Door Mariëlle Douma
Wie zichzelf ook maar een klein beetje comic nerd durft te noemen, heeft vast wel eens een bezoek gebracht aan de grootste comic con van Nederland: Heroes Dutch Comic Con. Sinds een aantal jaren heeft het evenement een klein zusje gekregen: Heroes Made In Asia. Waar HDCC zich vooral richt op Westerse popcultuur, houdt HMIA zich vooral bezig met Aziatische popcultuur. Dit jaar vindt het evenement voor het eerst plaats in de Jaarbeurshallen in Utrecht – tijd om een kijkje te nemen.
Grappig genoeg heeft de organisatie ervoor gekozen om het deel van de Jaarbeurshallen te gebruiken waar vroegere – rustigere en kleinere – edities van Heroes Dutch Comic Con hebben plaatsgevonden. Voor wie daar zelf ook bezoeker is geweest, heeft de binnenkomst daardoor soort déjà-vugevoel. Dat hield al snel na de ticketcontrole op: een prachtig vormgegeven bloesemtuin strekt zich voor de bezoekers uit. Nog opvallender is de lange rij die voor de bloesemtuin staat: er moet wel iets erg leuks te doen zijn. Na lang wachten blijkt dat inderdaad het geval. De tuin is namelijk gevuld met allerlei behendigheids- en vaardigheidsspelletjes die zijn gebaseerd op Aziatische mythen en legenden. Zo kun je pijlen in een emmer gooien, stenen op een wiebelige toren balanceren en een soort pluimpje hooghouden met alles behalve je armen. The Monkey King stond klaar om op de foto te gaan met bezoekers – een onwijs leuke opening van het evenement. Bonuspunten voor het feit dat je de foto met de cosplayer gratis in ontvangst mag nemen.


Verderop, bij het hoofdpodium, heeft zich een menigte verzameld om te kijken hoe mangaka Yamazaki Kore, de auteur van de manga The Ancient Magus’ Bride, live op het podium tekent, terwijl zij vragen over haar werk beantwoordt. Er is een tolk aanwezig, die vloeiend voor een wederzijdse ondertiteling zorgt. Omdat alle zitplaatsen relatief dichtbij het hoofdpodium staan, hebben alle bezoekers de kans om de mangaka en haar kunsten van dichtbij te bestuderen – een unieke kans.


Ook voor de hongerige popcultuurfans zijn voorzieningen getroffen: in meerdere kookworkshops kun je kennismaken met de verschillende facetten van de Aziatische keuken. In het zogenaamde Food Theater kijk je toe hoe Koreaanse, Japanse, Chinese en Vietnamese chef-koks heerlijk geurende gerechten op tafel toveren en alle toeschouwers kennis laten maken met bekende én onbekende smaken. Om het Food Theater heen is een waar voedselplein gebouwd, waar je kunt snacken van klassiekers zoals loempiaatjes en bami, maar ook nieuwere favorieten zoals bubble tea kunt krijgen. Het plein biedt een explosie van kleur en smaak – jammer dat de gemiddelde prijzen voor een consumptie wel erg hoog liggen.


Bij een viering van de popcultuur mag een dealer hall uiteraard ook niet ontbreken. Helaas valt het aanbod daar wat tegen. Er is veel van hetzelfde: denk aan veel Pokémon-kaarten, Funko-poppen en verrassingspakketten. Voor de bevlogen lezer is er slechts één verkoper – en die focust zich voornamelijk op comics, terwijl er in de Aziatische popcultuur natuurlijk ook meer te vinden is op leesgebied dan alleen comics. Dat is opvallend, aangezien bij de Westerse tegenhanger normaliter in overvloede gewone leesboeken verkrijgbaar zijn. Ook is zowel de dealer hall als de artist alley niet heel handig ingedeeld, waardoor het lastig te zien is welke kraampjes je al wel hebt bezocht en welke je dus nog niet hebt gezien. Daardoor blijf je rondjes lopen als je zeker wilt zijn dat je alles hebt gezien. Gelukkig is daar wel de ruimte voor: het is gezellig druk, maar niet zo druk dat je met zijn allen een enorme polonaise vormt.


Leuk is om te zien in wat voor grote getale de cosplayers op het evenement zijn afgekomen. Het lijkt wel alsof de meerderheid zich opvallend heeft uitgedost en daarmee zijn of haar favoriete personages een ode brengt. Als je je in je gewone kleren op het evenement begeeft ben je bijna een uitzondering. De meerderheid van de cosplays is ook gebaseerd op Aziatische popcultuur: denk aan Hatsune Miku en Genshin Impact, maar ook bekende andere personages maken hun opwachting, zoals Super Mario, Disney-prinsessen of simpelweg een paar dierenoortjes bij een kleurrijke outfit. Zelfs met het thema van dit evenement geldt: het fenomeen cosplay op zichzelf staand is immers van Aziatische bodem afkomstig, en alles mag en alles kan. Dat gevoel van acceptatie is één van de mooiste dingen op vergelijkbare evenementen – en ook op dat punt is Heroes Made In Asia zeker geslaagd.




© 2020 – 2025 Fantasize & Mariëlle Douma
