zaterdag, april 20

Review: De Geheimen van de Onsterfelijke Nicolas Flamel; De Alchemyst

Onbekende recensent. Ben jij of ken jij wie wij zoeken? Laat het de redactie snel weten!

“We need to hurry.” Scatty’s voice drifted back out of the gloom. “We really need to hurry now….” And somehow the forced calm in the Warrior’s voice frightened Josh more than if she had screamed. “Careful now; we’ve reached an opening. We’re at the end of a thick root, about thirty yards away from the main body of the tree. We’re well clear of the fighting,” she added. – Scathatch, Hfdstk: 26, Pag: 245 (“We moeten opschieten.” Scatty’s stem dreef terug uit de duisternis. “We moeten echt opschieten nu….” En op de een of andere manier beangstigde de geforceerde kalmte in de Warrior’s stem Josh meer dan als ze geschreeuwd zou hebben. “Voorzichtig nu; we hebben een opening bereikt. We zijn aan het einde van een dikke boomwortel, ongeveer dertig meter verwijderd van het belangrijkste orgaan van de boom. We zijn veilig van de gevechten,” voegde ze toe.)

De Geheimen van de Onsterfelijke Nicolas Flamel; De Alchemyst, een boek dat je gewoon gelezen moet hebben als het op Fantasy aan komt. Één paar weken geleden had ik besloten om verder te gaan aan de Flamel serie, maar ik kwam tot de conclusie, dat het te lang geleden was dat ik voor het laatst in het derde boek gelezen had en niet meer precies wist wat er gedurende boek één en boek twee gebeurd was, en het stuk voorafgaand aan waar ik gebleven was in boek drie, dus besloot ik om boek één nogmaals te gaan lezen. Die heb ik inmiddels uit en besloot om hier een review van te maken voor Fantasize.nl. Ik wil jullie veel plezier wensen bij het lezen van deze review.

Schrijver: Michael Scott
Formaat: Boek
Uitgever: Random House
Leeftijdsclassificatie: vanaf 12 jaar

De Geheimen van de Onsterfelijke Nicolas Flamel; De Alchemyst, gaat over de Franse Alchemyst Nicolas Flamel en zijn vrouw Perenelle Flamel die al meer dan zeshonderdenzeventig jaar oud zijn. Het verhaal begint in San Fransisco, waar we Josh en Sophie Newman leren kennen, een tweeling van vijftien jaar oud, hun ouders zijn archeologen die de wereld afreizen, waardoor de tweeling nooit lang genoeg op één plek is om echt vrienden te maken en te behouden, nu zijn ze in San Fransisco en werkt Sophie bij koffiehuis De CoffeeCup, terwijl haar tweelingbroer Josh in de boekwinkel De Kleine Boek Winkel werkt zijn. Josh werkt voor Nick en Perry Fleming de eigenaars van de boekwinkel. Josh en Sophie hebben beiden mensen ontmoet en kunnen goed overweg met de eigenaars van de boekwinkel. Nick en Perry Fleming, zijn eigen Nicolas en Perenelle Flamel, de bewaarders en beschermer van de de Codex ook wel het boek van Abraham de Mage genoemd.

Als Sophie met een vriendin aan het bellen is, ziet ze iets vreemds in de straat bij de boekwinkel. Één grote zwarte auto stopt er voor de deur, en twee mannen in regenjassen stappen uit de auto. Deze twee mannen worden gevolgt door een kleine oudere man die vervolgens de boekwinkel binnen stappen. De mannen in de regenjassen zijn eigenlijk geen mannen maar Golems, wezens die gemaakt zijn van klei, en bestuurd worden door de kleine oudere man, genaamd Dr. Dee. Dr. Dee is een oud leerling van Nicolas Flamel en werkt nu voor de Alouden en wil de Codex stelen van Nicolas en Perenelle. Na een tweetal gevechten tussen Dr. Dee, Nicolas en Perenelle weet Dr. Dee de Codex te stelen, maar niet voordat Josh ongemerkt de laatste twee pagina’s eruit scheurt. Perenelle wordt ontvoerd en Nicolas vlucht met de tweeling naar Scáthatch een Aloude van de tweede generatie. In de Dojo van Scáthatch worden ze nogmaals aangevallen waarna ze vluchten naar het Schaduwrijk van Hekate, de vrouw met de drie gezichten. Tijdens de vlucht naar het Schaduwrijk worden ze aangevallen door een bende kraaien die aangestuurd worden door De Morrigan.

In het Schaduwrijk van Hekate worden Sophie’s krachten opgewekt. Sophie heeft een puur zilveren Aura en Josh heeft een puur gouden Aura. Als Hekate klaar is met het opwekken van Sophie’s krachten vallen Dr. Dee, Bastet en De Morrigan het Schaduwrijk van Hekate binnen met duizenden kraaien en katten. Nicolas, Hekate, Josh, Sophie en Scáthach wisten op voorhand al dat ze aangevallen zouden worden. Perenelle had via een geest ervoor gezorgd dat Nicolas op de hoogte gesteld zou worden van deze aanval, hierdoor weet Nicolas ook waar Perenelle gevangen wordt gehouden, in San Fransisco in de kelder van een toren. Wederom belanden ze in een gevecht, waar ze allen ongeschonden vanaf komen, behalve Hekate, zij overlijd nadat de Wereldboom door Dr. Dee met het zwaard Excalibur gedood wordt. Het viertal vlucht naar Ojai, dat in het Zuiden ligt, Perenelle had ze verteld dat ze hierheen moesten gaan omdat daar de Heks van Endor woont, en zij de magie van de Lucht aan Sophie kan leren.

De Heks van Endor is tevens Scáthatch’ oma. Josh is een beetje jaloers op Sophie en heeft het gevoel dat ze nu nog meer van elkaar verschillen dan ze al deden. Als de Heks van Endor haar kennis aan Sophie gaat overdragen moet Josh het antiekwinkeltje verlaten, waarna hij besluit naar het park te gaan. Als hij een tijdje in het park zit ontmoet hij Dr. Dee, die verteld Josh dingen over Nicolas, waardoor Josh minder vertrouwen in de Alchemyst krijgt. Niet veel later ruikt Sophie de geur van rotte eieren en sulfur, de onmiskenbare geur van de Aura van Dr. Dee. Sophie, Scáthatch en Nicolas rennen naar buiten en komen terecht in een dikke mist, waarna er een gevecht uitbreekt tussen hen en skeletten van mensen en prehistorische dieren, nadat Josh ongewild de locatie van Flamel verraden heeft. Dr. Dee wilde Josh aan zijn kant krijgen, iets dat mislukt is omdat Josh, Sophie nooit in de steek zou laten. Sophie kent de magie van de Lucht en probeert dan ook de skeletten te vernietigen met mini tornado’s, maar omdat haar magie nog ruw en ongetraind is mislukt dit, maar Scáthatch weet de skeletten toch klein te krijgen met haar zwaarden en nunchucku’s.

Plots komt Josh aanrijden met de gestolen SUV en rijdt deze de fontein in, waardoor ze kunnen ontsnappen naar het winkeltje van de Heks van Endor, en zo kunnen ontsnappen via een spiegel die een bepaalde poort(Leypoort) bevat en zo komen weten ze naar Parijs te vluchten. Het boek eindigt met een toelichting van de schrijver over Nicolas en Perenelle, daar zij echt bestaan hebben vroegen. In Parijs zijn enkele straten naar Nicolas en Perenelle vernoemd.

Natuurlijk behoort er bij een review ook een mening van de review schrijver, die zal ik jullie dan ook vertellen. Voordat ik dit boek las, was ik totaal niet geïnteresseerd in Mythes en Legendes, maar nadat ik dit boek gelezen had, werd ik toch wel nieuwsgierig naar Dr. Dee, De Morrigan, Nicolas en Perenelle Flamel, Hekate, Scáthatch en de verdere personages die het boek bevat. Het overgrote deel van dit boek bevat personage die echt bestaan hebben, of in legendes en mythes bestonden, de enige personages die nooit echt bestaan hebben zijn Josh en Sophie Newman. De personages zijn mooi en duidelijk uitgewerkt, en je leert iedere keer stukje bij beetje meer over een van de personages. Dit boek is voor mij een geweldige combinatie van Mythologie en Fictie met een klein vleugje Fantasy erin verwerkt. Nadat ik vier jaar geleden voor het eerst via een vriendin van deze serie hoorde en het eerste boek gelezen had, was ik meteen verslaafd en was ik erop gebrand om de hele serie bij elkaar te krijgen, iets wat mij op korte tijd gelukt is waardoor ik nu in het bezit ben van de gehele serie, inclusief de bijboekjes over Jean d’arc en Billy the Kid die enkel verkrijgbaar zijn als e-book. Dit is dan ook een boekenserie, die ik jullie met veel plezier aanraad als je van Fantasy houdt dat gecombineerd is met mythologie. Ik ben inmiddels aan het tweede boek bezig van de serie, en ik hoop dat ik jullie met deze review over die laatste streep heb weten te trekken om aan de serie te beginnen met lezen. Dit boek was in één woord gewoonweg Awesome!

Mijn beoordeling voor dit boek krijgt vijf drakenkoppen! Waarom? Omdat het een goed boek is en je er lekker door heen komt. Het is een geweldige schrijfstijl die lekker weg leest.