Fantastic Four is minder fantastisch dan gehoopt

Door Chris de Boer

Een ouderwets goede superheldenfilm hoopten velen. Maar helaas: Fantastic Four is minder fantastisch dan gehoopt. Langdradig en maar een kwartiertje vechtende superhelden te zien.

Reed Richards (Miles Teller) begint op jonge leeftijd een teleportatiemachine te bouwen, want hij heeft de wens het menselijke lichaam te teleporteren. Zijn werk wordt tijdens een science fair opgemerkt door Dr. Frannklin Storm (Reg. E Cathey) en zijn dochter Susan Storm (Kate Mara). De twee bieden hem een stageplek in hun bedrijf aan, en daar aangekomen vormt Richards met Susan, broer Johnny Storm (Michael B. Jordan) en Victor Domashev (Toby Kebbell) een team die de machine op grote schaal gaat nabouwen. Als blijkt dat de machine teleporteert naar een andere planeet raakt NASA erbij betrokken, maar het team weigert hen de eerste rit naar Planet Zero te laten maken. Dat hadden ze maar beter niet gedaan.

Als Planet Zero een gevaar begint te vormen voor het team, maar ook voor Reed’s beste vriend Ben Grimm (Jamie Bell), moeten ze weten terug te komen naar de transporter. Dat gaat niet zoals de bedoeling was als ze Viktor gaandeweg kwijtraken en ze allemaal worden blootgesteld aan de energie die vanuit de planeet zelf komt. Terwijl Susan ze nog probeert terug te halen voordat het te laat is, brengen ze de ongewilde energie van Planet Zero mee naar het lab wat uiteindelijk letterlijk in hun gezichten opblaast en de aandacht trekt van de overheid. De overheid is echter niet geïnteresseerd in de ontploffing, maar de manier waarop Planet Zero de heren en dame heeft aangetast. Een ander team dat later teruggaat naar de planeet ontdekken ze dat Viktor nog leeft, maar eenmaal terug op aarde wil hij zijn thuisplaneet vernietigen.

Goed, mocht je nu zoiets hebben van ‘wat gebeurt er veel’, dit gebeurt er dus in anderhalf uur film.
Meestal nemen superhelden ongeveer twee uur de tijd om hun verhaal uit de doeken te doen, maar dit maal is om onverklaarbare reden gekozen om de film maar anderhalf uur te laten duren. Rest ons de vraag of dit de bedoeling was, of doordat er gewoon veel geknipt is. Eigenlijk neemt het leren kennen van Reed Richards en zijn oorsprongsverhaal veel tijd in beslag, waarin waarin het gevecht tussen de nieuwe helden en Viktor, oftewel Dr. Doom slechts een kwartier duurt, iets wat nog nooit eerder is vertoond. De opbouw duurt daardoor te lang, waardoor de film erg langdradig wordt.

Je kon tijdens de trailer gewoon al merken dat deze Fantastic Four grote verschillen vertoond met de eerste versie. De film is nu een realistische maar duistere film, terwijl de eerste versie van Fantastic Four een meer komische inslag had. Een superheldenfilm zou je Fantastic Fout nu niet noemen. Eerder is deze film al te zien als een poging tot Interstellar of Prometheus dan een Iron Man of X-Men, ondanks het bronmateriaal. Met zijn Dark Knight Trilogie beweest al dat een realistische superheldenfilm niet onmogelijk is, maar Josh Trank stript de film uiteindelijk té veel van de superhelden en actie waardoor er alleen maar een lange inleiding tot de Fantastic Four overblijft. Als er een vervolg komt, dan mogen we hopen dat na alle introducties we wel een superheldenfilm te zien krijgen.