donderdag, maart 28

Negen verhalen die je laten doorlezen in Traisha en het ei

Onbekende recensent. Ben jij of ken jij wie wij zoeken? Laat het de redactie snel weten!

‘Kronath vertelt zijn kleinkinderen, waaronder Traisha, een spannend verhaal voor het slapen gaan. Hij vertelt hoe hij zijn voet verloor tijdens het vissen. Wanneer hij klaar is en de rest van de kinderen naar bed zijn gebracht, vertelt Kronath nog een tweede verhaal, speciaal voor Traisha. Het verhaal gaat over een ei met magische krachten’.

Traisha en het ei
Auteur: Hay van den Munckhof
Pagina’s: 177
Leeftijd: 14+
ISBN: 978-94-91777-23-3
Uitgeverij: Uitgeverij Eigenzinnig
Boek prijs: € 14,50

De eigenzinnige schrijver Hay van den Munckhof schreef een negental verhalen en bundelde ze in ‘Traisha en het ei’. Dat korte verhalen niet verkopen, boeit hem niet. Dat deze schrijver eigenzinnig is, blijkt uit het feit dat hij elementen uit genres als science fiction en horror gebruikt. Hoewel het boek negen op zichzelf staande verhalen bevat, lijkt het alsof ze zich in dezelfde omgeving afspelen. Dit geeft de bundel een absolute meerwaarde, een absolute manier van Van Den Munckhof om de lezer te bewegen deze bundel verder te lezen.

Wie van een prettige schrikreactie houdt, doet er goed aan om Hellevaart te lezen, waarin Van den Munckhof niet onderdoet voor spookverhalengrootmeester Mr. James. Tar en Amura’s Val zijn twee andere verhalen met een verrassende plotwending. Voor de liefhebbers van langere verhalen biedt bundel bevat een tweetal verhalen, waarin Van Den Munckhof een originele invulling geeft aan klassieke verhalen. De meer ervaren fantasylezer herkent in het titelverhaal zonder meer een compacte, en originele, samenvatting van de Lord of the Rings-trilogie.

Wie bekend is met de Griekse mythologie, ontdekt in de Shogi elementen uit de Orpheus-mythe. Als lezer van het verhaal De Laatste Proef uit de bundel, blijf je je afvragen wat er nou eigenlijk gebeurt tijdens het verhaal en op het eind vallen de puzzelstukjes op hun plaats, geheel door de vorm. De andere verhalen zijn ‘klassieke’ fantasyverhalen waarin magie en geweld een hoofdrol spelen, maar waar je als lezer regelmatig afvraagt wat er op de volgende bladzijde staat te gebeuren.