecht gekomen? En wat is Nimisa juist? Hoe werken jullie?
We waren met vijf schrijvers, toen we in 2015 een coöperatie hebben opgericht. Iedere auteur schrijft en publiceert zijn eigen boeken. Om dit mogelijk te maken, worden we omringd door professionele redacteurs, eindredacteur, vormgevers en ontwerpers. Dus Nimisa Publishing House is een zelfstandige uitgeverij die wordt bestuurd door de auteurs zelf. Inmiddels zijn we met zeven. We bieden een thuis aan fantasy-, thriller-, sciencefiction- en horrorschrijvers van Nederlandse en Vlaamse bodem. En af en toe glipt er een andersoortig project tussendoor. Dankzij onze speciale opzet kan Nimisa uniek werk uitgeven. En kun je ons tegenkomen op fantasy-, thriller- of cosplayfestivals. Als je als auteur meer wilt weten, kun je mailen naar info@nimisa.nl of contact zoeken op Facebook of Instagram.

Kan je je boeken even voorstellen? Standalone of serie? Korte inhoud?
De overlevers
Jeffrey stak het versleten, zwarte schrift omhoog. ‘Dus dit hadden wij nooit onder ogen mogen krijgen.’ Hij zorgde dat Tom de handgeschreven titel op een vergeelde ovale sticker ook kon lezen.
“De nieuwe generatie”

Wat doe je als je tweelingzus, die niet spreekt, ineens verdwijnt? Tara raakt niet in paniek, maar is bereid om alles in het werk te stellen, zelfs haar verborgen talent, om Devi te vinden. Ook haar moeder, Jacky, zet alles op alles. Zelfs haar vader, Jacques, die officier van justitie is, wendt zijn invloed aan.
Maar is dat wel zo?
Tara ontmoet Tom, een particulier detective, en later Jeffrey, een rechercheur bij de politie in ’s-Hertogenbosch. Met beiden is er een bijzondere klik. Waarschijnlijk door hun zeldzame talenten, die ook zij verborgen moeten houden. Zonder te weten dat zij vieren al waren voorbestemd om samen te komen, bundelen ze hun krachten om Devi te vinden.
Eerste deel van een serie

Zucht
“Zucht. Een vloek, in de 17e eeuw uitgesproken, die zijn doel voorbij schoot.”

Jack de Pater was nog bezig zijn zonnebril in zijn binnenzak te stoppen toen hij binnenliep. ‘Hé, wacht verdomme, waar gaat zij met die kleine naar toe?’
Richard ging voor hem staan. ‘Ik herinner me niet dat ik jou hier heb uitgenodigd.’
De Pater zuchtte geërgerd terwijl hij door het raam boven het aanrecht keek naar de Jeep en zijn motor op de oprijlaan. ‘Je dacht toch niet dat je me kunt tegenhouden? Ik moet Nell spreken.’
‘Jij vertrekt weer.’
‘Dat zal best, maar nog niet meteen, want ik weet wat er met Nell aan de hand is.’

In het leven van Richard van de Wal ziet alles er goed uit. Zijn vrouw Jan, eerder lijdend aan een psychose, komt eindelijk weer naar huis. Maar voordat ze thuiskomt, gebeuren er rare dingen.
Zo ziet hij zijn dochters bruine ogen van kleur veranderen. Wat te denken als ze hem met blauwe ogen aankijkt en hem vraagt of je leven kunt opzuigen?
Jan krijgt een dagdroom, die iets moet betekenen en niets anders dan een visioen kan zijn.
Richard vraagt zich af waar het verband zit.
Als een merkwaardige kerel, luisterend naar de naam Jack de Pater, claimt hen te kunnen helpen, beginnen de problemen pas echt. Een eeuwenoude vloek heeft Jack en het kleine meisje in zijn greep. Het is aan Richard om het tij te keren.
Een opdracht die niet alleen van zijn Japanse moeder komt…
Standalone

Bron
Een verhaal over een schrijver die zichzelf tegenkomt in zijn verhaal terwijl hij schrijft.

“Gaël voelde zijn maag samentrekken. Hij was compleet machteloos. Hij zwaaide maar wat met zijn revolver, bij gebrek aan een doelwit. Niet veel later kon hij zien hoe Kanters hals als vanzelf openscheurde waarna de Fret levenloos bleef liggen. Zijn levenswater druppelde als ingedikte kruidenlikeur langs de gerafelde huid van zijn nek. Er bleef echter een haperende ademhaling zichtbaar door de belletjes bloed in zijn mondhoeken.”
“Rolf zakte dodelijk vermoeid achterover in zijn stoel. De cursor knipperde afwachtend tot het volgende woord getypt zou worden. Zijn ogen vielen dicht en er was niets wat hij ertegen doen kon.
Luuk zag het gebeuren. ‘Rolf!’”

Rolf Dorint leek het te hebben gemaakt. Hij is getrouwd met de vrouw van zijn leven én hij heeft de baan van zijn leven: schrijver. Een leven, zo op rolletjes, kan alleen maar ellende brengen…
Want wat doe je als de inspiratie opraakt?
Maar was daar niet een vonk van een nieuw idee? Een mystiek verhaal, zo mooi dat het zichzelf lijkt te schrijven?
Terwijl het leven om hem heen ineenstort, bouwt de auteur, samen met buurjongen Luuk, aan een nieuw verhaal dat steeds diepere sporen in het echte leven nalaat.
Maar wat een zegen leek, blijkt een vloek.
Onafhankelijk te lezen eerste deel van de Brontrilogie

Boeken van Rik Raven, © eigen foto

Recht
Hoewel de geur van kruit al een concrete aanwijzing was, schrok Lennard zich het apezuur toen hij een zware, monotone stem hoorde zeggen: ‘Kom mee. Ik heb jullie de moeilijke weg naar beneden laten gaan, de terugweg wordt wat comfortabeler, dat beloof ik.’
Alf Markobar kwam uit de muur stappen, zijn hoofd met de grote hoed naar voren gekanteld. Zijn handen lagen uiteraard op de kolven van zijn revolvers. De jas waaierde breed uit achter hem en hij bracht een buitenlucht mee die geurde naar droog gras.
‘Die lange val? Was dat niet nodig geweest?’ vroeg Lennard. ‘Man, ik was gewond, ik moest terug.’
‘Naar mijn inschatting was dit een excuus dat je gebruikte om naar beneden te kunnen, nu besef ik mijn vergissing. Mijn verontschuldigingen.’ Alf Markobar kon in deze kamer rechtop staan, maar niet voordat hij zijn hoed had afgenomen. Zijn haren zaten plat gedrukt, alsof ze met lijm op zijn hoofd waren geplakt.

Het leven van Ilse Kastein en Lennard Henley werd al op jonge leeftijd door een en dezelfde persoon verwoest. De verdrongen herinneringen bepalen nog steeds hun dagelijks leven.
Wie is de mysterieuze Endrezar die hen beiden wraak – of op zijn minst afsluiting – belooft? En tegen welke prijs?
In de wereld die Rolf Dorint schreef, zoeken Ilse en Lennard naar Geluk en de Bloem die zij bij zich draagt. Maar Rolf heeft zijn wereld verlaten, zijn inspiratie is opnieuw opgedroogd. Zijn wereld denkt daar anders over en trekt hem terug in zijn eigen creatie. Rolf is terug …
Onafhankelijk te lezen tweede deel van de Brontrilogie

Salmiak
De dichtbundel Salmiak telt 28 gedichten met welluidende titels als De Lauwheid van nu, De verloren letters en Niemand is volmaakt.
Dat laatste gedicht is geïnspireerd door haar ongeluk en de lange herstelperiode. Raven kreeg bij het schrijven van haar bundel advies en ondersteuning van de Eindhovense dichters Ruud van Neerven en Hans F. Marijnissen.
Peter Kaper, dichter, poëziepromoter: “Met slimme rijm en prachtige teksten laat Rik Raven de lezerin een woordendelirium van grote klasse verdwijnen.

Veel van je verhalen spelen zich in de bestaande wereld af, waar je dan een magisch/ onmogelijk element aan toevoegt. (magisch realisme) Wat bevalt je aan dit genre? Heeft het naar jouw mening ook nadelen?
Zowat elk verhaal van mij, kort of de verhaallijn in een boek, speelt zich af in een herkenbare wereld, vaak in bestaande plaatsen of gebieden in Nederland, zelfs in Schotland.
Door het introduceren van bepaalde gebeurtenissen of eigenschappen van enkele (hoofd)personages voeg ik een element toe aan de gewone realiteit, dat als magisch realistisch of bovennatuurlijk kan worden bestempeld. Zelf houd ik er van als een verhaal me verrast, verwondert en vermaakt, maar ook verontrust. Dit alles heeft te maken met het aanspreken van je verbeelding vanuit herkenbaarheid, maar ook met het controleren van je angsten.
Nadelen zijn er in dit genre niet meer dan in elk ander genre, want schrijven is een vak.
Echter, als lezers echter emotionele problemen hebben ondervonden na het lezen van mijn verhalen en er dringende behoefte aan is, kunnen lezers altijd contact met me opnemen.

Naast verhalen schrijf je ook gedichten. Bevatten deze eveneens fantastische elementen? En in welke opzicht(en) verschilt het schrijven van een gedicht van het schrijven van een proza-tekst?
In mijn gedichten geef ik uiting aan mijn gevoelens of aan de behoefte een beeld te beschrijven dat zich voor mijn ogen ontvouwt.
Uiteraard komt er fantasie aan te pas, maar niet op het genre gericht.
Het verschil met de proza, die ik schrijf is dat ik in proza vanuit het perspectief van de personages een verhaal vormgeef.

Zitten er bepaalde thema’s in je werk? Welke en waarom vind je ze belangrijk?
De meest voorkomende thema’s zijn: levensbepalende ontmoetingen, zoektocht naar herkomst/familie en de zogenoemde wezenseenheid, waarbij twee verschillende personen steeds dichter naar elkaar toe groeien, maar ook wraak, genoegdoening en seksueel misbruik.
Omdat ik vanuit de perceptie van een personage spreek, worden sommige gebeurtenissen of doelen anders geïnterpreteerd dan ik dat zelf misschien zou doen. Voor dat personage zijn het echter belangrijke levenservaringen geworden en de lezer wordt daar deelgenoot van gemaakt.
Onder mijn lezers zullen er verschillende meningen zijn over wat mijn verhalen teweegbrengen. Daarom probeer ik de thema’s herkenbaar te houden.

Waar zijn je boeken te vinden? In welke vorm zijn ze verkrijgbaar?
Mijn boeken kunnen in elke boekhandel worden besteld. Als je ze echter bij mij persoonlijk koopt, kan ik ze signeren als de lezer er prijs op stelt.
Van alle boeken zijn er softcover boeken, e-books en luisterboeken verkrijgbaar.

Waar sluit je werk bij aan? (gelijkaardige boeken)
Peter Straub, Stephen King e.d.

Favoriete auteurs?
Stephen King, Peter Straub, EA Poe, Agatha Christie, Arthur Conan Doyle, e.v.a.

Waarom schrijf je? Wat vind je er leuk aan en wat niet?
Als ik schrijf, word ik niet geconfronteerd met mezelf, wat met tijden regelrecht vermoeiend kan zijn. Als ik met schrijven bezig ben, zie ik wat ik mogelijk kan maken, alleen al door mijn inspiratie de vrijheid te geven.

Waar ben je als auteur te vinden? Website? Sociale media? Evenementen?
Website: www.rikraven.com
Facebook: Rik Raven | Facebook
Instagram: Rik Raven (@r.w.raven) • Instagram-foto’s en -video’s
Twitter: Rik Raven (@RikRaven_typt) / Twitter
Dit jaar stond ik al met de Nimisacollega’s op Elfia en op Castlefest. Ook zal ik aanwezig zijn op Fantasticon in Ermelo op 17 september en op Facts in Gent met mijn boeken op 22 en 23 oktober. Ik wil er ook bij zijn op de prijsuitreiking van de Hermes Thriller Award te Ermelo op 8 oktober.

Op je website las ik dat je door een ongeval een NAH (niet-aangeboren hersenletsel) opliep. Heeft dit je schrijven beïnvloedt? Positief? Negatief?
Hierboven heb ik er al wat over gezegd, maar nog even dit:
Het is van meer invloed gebleken dat ik in eerste instantie had gehoopt. Niet zozeer op het schrijven, want dat kan ik wel op mijn eigen tempo met een goede redacteur en met meelezers, net als iedere auteur. Mijn NAH heeft wel veel invloed op de verkoop van mijn boeken, ik heb geen enkel talent als verkoper vanwege mijn NAH en ik voel me vaak totaal verloren op een evenement tussen mijn talentvolle verkopende collega’s. Toch blijf ik naar evenementen gaan omdat ik het contact met mijn lezers ontzettend waardevol en supertof vind.

Toekomstplannen?
Ik schrijf aan mijn autobiografie en hier ga ik mijn tijd voor nemen. Ik wil echter wel binnen een jaar een verhalenbundel samenstellen met mijn thriller- en genreverhalen.

Bedankt voor het interview!

 

© 2020 – 2024 Fantasize & Isabelle Plomteux

You cannot copy content of this page