donderdag, maart 28

HELLBOY TERUG IN DE BIOSCOOP – Mike Mignola kondigt reboot aan

Het superheldengenre is met de talloze films en televisieseries van Marvel en DC springlevend. Vier jaar voordat in 2008 met Iron Man het filmuniversum van Marvel pas goed begon, bracht regisseur Guillermo del Toro Hellboy tot leven op het witte doek. Onlangs werd bekend dat Hellboy een nieuwe kans gaat krijgen in de bioscopen. Hoog tijd om je kennis over deze duivel met het gouden hart weer even op te frissen.

Hellboy is een creatie van striplegende Mike Mignola en wordt uitgegeven door Dark Horse Comics. In de filmversie begint het verhaal als de Nazi’s tijdens de Tweede Wereldoorlog een occult ritueel uitvoeren en een demon naar onze wereld halen om zijn kracht te misbruiken. Dit wordt echter gedwarsboomd door de B.P.R.D. – het Bureau for Paranormal Research and Defense, onder leiding van Professor Broom. De demon is echter wel op aarde gekomen en blijkt nog een kind te zijn. Professor Broom neemt het kind in bescherming en voedt hem liefdevol op onder de naam Hellboy. Als sterke man voor de B.P.R.D. vecht Hellboy tegen de krachten van de duisternis, terwijl hij zijn eigen duivelse inborst in toom probeert te houden.

De film

In 2004 maakte regisseur Guillermo del Toro (Pan’s Labyrinth, Pacific Rim) met elementen uit de eerste verhalen van de stripserie de film Hellboy. De hoofdrol was voor Ron Perlman (The Name of the Rose, Blade II). Naast Perlman waren er rollen voor Selma Blair als Liz Sherman, Doug Jones als Abe Sapien en John Hurt als Professor Broom. De film was een duister, visueel spektakel, waarin Hellboy als ‘normale vent’ onder bijzondere omstandigheden zijn werk probeert te doen. Zijn verleden begint hem echter te achtervolgen.

Het vervolg

Het zou tot 2008 duren voor er een vervolg kwam. In Hellboy II: The Golden Army wordt het visuele spektakel flink opgeschroefd. Hellboy krijgt te maken met talloze sprookjeswezens die het gemunt hebben op de mensheid. Daarnaast werden er ook twee animatiefilms gemaakt, waarin de hoofdrolspelers uit de film de stemmen inspraken. Hellboy Animated: Sword of Storms en Blood and Iron. Mede door de kosten van Hellboy II en de uiteindelijke opbrengsten van de film, duurde het wederom een lange tijd voor Del Toro, Mignola en Perlman om de tafel konden gaan zitten voor een derde deel.

Stranger Things

Dit jaar maakte Del Toro via Twitter helaas bekend dat ze er niet uit kwamen en een derde film van zijn hand er niet zou komen. Hoe jammer ook, het stelde Mignola wel in staat om een streep onder deze periode te zetten en opnieuw te beginnen. Dat blijkt nu ook gedaan te worden. The Hollywood Reporter meldt namelijk dat er onderhandelingen begonnen zijn met acteur David Harbour, bekend van de populaire Netflix-serie Stranger Things. Hij zal in de derde Hellboy-film de gehoornde held spelen. Regisseur Neil Marshall, bekend van The Descent en afleveringen van Game of Thrones, zal de regie op zich nemen. Mignola werkt ook zelf mee aan het script en de film lijkt Hellboy: Rise of the Blood Queen te gaan heten. De film moet een reboot van de serie worden. Op zijn Facebook-pagina vertelt de striptekenaar dat de nieuwe Hellboy een stuk duisterder gaat worden dan zijn voorgangers.

Goed nieuws met bittere smaak

Voor fans van Hellboy is dit alles natuurlijk goed nieuws. Wel met een beetje bittere smaak, want de nieuwe film moet zich nog gaan bewijzen tegenover het werk van Del Toro en Perlman. Hopelijk betekent de reboot niet dat we de ontstaansgeschiedenis van Hellboy opnieuw te zien krijgen. Er zijn namelijk heel veel verhalen uit de wereld van Hellboy waar uit geput kan worden. Niet alleen uit de reguliere Hellboy-serie, maar ook uit de spin-off serie B.P.R.D. en Abe Sapien. En wat dacht je van bizarre creaties als Lobster Johnson? Nu Mignola en Dark Horse Comics besloten hebben door te zetten, kan het universum rond Hellboy eindelijk weer verder tot leven komen. Compleet met alle bizarre elementen. Fantasize kan niet wachten.

Hellboy leren kennen?

Kijk deze films:

Lees deze comics: