Even een korte inleiding, zodat je weet waarover ik spreek. Falco en de gestolen Stympha’s is een YA Fantasyverhaal dat losjes is gebaseerd op de Mythe van Herakles en het gevecht tegen de Stymphalische Moordvogels uit de Moerassen van het Oosten. Het boek vertelt over vriendschap, moed en het ontdekken van nieuwe werelden.

Na de Melt Down geldt het recht van de sterkste in Concordia. Het recht van de Alkeiden. Rovend trekken zij door het land en stelen de dierbare Stympha’s van het Vogelvolk. Tijdens zijn zoektocht naar de vogels beleeft Falco spannende avonturen en ontmoet hij nieuwe vrienden. Pas als hij samenwerkt, kan hij de vijand – die veel gevaarlijker is dan aanvankelijk gedacht – verslaan.

Dat dit boek er eentje uit de ‘Young Adult’-stal is, blijkt wel uit de schrijfstijl, het boek richt zich voornamelijk op jongere lezers. Voor Fantasy-liefhebbers die dus Tolkien (Lord of the Rings), R. A. Salvatore, Terry Pratchett of R.R. Martin (Game of Thrones) bij het ontbijt wegvreten, zou Falco een leuke toevoeging zijn op andere Young Adult Fantasyboeken. We waren overigens niet geheel vertrouwd met dit genre, vandaar dat deze recensie mogelijk niet geheel objectief is.

Jongeren zullen met groter gemak dit boek lezen; het sluit beter aan bij hun belevingswereld. Het bevat alle ingrediënten die in het leven van de gemiddelde jongere afspelen: vriendschap, moed en het ontdekken van nieuwe werelden. De meeste vriendschappen worden immers gesloten in de studietijd en samen ontdek je nieuwe werelden (in de vorm van carriére). De reis die Falco echter maakt, zou in beginsel dan ook zónder Fantasy-elementen kunnen plaatsvinden. Vreemd genoeg legde de auteur van dit artikel de link met de televisieserie ‘Pokemon’, waar deze thema’s óók de boventoon in voeren.

Als oudere Fantasyliefhebber zul je dan ook geen ‘feest der herkenning’ hebben. Goed, de eerder genoemde thema’s zijn ook actueel bij ‘ons’, maar in een andere – verder ontwikkelde – dimensie.

Dat wil overigens niet zeggen dat het een slecht boek is; integendeel. Elk boek heeft zijn of haar publiek. Het is een boek dat je leest als je je betrokken voelt bij het genre Young Adult. Mijn genre is dat overduidelijk niet: geef mij maar Fantasy in een meer historisch perspectief of horror.